Kom og følg mig
11.-17. marts. Matthæus 10-12; Markus 2; Lukas 7;11: ›Disse tolv sendte Jesus ud‹


»11.-17. marts. Matthæus 10-12; Markus 2; Lukas 7; 11: ›Disse tolv sendte Jesus ud‹«, Kom og følg mig – Primary: Det Nye Testamente 2019, 2019

»11.-17. marts. Matthæus 10-12; Markus 2; Lukas 7; 11«, Kom og følg mig – Primary: 2019

Billede
Jesus ordinerer Peter

11.-17. marts

Matthæus 10-12; Markus 2; Lukas 711

»Disse tolv sendte Jesus ud«

Når du læser Matthæus 10-12, Markus 2 samt Lukas 7 og 11, vil du få tilskyndelser fra Helligånden, som vil hjælpe dig i din forberedelse. Disse tilskyndelser i forening med Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier samt dette oplæg kan være en hjælp til at forberede dig.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Lad børnene fortælle, hvordan de holder sabbatsdagen hellig.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Yngre børn

Matthæus 10:1-10

Jesus kaldte tolv apostle og gav dem magt til at lede sit værk.

Ved de børn, du underviser, at vi har tolv apostle i dag? Hvordan kan du anvende disse vers til at lære dem om vigtigheden af nutidige apostle og det, de er kaldet til at gøre?

Mulige aktiviteter

  • Sammenfat Matthæus 10:1-10 i enkle vendinger. (Se Kristus ordinerer apostlene, hæftet Evangelisk kunst, nr. 38). Forklar, at Jesus kalder apostle til at hjælpe sig med at opbygge sin kirke.

  • Lad børnene tælle apostlene på billedet Kristus ordinerer apostlene (hæftet Evangelisk kunst, nr. 38) og på et billede af det nuværende kvorum for De Tolv Apostle (se LDS.org eller konferenceudgaven af Liahona). Forklar, at vi har tolv apostle i dag, ligesom på Jesu tid.

  • Gem billeder af de nutidige apostle rundt om i lokalet (find billeder i en nylig konferenceudgave af Liahona). Bed børnene om at finde billederne, og fortæl dem lidt om hver apostel.

  • Lad et barn vise et billede af Det Første Præsidentskab og et billede af De Tolv Apostles Kvorum. Bed barnet om at lede de andre børn rundt i lokalet hen til et billede af Jesus. Bær vidnesbyrd om, at profeter og apostle leder os til Jesus Kristus.

  • Bær dit vidnesbyrd om Herrens apostle.

Billede
De Tolvs Kvorum

De Tolv Apostle udfører Herrens værk i dag.

Matthæus 11:28-30

Jesus vil hjælpe mig, når jeg kommer til ham.

Børnene kan blive trøstet ved at vide, at Jesus vil hjælpe dem med deres byrder, når de kommer til ham.

Mulige aktiviteter

  • Læs Matthæus 11:28-30 og vis billedet af et spand okser i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier. Påpeg, at et oksespand kan trække mere vægt sammen, end de kan hver for sig. Bær vidnesbyrd om, at når vi er kede af det, bekymrede eller bange, kan vi søge til Jesus, og han vil hjælpe os.

  • Bed et barn om at løfte en tung genstand. Når han eller hun står og maser, tilbyder du din hjælp. Hvordan hjælper Jesus os med at gøre svære ting? Har børnene nogensinde følt hans hjælp?

Matthæus 12:1-13

Jeg kan holde sabbatsdagen hellig.

Hvilke sjove måder kan du undervise børnene om sabbatsdagen på, og hvorfor vi holder den hellig?

Mulige aktiviteter

  • Læs Matthæus 12:10-13 højt. Bed børnene om at rejse sig og sætte sig ned, hver gang du siger »sabbat«, og gentag sætningen »Det [er rigtigt] at gøre noget godt på en sabbat« (Matt 12:12) sammen med dem. Hvad tror de, det betyder?

  • Vis børnene en kalender, og fremhæv sabbatsdagen for dem. Hvad laver vi på de andre dage i ugen? Hvad kan vi gøre på sabbatsdagen for at gøre den anderledes end de andre dage? (Se Es 58:13-14).

  • Bed børnene om at tegne gode ting, de kan gøre på sabbatsdagen (se denne uges aktivitetsside).

  • Lad dem finde på bevægelser, der kan hjælpe dem til at huske, hvordan vi gør os parate til sabbatten, når de synger sangen »Lørdag«, Børnenes sangbog, s. 105.

  • Tegn øjne, ører, en mund og hænder på tavlen. Bed børnene om at fortælle dig, hvad hver af disse legemsdele kan gøre for at holde sabbatsdagen hellig.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Ældre børn

Matthæus 10:1-10; Markus 3:13-19

De Tolv Apostle kan lære mig om Jesus.

Hvordan kan det hjælpe børnene til bedre at forstå, hvad De Tolv Apostle gør i dag, at de lærer om de tolv apostle på Kristi tid?

Mulige aktiviteter

  • Vis billeder af apostlene på Jesu tid og i vor tid (se Kristus ordinerer apostlene, hæftet Evangelisk kunst, nr. 38, og en nylig konferenceudgave af Kirkens tidsskrifter). Lad børnene læse Matthæus 10:1-10 og Markus 3:14-15 for at finde ud af, hvad apostle laver.

  • Bed et par børn om at have forberedt sig på at fortælle en historie, som en af de levende apostle er kommet med. Hvordan hjælper de levende apostle os til at blive mere som Frelseren?

  • Skriv de nutidige apostles navne på sedler. Lad børnene få hver apostels navn til at passe med billedet af ham (LDS.org). Denne aktivitet kan gentages flere gange.

  • Del flere eksempler på nutidige apostles vidnesbyrd om Kristus med børnene (se de seneste budskaber fra generalkonferencer eller »Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd«, Liahona, apr. 2000, s. 2).

  • Hjælp børnene til at lære og forstå Trosartiklerne 1:6 udenad.

Matthæus 11:28-30

Jesus vil hjælpe mig, når jeg kommer til ham.

Hvordan kan du hjælpe børnene til at forstå, at Frelseren vil give dem hvile for deres udfordringer, når de kommer til ham?

Mulige aktiviteter

  • Bed dem om at fortælle om tidspunkter, hvor de var bekymrede for eller urolige over noget. Lad dem kigge i Matthæus 11:28-30 efter råd, der kan hjælpe dem i lignende omstændigheder.

  • Bed dem om at lave tegninger af det, de gør for at komme til Jesus og lære af ham. Den fjerde trosartikel kan give dem nogle ideer.

Matthæus 12:1-14

Sabbatten er en dag til at gøre gode ting, der bringer mig nærmere Gud.

De børn, du underviser, bliver styrket, når du understreger formålene med og velsignelserne ved at holde sabbatsdagen hellig.

Mulige aktiviteter

  • Bed et barn om at være den mand, hvis hånd Frelseren helbredte (se Matt 12:10-13). Et andet barn kan interviewe ham eller hende om oplevelsen.

  • Læs Matthæus 12:12 sammen. Hvilke gode ting kan vi lave på sabbatten? Lad børnene tegne deres forslag på denne uges aktivitetsside, klip den i mindre stykker, og lad dem skiftes til at samle hinandens puslespil.

  • Gem flere billeder af mennesker, der laver ting, der viser kærlighed til vor himmelske Fader på sabbatsdagen. Bed dem om at finde billederne og fortælle, hvordan de ting, der laves på billederne, viser vores kærlighed til Gud.

  • Giv hvert barn en pose, hvor de kan lægge forslag til gode ting at gøre på sabbatten. De kan finde nogle forslag under »Overholdelse af sabbatsdagen« i Til styrke for de unge, s. 30-31.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Opfordr børnene til at dele deres forslag til at holde sabbatsdagen hellig med deres familie.

Gør undervisningen bedre

Anspor til ærbødighed. Hjælp børnene til at forstå, at et væsentligt aspekt af ærbødighed er at tænke på vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Mind eventuelt børnene om at være ærbødige ved stille at synge eller nynne en sang eller vise et billede af Jesus.

Billede
activity page: I will keep the Sabbath holy