Lære og Pagter 2021
6.-12. december. Trosartiklerne og Officiel erklæring 1 og 2: »Vi tror«


»6.-12. december. Trosartiklerne og Officiel erklæring 1 og 2: ›Vi tror‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

»6.-12. december. Trosartiklerne og Officiel erklæring 1 og 2«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2021

Billede
et kviltet tæppe, der viser hænder af mange hudfarver

Til alle værdige mandlige medlemmer, af Emma Allebes

6.-12. december

Trosartiklerne og Officiel erklæring 1 og 2

»Vi tror«

Når du læser Trosartiklerne og Officiel erklæring 1 og 2, så overvej den betydning de har haft for Kirken. Hvad gør indtryk på dig ved de sandheder, de underviser i?

Nedskriv dine indtryk

I de 200 år siden Joseph Smiths første syn har Gud fortsat med at give »åbenbaring på åbenbaring, kundskab på kundskab« til lederne i hans kirke (L&P 42:61). Nogle gange gav denne åbenbaring anledning til, at lederne foretog ændringer i Kirkens retningslinjer og praksis »i overensstemmelse med Herrens vilje, som afpasser sine barmhjertighedsgaver efter menneskenes børns forskellige vilkår« (L&P 46:15). Officiel erklæring 1 og 2 repræsenterer denne form for åbenbaring – den ene førte til ophøret af flerkoneri, og den anden gjorde præstedømmets velsignelser, herunder templets velsignelser, tilgængelige for mennesker af alle racer. Ændringer som disser er en del af, hvad det vil sige at have en »[sand] og levende kirke« (L&P 1:30), med en sand og levende profet.

Men der er også ting, der aldrig ændrer sig – fundamentale, evige sandheder. Og nogle gange er formålet med en åbenbaring at kaste yderligere lys over disse sandheder og hjælpe os med at se dem tydeligere. Trosartiklerne – Joseph Smiths 13 kortfattede udtalelser om, hvad sidste dages hellige tror på – synes at tjene dette tydeliggørende formål. Begge former for åbenbaring vejleder og velsigner Kirken, en kirke, der er solidt baseret på evig sandhed og dog er i stand til at vokse og ændre sig i takt med, at Herren forøger vores forståelse for at kunne hjælpe os med at møde udfordringerne i verden i dag. Med andre ord, »Vi tror på alt, hvad Gud har åbenbaret, alt, hvad han nu åbenbarer, og vi tror, at han endnu vil åbenbare mange store og vigtige ting angående Guds rige« (TA 1:9).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Trosartiklerne

Trosartiklerne indeholder det gengivne evangeliums grundlæggende sandheder.

En måde at studere Trosartiklerne på er ved at liste de sandheder, der findes i hver af dem, og derpå finde skriftsteder, der relaterer til disse sandheder. Hvordan beriger disse skriftsteder din forståelse af de sandheder, der findes i Trosartiklerne?

Se også Guide til skrifterne, »Trosartiklerne«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org; L. Tom Perry, »De læresætninger og principper, som trosartiklerne indeholder«, Liahona, nov. 2013, s. 46-48; »Kapitel 38: Wentworth-brevet«, i Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, s. 431-442.

Trosartiklerne 1:9; Officiel erklæring 1 og 2

Jesu Kristi Kirke ledes ved åbenbaring.

»Vi tror, at [Gud] endnu vil åbenbare mange store og vigtige ting angående Guds rige« (TA 1:9), selv når disse ting betyder ændringer i Kirkens retningslinjer og praksis. Gennemse Officiel erklæring 1 og 2 med dette princip i tankerne, og led efter ord eller vendinger, der styrker din tro på vedvarende åbenbaring. Hvilke andre eksempler på vedvarende åbenbaring til Herrens profet kan du komme i tanke om? Hvordan har disse åbenbaringer påvirket dit liv? Hvordan har de fremmet vor himmelske Faders riges værk?

Se også Amos 3:7; 2 Nefi 28:30.

Officiel erklæring – 1

Herrens værk må gå fremad.

Hvilke grunde giver profeten i »Uddrag af tre taler af præsident Wilford Woodruff angående manifestet« (i slutningen af Officiel Erklæring – 1) til, at Herren afsluttede praktiseringen af flerkoneri? Hvad lærer dette dig om Guds værk?

For mere information omkring den historiske baggrund for Officiel Erklæring – 1, se »The Messenger and the Manifesto« (Revelations in Context, s. 323-331) og »Flerkoneri og familier i det tidlige Utah« (Evangeliske emneessay, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Billede
maleri af Wilford Woodruff

Wilford Woodruff af H.E. Peterson

Officiel Erklæring – 2

Vi kan stole på Herren, selv når vi ikke selv har en fuldkommen forståelse.

Skriften lærer os at stole på Herren (se Ordsp 3:5), og det gjorde mange kirkemedlemmer med afrikansk herkomst, da Kirken tilbageholdte præstedømmeordinationer og tempelordinancer fra dem. Selvom de ikke forstod, hvorfor denne retningslinje eksisterede – og ofte følte sig sårede over forklaringerne, der blev undervist om på det tidspunkt, som Kirken afviser i dag – så stolede mange hengivne medlemmer med afrikansk herkomst på Herren og forblev trofaste hele deres liv. Når du læser Officiel erklæring 2, så tænk over, hvordan du har lært at stole på Herren, selv når du ikke har en fuldkommen forståelse.

Det kan være inspirerende for dig at lære om sorte kirkemedlemmers tro. Her er nogle af deres historier, som kan findes på history.ChurchofJesusChrist.org:

  • »Jane Elizabeth Manning James« (Church History Topics)

  • »In My Father’s House Are Many Mansions« (historie af Green Flake)

  • »You Have Come at Last« (historie af Anthony Obinna)

  • »Break the Soil of Bitterness« (historie af Julia Mavimbela)

  • »I Will Take It in Faith« (historie af George Rickford)

Se også »Witnessing the Faithfulness«, Revelations in Context, s. 332-341; Evangeliske emneessay, »Race og præstedømmet«, topics.ChurchofJesusChrist.org; Ahmad Corbitt, »A Personal Essay on Race and the Priesthood«, del 1-4, history.ChurchofJesusChrist.org; BeOne.ChurchofJesusChrist.org.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Trosartiklerne.Overvej, hvordan din familie kan lave »minilektioner« til Trosartiklerne. I løbet af ugen kan hvert familiemedlem for eksempel vælge en trosartikel og derefter finde relaterede skriftsteder, billeder, salmer eller børnesange eller dele en personlig oplevelse.

Eller familiemedlemmer kan skiftes til at stille hinanden spørgsmål om Kirken og vores tro og så besvare de spørgsmål med en trosartikel.

Officiel erklæring 1 og 2.Officiel erklæring 1 og 2 hjælper os til at forstå nutidig åbenbarings rolle i Kirken. Når du læser dem sammen med din familie, så overvej hvordan profeter leder os »ved Gud den almægtiges inspiration« (Officiel erklæring 1). Hvordan styrker disse to erklæringer vores tro på en levende Gud, der personligt leder sin kirke? Hvordan ser vi hans hånd i Kirkens værk i dag? I kan beslutte jer for sammen at udforske nogle af ressourcerne i »Forslag til personligt skriftstudium« ovenfor.

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Hold Guds befalinger«, Børnenes sangbog, s. 68-69.

Gør undervisningen bedre

Følg op på opfordringer til at handle. »Når I følger op på en opfordring til at handle, viser I [jeres familie], at I er interesseret i dem, og hvordan evangeliet velsigner dem. Du kan også give dem muligheder til at fortælle om deres erfaringer« (Undervisning på Frelserens måde, s. 35).