Lære og Pagter 2021
13.-19. december. Familien: En proklamation til verden: »Familien er af afgørende betydning i Skaberens plan«


»13.-19. december. Familien: En proklamation til verden: ›Familien er af afgørende betydning i Skaberens plan‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

»13.-19. december. Familien: En proklamation til verden«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter: 2021

Billede

13.-19. december

Familien: En proklamation til verden

»Familien er af afgørende betydning i Skaberens plan«

Præsident Dallin H. Oaks har sagt: »Jeg tror, at vores holdning over for og anvendelse af familieproklamationen er en af denne generations prøvelser. Jeg beder til, at alle sidste dages hellige vil stå fast i den prøvelse« (»Planen og proklamationen«, Liahona, nov. 2017, s. 31). Overvej disse ord, når du studerer familieproklamationen denne uge.

Nedskriv dine indtryk

Selv før vi blev født, var vi en del af en familie – vore himmelske Forældres familie. Da tiden kom, hvor vi skulle forlade deres nærhed, må det have været en trøst at vide, at på jorden ville familien også være en del af Guds plan. Det er meningen, at livet på jorden skal være et ekko af det fuldkomne mønster i himlen.

Det er ingen garantier for, at jordiske familier vil være ideelle eller bare funktionelle. Men som præsident Henry B. Eyring har sagt, så »giver [familier] Guds børn den bedste chance for at blive budt velkommen til verden med den eneste kærlighed på jorden, der kommer tæt på det, vi følte i himlen – forældrekærlighed« (»Indsamling af Guds slægt«, Liahona, maj 2017, s. 20). Velvidende at familier er ufuldkomne og udsatte for modstanderens angreb, sendte Gud sin elskede Søn for at forløse os og helbrede vores familie. Og han sendte sidste dages hellige profeter med en proklamation til at forsvare og styrke familier. Hvis vi følger profeterne og sætter vores lid til Frelseren, så er der håb for familier – på jorden og i himlen – selvom familier på jorden kommer til kort i forhold til det guddommelige ideal.

Billede

Forslag til personligt skriftstudium

»Familien er af afgørende betydning i Skaberens plan.«

»Familien: En proklamation til verden« handler tydeligvis om familier. Men den handler lige så meget om Guds frelsesplan. En måde at studere proklamationen på er ved at se efter, hvad den lærer os om vores førjordiske liv, jordiske liv og liv efter døden. Hvad lærer du ved at studere proklamationen på denne måde? Hvordan hjælper dette dig til at forstå, hvorfor ægteskab og familie er afgørende for Guds plan?

Se også Dallin H. Oaks, »Planen og proklamationen«, Liahona, nov. 2017, s. 28-31.

»Lykke i familielivet vil med størst sandsynlighed opnås, når det baseres på Herren Jesu Kristi lærdomme.«

Tænk på afsnit seks og syv i familieproklamationen som et mønster for »lykke i familielivet«. Når du læser disse afsnit, så identificer principper for »vellykkede ægteskaber og familier«. Tænk derefter på et familieforhold, du gerne vil styrke. Hvad føler du dig tilskyndet til at gøre? Hvordan vil du involvere Frelseren i dine bestræbelser?

Se også Richard J. Maynes, »Skab et kristuscentreret hjem«, Liahona, maj 2011, s. 37-39; »What Matters Most«, video, ChurchofJesusChrist.org.

Jeg »vil over for Gud blive holdt [ansvarlig]« for måden, jeg behandler min familie på.

Familieproklamationen indeholder vidunderlige velsignelser, som vor himmelske Fader lover dem, der følger hans råd. Den indeholder også stærke advarsler til dem, der ikke gør. Du kan overveje at skrive en liste over de velsignelser og advarsler, du finder.

Hvordan handler du på Guds råd i proklamationen? Hvis du stod foran Gud i dag, hvad ville du så være tryg ved at fortælle ham om dine familieforhold? Hvad ville du være nødt til at forbedre?

Se også Alma 5:15-22; Lære og Pagter 42:22-25; 93:39-44.

Billede

Forældre bør opfostre deres børn i kærlighed og retfærdighed.

Kan jeg modtage de lovede velsignelser, hvis min familiesituation er mindre ideel?

Ældste D. Todd Christofferson har sagt: »At erklære de grundlæggende sandheder vedrørende ægteskab og familie betyder ikke, at vi ignorerer eller overser de ofre og succeser hos dem, hvor idealet ikke er en nuværende realitet … Alle [har] gaver; alle har talenter; alle kan bidrage til udfoldelsen af den guddommelige plan i hver generation. Meget af det, der er godt, meget af det, der er essentielt – endda nogen gange alt, som er nødvendigt lige nu – kan opnås under omstændigheder, der ikke er ideelle … Tillidsfuldt vidner vi om, at Jesu Kristi forsoning har forudset og i sidste ende vil kompensere for ethvert afsavn og tab hos dem, der vender sig mod ham. Ingen er forudbestemt til at modtage mindre end alt det, som Faderen har til sine børn« (»Hvorfor ægteskab, hvorfor familie«, Liahona, maj 2015, s. 52).

Billede

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

»Køn er et fundamentalt særkende ved den enkeltes førjordiske, jordiske og evige identitet og hensigt.«Hvis det ville hjælpe din familie at tale om lærdomme, der er relateret til køn og tiltrækning af samme køn, så kunne følgende ressourcer hjælpe: Dallin H. Oaks »Sandhed og planen«, Liahona, nov. 2018, s. 25-28; Gospel Topics, »Same-Sex Attraction«, topics.ChurchofJesusChrist.org.

»Den guddommelige plan for lykke.«For at hjælpe din familie til at se vigtigheden af familier i vor himmelske Faders plan kan du skrive førjordiske liv, jordiske liv og liv efter døden i tre afsnit på et stykke papir. Læs proklamationen igennem sammen og skriv det på papiret, du har lært om hver af disse dele af Guds plan. Hvorfor er familier så vigtige for Gud?

»Familier [kan] være forenet for evigt.«I kan se videoen »Frelsesplanen - Vi er stadig en familie« (ChurchofJesusChrist.org). Læs Familieproklamationen igennem og led efter sandheder, som den unge mand i videoen forstod, og som hjalp ham med at have tro.

»Lykke i familielivet.«For at tale om, hvordan man opnår mere »lykke i [jeres] familieliv«, kan I synge en sang sammen om familier, såsom »Der er skønhed her på jord« (Salmer og sange, nr. 190). Hvad lærer vi af sangen og af familieproklamationen, som vil bringe mere lykke i vores familie? Hvordan kan vi sikre, at vores familie er »[baseret] på Herren Jesu Kristi lærdomme«? Overvej at vælge en lærdom, som I vil arbejde på denne uge.

»[Styrk] familien som samfundets grundlæggende bestanddel.«Hvordan prøver Satan at svække familier i verden? Hvordan kan vi gøre vores del for at styrke familier? Se forslag i søster Bonnie L. Oscarsons budskab, »Familieproklamationens forsvarere«, ( Liahona, maj 2015, s. 14-17).

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Hjemmet bliver Himlen lig«, Salmer og sange, nr. 192.

Gør dit personlige studium bedre

Find Guds kærlighed. Præsident M. Russell Ballard har sagt: »Evangeli[et] er et kærlighedsevangelium – det handler om kærlighed til Gud og hinanden (»Guds kærlighed til sine børn«, Stjernen, juli 1988, s. 53). Når du læser familieproklamationen, så overvej at notere eller markere beviser på Guds kærlighed, der er særlige betydningsfulde for dig.