Läran och förbunden 2021
31 maj–6 juni. Läran och förbunden 60–62: ”Dock är allt kött i min hand”


”31 maj–6 juni. Läran och förbunden 60–62: ’Dock är allt kött i min hand’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Läran och förbunden 2021 (2020)

”31 maj–6 juni. Läran och förbunden 60–62”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2021

Bild
Missourifloden

Lägerbål vid Missourifloden, av Bryan Mark Taylor

31 maj–6 juni

Läran och förbunden 60–62

”Dock är allt kött i min hand”

President Ezra Taft Benson undervisade om effekten av att studera skrifterna: ”Vittnesbörden ökar. Beslut kommer att stärkas. Familjer beskyddas. Personlig uppenbarelse kommer att flöda” (”Ordets makt”, Nordstjärnan, Rapport från den 156:e halvårskonferensen för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, nr 6 1986, s. 83).

Skriv ner dina intryck

I juni 1831 höll Joseph Smith en konferens med kyrkans äldster i Kirtland. Där organiserade Herren några av äldsterna i par och skickade dem till Jackson County i Missouri med följande uppdrag: ”Predika längs vägen” (L&F 52:10). Många av äldsterna gjorde det flitigt, men en del gjorde inte det. Så när det var dags att resa tillbaka till Kirtland sa Herren: ”Men i några [äldster] finner jag inte behag, för de vill inte öppna sin mun, i stället gömmer de på grund av fruktan för människor den talent som jag har gett dem” (L&F 60:2). Många av oss kan sympatisera med de här äldsterna – vi kanske också tvekar att öppna våra munnar och berätta om evangeliet. Kanske hindras även vi av ”fruktan för människor”. Kanske tvivlar vi på vår värdighet eller förmåga. Oavsett anledning ”känner [Herren] människornas svaghet och vet hur han ska hjälpa [oss]” (L&F 62:1). På många ställen i dessa uppenbarelser till de första missionärerna finns uppmuntran som kan hjälpa oss övervinna rädslan att berätta om evangeliet – eller andra rädslor vi kanske har: ”Jag, Herren, regerar i himlarna ovan.” ”Jag kan göra er heliga.” ”Dock är allt kött i min hand.” Och ”Var vid gott mod, små barn, för jag är mitt ibland er”. (L&F 60:4, 7; 61:6, 36.)

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Läran och förbunden 6062

Herren gläds när jag öppnar munnen för att berätta om evangeliet.

Vi har alla haft tillfällen då vi hade kunnat berätta om evangeliet för någon, men då vi av någon anledning inte gjorde det. När du läser Herrens ord till de första missionärerna som misslyckades med att ”öppna sin mun”, tänk då på dina egna möjligheter att berätta om evangeliet. Hur kan ditt vittnesbörd om evangeliet liknas vid en ”talent” eller skatt från Gud? Hur gömmer vi ibland vår talent? (Se L&F 60:2; se även Matt. 25:14–30.)

Herren tillrättavisade dessa tidiga missionärer, men han försökte också att inspirera dem. Vilka uppmuntrande budskap från honom finner du i kapitel 60 och 62? Hur bygger de här budskapen upp ditt mod att berätta för andra om evangeliet? Leta under de närmaste dagarna efter tillfällen att öppna din mun och dela med dig av det som Gud har anförtrott dig.

Se även L&F 33:8–10; 103:9–10; Dieter F. Uchtdorf, ”Missionsarbete: Säg det du har på hjärtat”, Liahona, maj 2019, s. 15–18.

Bild
missionärer på en buss

Gud vill att jag ska berätta för andra om evangeliet.

Läran och förbunden 61:5–6, 14–18

Är alla vatten förbannade av Herren?

Herrens varning i Läran och förbunden 61 var delvis en varning om de faror hans folk skulle möta när de reste till Sion på Missourifloden, som vid den tiden var känd för att vara farlig. Den här varningen ska inte tolkas som att vi bör undvika att resa på vatten. Herren har ”all makt”, inklusive makt över vattnen (v. 1).

Läran och förbunden 61–62

Herren har all makt och kan bevara mig.

På vägen tillbaka till Kirtland var Joseph Smith och andra ledare i kyrkan med om en livshotande upplevelse på Missourifloden (se Saints, 1:133–134). Herren använde det här tillfället till att varna sina tjänare. Vad hittar du i Läran och förbunden 61 som uppmuntrar dig att förlita dig på Herren när du möter dina egna utmaningar? Varför är det till exempel viktigt att veta att Gud är ”från evighet till evighet” (v. 1)?

Det finns liknande insikter i kapitel 62. Vad lär du dig om Herren och hans makt i den här uppenbarelsen?

Begrunda de trosbyggande upplevelser du har haft då Herren hjälpte dig övervinna andliga eller fysiska motgångar.

Läran och förbunden 62

Herren vill att jag fattar en del beslut ”som det synes [mig] gott”.

Ibland ger Herren oss specifika anvisningar och i andra frågor överlåter han åt oss att fatta beslut. Hur ser du att den här principen illustreras i Läran och förbunden 62? (Se även L&F 60:5; 61:22.) När har du sett den här principen i ditt liv? Varför är det bra för oss att fatta en del beslut utan specifika anvisningar från Gud?

Se även Ether 2:18–25; Läran och förbunden 58:27–28.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och hemafton

Läran och förbunden 60:2–3.Varför tvekade en del av de första missionärerna att berätta om evangeliet? Varför tvekar vi ibland? Ni kan rollspela hur medlemmarna i familjen skulle kunna dela med sig av evangeliet i olika sammanhang.

Läran och förbunden 61:36–39.Vilka anledningar ser vi i de här verserna till att vara ”vid gott mod”? (Se även Joh. 16:33.) Kanske familjen kan skriva eller rita sådant som gör dem glada och samla dem i en ”gott mod”-burk. (Se till att ta med bilder av Frälsaren och påminnelser om hans kärlek till oss.) Under veckan när någon i familjen behöver en påminnelse om vilka anledningar vi har till att vara glada kan de välja något ur burken.

Läran och förbunden 61:36.Hur kan du hjälpa familjen att komma ihåg att Frälsaren är ”mitt ibland [oss]”? Ni kan tillsammans bestämma var ni vill ha en bild av honom på en framträdande plats i hemmet. Hur kan vi inbjuda Frälsaren i våra dagliga liv?

Läran och förbunden 62:3.Ni kanske kan ha ett vittnesbördsmöte som familj efter att ha läst den här versen. För att förklara vad ett vittnesbörd är kan du återge bitar av president M. Russell Ballards budskap ”Ett äkta vittnesbörd” (Liahona, nov. 2004, s. 40–43). Varför är det bra att skriva ner våra vittnesbörd?

Läran och förbunden 62:5, 8.Varför ger inte Herren befallningar om varje aspekt av våra liv? Hur ska vi fatta beslut enligt vers 8?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Mitt vittnesbörd”, Psalmer, nr 84.

Förbättra våra personliga studier

Låt Anden vägleda dina studier. Låt den Helige Anden vägleda dig. Var lyhörd för hans viskningar när han vägleder dig fram mot det du behöver lära dig varje dag, även om hans viskningar föreslår att du läser eller studerar ett annat ämne än det du normalt sett skulle ha gjort, eller gör det på ett annat sätt.

Bild
Jesus bär på ett lamm

Den gode herden, av Del Parson