Lære og pakter 2021
19.–25. april. Lære og pakter 41–44: “Min lov som skal styre min kirke”


“19.–25. april. Lære og pakter 41–44: ‘Min lov som skal styre min kirke’,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“19.–25. april. Lære og pakter 41–44,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
Jesus Kristus

19.–25. april

Lære og pakter 41–44

“Min lov som skal styre min kirke”

“Hvis du ber,” lovet Herren, “skal du motta åpenbaring på åpenbaring, kunnskap på kunnskap” (Lære og pakter 42:61). Hvilke spørsmål kan du stille for å motta den åpenbaring du trenger?

Skriv ned dine inntrykk

Kirkens raske vekst i 1830 og 1831 – særlig de store gruppene med nye konvertitter som kom til Kirtland i Ohio – var spennende og oppmuntrende for de hellige. Men det representerte også noen utfordringer. Hvordan forener man en raskt voksende gruppe troende, spesielt når de har med seg lære og tradisjoner fra sin tidligere kirkelige tilhørighet? For eksempel, da Joseph Smith ankom Kirtland tidlig i februar 1831, så han nye medlemmer som hadde felles eiendom i et genuint forsøk på å etterligne kristne på nytestamentlig tid (se Apostlenes gjerninger 4:32–37). Herren ga noen viktige korrigeringer og klargjøringer på dette og andre emner, for det meste gjennom en åpenbaring nedtegnet i Lære og pakter 42, som han kalte “min lov som skal styre min kirke” (vers 59). I denne åpenbaringen lærer vi sannheter som er grunnleggende for etableringen av Herrens kirke i de siste dager, herunder et betydelig løfte som gjør det klart at det alltid er mer å lære: “Hvis du ber, skal du motta åpenbaring på åpenbaring, kunnskap på kunnskap” (Lære og pakter 42:61).

Se også Saints [Hellige], 1:114–19.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 41

“Den som mottar min lov og holder den, han er min disippel.”

Tidlig i 1831 begynte de hellige å samles i Ohio, ivrige etter å motta den lov som Herren hadde lovet å åpenbare der (se Lære og pakter 38:32). Men først underviste Herren hvordan hans disipler skulle forberede seg på å motta hans lov. Hvilke prinsipper finner du i vers 1–5 som ville ha hjulpet de hellige til å motta Guds lov? Hvordan kan disse prinsippene hjelpe deg til å motta instruksjoner fra ham?

Lære og pakter 42

Guds lover styrer hans Kirke og kan styre vårt liv.

De hellige anså åpenbaringen som står i Lære og pakter 42:1–72 som en av de viktigste profeten hadde mottatt. Den var blant de første som ble publisert, den sto i to aviser i Ohio, og var ganske enkelt kjent som “loven”. Mange av prinsippene i dette kapittelet var tidligere åpenbart av Herren. Selv om kapittelet ikke har med hvert eneste bud Herren ba sine hellige om å adlyde, er det verdt å grunne på hvorfor det var viktig å gjenta disse prinsippene til den nylig gjenopprettede kirken.

Det kan være til hjelp for deg å lese kapittel 42 i mindre porsjoner som de nedenfor, og merke deg prinsippet som undervises i hver av dem. Mens du gjør dette, tenk over hvordan denne loven som styrer Kirken også kan veilede ditt eget liv.

Vers 4–9, 11–17, 56–58 

Vers 18–29 

Vers 30–31 

Vers 40–42 

Vers 43–52 

Se også 3 Nephi 15:9.

Lære og pakter 42:30–42

Hvordan “innviet [de hellige sin] eiendom” til de fattiges underhold?

En viktig del av loven som er åpenbart i kapittel 42 er det som siden ble kjent som loven om innvielse og forvaltning. Denne loven lærte de hellige hvordan de, i likhet med Kristi etterfølgere i tidlige tider, kunne ha “alt felles” (Apostlenes gjerninger 2:44; 4 Nephi 1:3), med “ingen fattige blant dem” (Moses 7:18). De hellige innviet sin eiendom ved å gi den til Herren gjennom biskopen (se Lære og pakter 42:30–31). Biskopen ga det de hadde behov for tilbake til dem (se vers 32) – vanligvis det de hadde innviet og mer enn det. Medlemmene donerte av overskuddet sitt til hjelp for de fattige (se vers 33–34). Denne loven var til stor velsignelse for de hellige, spesielt for dem som hadde etterlatt alt for å komme til Ohio. Mange hellige ga generøse donasjoner.

Selv om vi gjør det på en annen måte i dag, etterlever siste-dagers-hellige fremdeles innvielsesloven. Mens du leser Lære og pakter 42:30–42, grunn på hvordan du kan innvie det Gud har gitt deg, for å bygge opp hans rike og velsigne de trengende.

Se også Linda K. Burton, “Jeg var en fremmed,” Ensign eller Liahona, mai 2016, 13–15; “The Law,” Revelations in Context, 93–95, history.ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
Kristus og den rike unge mannen

Christ and the Rich Young Ruler [Kristus og den rike unge mannen], av Heinrich Hofmann

Lære og pakter 42:61, 65–68; 43:1–16

Gud gir åpenbaring for å veilede sin kirke.

Forestill deg at du har en samtale med et nytt medlem av Kirken som synes det er spennende at Kirken ledes gjennom åpenbaring. Hvordan kan du benytte Lære og pakter 43:1–16 for å forklare for ham eller henne Herrens mønster for å veilede sin kirke gjennom sin profet? Hvordan kan du benytte Lære og pakter 42:61, 65–68 for å undervise om å motta personlig åpenbaring?

Se også “All Things Must Be Done in Order,” Revelations in Context, 50–53, history.ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 41:1–5.Nevn noen eksempler på sivile lover og hvordan disse lovene er til fordel for oss. Hvordan velsigner vår himmelske Faders lover eller bud oss? Familiemedlemmene kan tegne bilder av seg selv når de adlyder Guds lov.

Lære og pakter 42:45, 88.Hva kan hjelpe deres familie til å “leve sammen i kjærlighet”? (se også Mosiah 4:14–15). Vurder å skrive eller si positive ting om hverandre eller å synge en sang om kjærlighet i familien, som for eksempel “Det er skjønnhet her på jord” (Salmer, nr. 153).

Lære og pakter 42:61.Dere kan kanskje lese dette verset mens dere legger et puslespill. Bruk puslespillet til å undervise om hvordan Gud åpenbarer sine mysterier – “åpenbaring på åpenbaring, kunnskap på kunnskap”. Familiemedlemmene kan dele hvordan Gud har åpenbart sannhet til dem, litt om gangen.

Lære og pakter 43:25.Det er kanskje noe familien kan bruke for å lage lyden av et tordenvær som en måte å introdusere en samtale om vers 25 på. Hvordan er Herrens røst en “tordens røst”? Let i verset sammen etter måter Herren kan kalle på oss til omvendelse. Hvordan kan vi være mer lydhør for Herrens røst?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Jeg prøver Herrens budskap,” Barnas sangbok, 72; se “Forslag for å forbedre din families skriftstudium”).

Vi kan forbedre vår undervisning

Gi næring til en kjærlig atmosfære. Hva familiemedlemmene føler for hverandre og hvordan de behandler hverandre, kan ha stor innflytelse på ånden i hjemmet. Hjelp alle familiemedlemmer å gjøre sin del for å opprette et kjærlig, respektfylt hjem, slik at alle kan føle seg trygge når de deler erfaringer, spørsmål og vitnesbyrd med hverandre. (Se Undervisning på Frelserens måte, 15.)

Bilde
Joseph Smith som forkynner

Joseph Smith Preaching in Nauvoo [Joseph Smith forkynner i Nauvoo], av Sam Lawlor