Lære og pakter 2021
19.‒25. april. Lære og pakter 41–44: “Min lov som skal styre min kirke”


“19.‒25. april. Lære og pakter 41–44: ‘Min lov som skal styre min kirke’”, Kom, følg med meg – for Primær: Lære og pakter 2021 (2020)

“19.‒25. april. Lære og pakter 41–44”, Kom, følg med meg – for Primær

Bilde
Jesus Kristus

19.‒25. april

Lære og pakter 41–44

“Min lov som skal styre min kirke”

Legg merke til inntrykkene du mottar fra Ånden i løpet av din forberedelse denne uken. Hva føler du at barna trenger å lære fra Lære og pakter 41–44?

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
delingsikon

Oppfordre til å dele

Kast en ball til et barn, og be barnet si et bud som han eller hun kjenner til. Fortsett å sende ballen rundt til alle har fått anledning til å si noe.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre barn

Lære og pakter 42:2

Jeg kan adlyde Guds lover.

Etter hvert som Kirken vokste og medlemmene samlet seg i Kirtland i Ohio, åpenbarte Herren for profeten Joseph Smith det han kalte sin “lov” og befalte de hellige om å “lytt[e] og hør[e] og adlyd[e]” den. Hvordan kan du hjelpe barna å forstå at vi blir velsignet når vi er lydige?

Mulige aktiviteter

  • Les Lære og pakter 42:2 med vekt på ordet “adlyd”. Gi barna noen enkle situasjoner der et barn velger å adlyde eller ikke adlyde en lov eller regel. Be barna høre godt etter og smile hvis personen i historien adlyder, og rynke pannen hvis vedkommende ikke adlyder. Fortell om velsignelser du har mottatt når du har adlydt Guds lover.

  • Lek en lek ved å gi barna en regel å følge. Du kan for eksempel si at de må rekke opp hånden og bli kalt på for å svare på spørsmål. La dem så øve på å adlyde ved å stille dem spørsmål og kalle på dem som rekker opp hånden. Hvilke lover har Gud gitt oss?

  • Gjør aktivitetssiden sammen med barna, eller syng en sang om å adlyde Guds lover, som for eksempel “Jeg prøver Herrens budskap” (Barnas sangbok, 72). Fortell barna hvordan du har blitt lykkelig ved å adlyde Guds lover.

    Bilde
    Primær-klasse

    Vi lærer Guds bud i Primær.

Lære og pakter 42:38

Jeg tjener Jesus Kristus når jeg tjener andre.

Herren ønsker at hans hellige skal ha omsorg for de fattige og trengende. Hjelp barna å forstå at når de hjelper mennesker i nød, hjelper de også Frelseren.

Mulige aktiviteter

  • Hvis Jesus Kristus var i klassen vår i dag, hva ville vi si til ham? Hvordan ville vi behandle ham? Vis et bilde av Frelseren, og forklar Jesu lære om at når vi viser kjærlighet til andre, viser vi også kjærlighet til ham. Hjelp barna å gjenta vers 38 sammen med deg, noen få ord om gangen.

  • Hjelp barna å tenke over hvordan de kan hjelpe Jesus ved å hjelpe andre. De kan finne noen forslag i videoen “Pass It On” [Gi det videre] (ChurchofJesusChrist.org) eller av bilder av at Frelseren hjelper andre, for eksempel ved å helbrede de syke eller være vennlig mot barn (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 42, 47). Bær vitnesbyrd om at når de tjener andre, tjener de også Jesus.

Lære og pakter 43:1‒7

Herren leder sin kirke gjennom sin profet.

Du kan hjelpe barna å unngå å bli bedratt gjennom hele livet ved å lære dem, mens de er unge, Herrens mønster for å lede sin kirke gjennom den levende profet.

Mulige aktiviteter

  • Vis bilder av forskjellige personer, blant annet et bilde av den nåværende profeten. Legg bildene med forsiden ned, og la barna snu ett bilde om gangen til de finner profeten. Forklar Herrens lære om at bare profeten er “utpekt for dere til å motta bud og åpenbaringer fra [Herrens] hånd” for å lede Kirken (Lære og pakter 43:2).

  • Syng en sang om profeter sammen, for eksempel siste vers av “Følg profeten” (Barnas sangbok, 58–59). Bær vitnesbyrd om at profeten leder Kirken.

Bilde
undervisningsikon

Undervis i læren: Eldre barn

Lære og pakter 41:5

En disippel er en som mottar Guds lov og adlyder den.

Vet barna du underviser, hva det vil si å være en Jesu Kristi disippel? Lære og pakter 41:5 kan hjelpe dem å forstå hvordan de kan bli bedre disipler.

Mulige aktiviteter

  • Skriv Lære og pakter 41:5 på et ark, og la det være tomrom der ordet “disippel” skulle stått. Be barna sette inn det som mangler, og se i Lære og pakter 41:5 hvis de trenger hjelp. Hva vil det si å være en Jesu Kristi disippel? Fortell hvordan du prøver å bli en bedre Kristi disippel.

  • Når dere har snakket om Lære og pakter 41:5, kan du be barna tenke på lover vi har mottatt fra Herren. Be dem bytte på å rollespille om å adlyde en av disse lovene mens resten av klassen prøver å gjette hvilken det er.

  • Gi hvert klassemedlem en papirstrimmel, og be dem skrive på den en måte de kan bli en bedre disippel på. Be hvert barn fortelle hva de har skrevet, og så tape strimlene sammen for å lage et papirkjede.

Lære og pakter 42:61, 68

Gud åpenbarer visdom til dem som ber.

Barn stiller mange spørsmål etter hvert som de vokser i kunnskap om verden og evangeliet. Hvordan kan du bruke Lære og pakter 42:61, 68 til å hjelpe dem å forstå hvordan de kan få visdom fra Herren?

Mulige aktiviteter

  • Be barna fortelle deg noe som hjelper dem å føle fred, og noe som hjelper dem å føle glede. Be dem lese Lære og pakter 42:61 og legge merke til ordene “fred” og “glede”. Hjelp barna å komme på sannheter Gud har åpenbart, som gir dem fred og glede.

  • Les Lære og pakter 42:61, 68 sammen med barna, og legg vekt på ordene “åpenbaring på åpenbaring, kunnskap på kunnskap”. Forklar at Gud ikke åpenbarer alt på en gang. Istedet gir han oss litt om gangen. Vis hvordan et puslespill bygges litt etter litt, eller bruk noe lignende for å hjelpe barna å forstå dette prinsippet. Fortell om en opplevelse da du mottok en åpenbaring som var til velsignelse for deg.

Lære og pakter 43:1‒7

Bare profeten kan motta åpenbaring for hele Kirken.

Etter hvert som barna vokser, vil de sannsynligvis møte folk som ønsker å lede dem på villspor. Hvordan kan du hjelpe barna å stole på Guds mønster for å lede sine barn gjennom sin utvalgte profet?

Mulige aktiviteter

  • Be barna forestille seg at noen reiser seg på vitnesbyrdsmøtet og forteller menigheten at han har mottatt en åpenbaring for Kirken (for eksempel at vi ikke lenger skal drikke melk eller at vi skal begynne å ha nadverdsmøter på tirsdager istedenfor søndager). Han sier at vi skulle lytte til det han sier istedenfor profeten. Hva er galt i det? Hjelp barna å granske Lære og pakter 43:1–7 for å finne ut hvordan Herren gir bud til sin kirke.

  • Vis et bilde av den levende profeten, og be barna si noe han har undervist om i det siste. Hvis de trenger hjelp, kan du vise et videoklipp eller lese et sitat fra en nyere generalkonferansetale. Hvorfor er det en velsignelse å ha en levende profet i dag?

Bilde
læringsikon

Oppmuntre til å lære hjemme

Be barna velge en lov eller et bud de føler at de burde fokusere på å adlyde denne uken. Oppmuntre dem til å dele målet sitt med familien.

Vi kan forbedre vår undervisning

Lær barna å skrive ned tilskyndelser. Også barn kan lære vanen med å skrive ned åndelige tilskyndelser. De kan skrive ned tilskyndelser ved å markere skriftsteder, tegne eller gjøre enkle dagbokoppføringer.

Bilde
aktivitetsside: Jeg er lykkelig når jeg adlyder Gud