Lære og pakter 2021
29. mars – 4. april. Påsken: “Jeg er han som lever, jeg er han som ble slått i hjel”


“29. mars – 4. april. Påsken: ‘Jeg er han som lever, jeg er han som ble slått i hjel’,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“29. mars – 4. april. Påsken”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
Kristus-statuen

29. mars – 4. april

Påsken

“Jeg er han som lever, jeg er han som ble slått i hjel”

I din forberedelse til å minnes Frelserens oppstandelse på 1. påskedag, grunn på hvordan nyere tids åpenbaring har forsterket din tro på at Jesus er Guds enbårne Sønn og verdens Forløser.

Skriv ned dine inntrykk

3. april 1836 var 1. påskedag. Etter at Joseph Smith og Oliver Cowdery hadde hjulpet til med å forrette nadverden til de hellige i det nylig innviede Kirtland tempel, fant de et stille sted bak et slør i tempelet og bøyde hodet i stille bønn. Så, på denne hellige dagen da kristne overalt mintes Jesu Kristi oppstandelse, viste den oppstandne Herre selv seg i sitt tempel og erklærte: “Jeg er han som lever, jeg er han som ble slått i hjel” (Lære og pakter 110:4).

Hva betyr det å si at Jesus Kristus er “han som lever”? Det betyr ikke bare at han oppsto fra graven den tredje dag og viste seg for sine galileiske disipler. Det betyr at han lever i dag. Han taler gjennom profeter i dag. Han leder sin kirke i dag. Han helbreder sårede sjeler og sønderknuste hjerter i dag. Vi kan således gi Joseph Smiths mektige vitnesbyrd gjenlyd: “Etter de mange vitnesbyrd som er gitt om ham, er dette vitnesbyrd som vi gir om ham … At han lever!” (Lære og pakter 76:22). Vi kan høre Hans røst i disse åpenbaringene. Vi kan være vitne til Hans hånd i vårt liv. Og hver av oss kan føle at “I glede synges disse ord: ‘Han lever, min Forløser stor!’” (Salmer, nr. 66)

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 29:5; 38:7; 62:1; 76:11–14, 20–24; 110:1–10

Jesus Kristus lever.

Profeten Joseph Smith så den oppstandne Frelseren flere ganger, og to av disse opplevelsene er nedtegnet i Lære og pakter. Når du leser kapittel 76:11–14, 20–24; 110:1–10, hva gjør inntrykk på deg ved Joseph Smiths vitnesbyrd? Hvorfor er hans vitnesbyrd verdifullt for deg?

Gjennom hele Lære og pakter vitnet Frelseren om sin egen misjon og guddommelighet. Hva lærer du om den levende Kristus i hans ord i Lære og pakter 29:5; 38:7; 62:1? Du kan vurdere å skrive ned erklæringer som disse, som du finner når du studerer Lære og pakter.

Se også Joseph Smith– Historie 1:17.

Lære og pakter 29:26–27; 42:45–46; 63:49; 88:14–17, 27–31; 93:33–34

På grunn av Jesus Kristus vil jeg oppstå fra de døde.

Joseph Smith visste hvordan det føles å sørge over tapet av en av sine kjære. To av hans brødre, Alvin og Don Carlos, døde som unge menn. Joseph og Emma gravla seks barn, hvert av dem yngre enn to år gamle. Men gjennom åpenbaringene han mottok, fikk Joseph et evig perspektiv på døden og Guds evige plan. Tenk over sannhetene som er åpenbart i Lære og pakter 29:26–27; 42:45–46; 63:49; 88:14–17, 27–31; 93:33–34. Hvordan påvirker disse åpenbaringene ditt syn på døden? Hvordan kan de påvirke måten du lever på?

Se også 1 Korinterbrev 15; M. Russell Ballard, “Synet om de dødes forløsning,” Ensign eller Liahona, nov. 2018, 71–74; Undervisning fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 174–76.

Lære og pakter 18:10–13; 19:16–19; 45:3–5; 76:69–70

Jesus Kristus fullender en “fullkommen forsoning”.

En måte å ha Frelseren i fokus i påskehøytiden, er ved å studere åpenbaringene i Lære og pakter som underviser om hans sonoffer. Noen av disse finnes i Lære og pakter 18:10–13; 19:16–19; 45:3–5; 76:69–70. Du kan kanskje sette opp en liste over sannheter om Frelserens forsoning som du finner i disse versene. For å gå dypere i ditt studium kan du søke og legge til på listen din skriftstedshenvisninger som står oppført under “Forsoning” (Veiledning til Skriftene, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Her er noen spørsmål som kan veilede deg i studiet:

  • Hvorfor valgte Jesus Kristus å lide?

  • Hva må jeg gjøre for å motta hans sonoffers velsignelser?

  • Hvordan merker jeg at hans forsoning har innvirkning på mitt liv?

Bilde
Jesus som ber

Lord of Prayer [Bønnens Herre], av Yongsung Kim

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Generalkonferansen.Siden generalkonferansen inntreffer samtidig med 1. påskedag i år, kan du tenke over hvordan konferansebudskapene (musikken inkludert) kan forsterke din families vitnesbyrd om Jesus Kristus. Små barn kan for eksempel tegne et bilde av Frelseren, eller holde opp et bilde av ham når de hører et budskap eller en sang om Jesus Kristus. Andre familiemedlemmer kan sette opp en liste over sannheter de hører om Frelseren. Deretter kan familiemedlemmene vise tegningene eller listene sine og dele sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus.

Lære og pakter 88:14–17; 138:17, 50.Familien din kan kanskje ha glede av å tenke ut en analogi eller en konkretisering som kan forklare hva det vil si å dø og gjenoppstå – en som illustrerer legemet og ånden som adskilles og så føres sammen igjen, som for eksempel en hånd og en hanske. Hvordan forsterker disse versene din takknemlighet for det Frelseren gjorde for oss?

“Den levende Kristus – apostlenes vitnesbyrd.”For å oppmuntre til samtale om vår tids profeters vitnesbyrd om Frelseren, kan du gi hvert familiemedlem i oppdrag å lese et utdrag fra “Den levende Kristus – apostlenes vitnesbyrd” (Ensign eller Liahona, mai 2017, annen omslagsside) og dele det de lærte om Jesus Kristus. Du kan også vise videoen “Apostle Testimony Montage” (ChurchofJesusChrist.org). Hvilke sannheter finner vi som inspirerer oss?

“Han lever, min Forløser stor”.For å hjelpe familien til å tenke på de mange måtene den oppstandne Frelseren velsigner oss i dag på, kan dere sammen synge “Han lever, min Forløser stor” (Salmer, nr. 66) og sett sannheter som undervises i denne sangen sammen med dem som undervises i følgende skriftsteder: Lære og pakter 6:34; 45:3–5; 84:77; 98:18; 138:23. Familien kan også ha glede av å skrive ytterligere vers til salmen, som uttrykker hvordan de vet at deres Frelser lever.

En påske-video og andre ressurser finnes på Easter.ComeUntoChrist.org.

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Jesus har oppstått,” Barnas sangbok, 44.

Vi kan forbedre vår undervisning

Finn lærdommer i hverdagsligheter. Tenk på hvordan de daglige erfaringer familiemedlemmene har kan lede til meningsfylte samtaler om en sannhet i evangeliet (se Undervisning på Frelserens måte, 4). En regnbyge kan for eksempel være en anledning til å snakke om hvordan Gud lar velsignelser strømme over sine barn.

Bilde
Jesus som viser seg for Joseph Smith og Oliver Cowdery

Jesus Christ Appears to the Prophet Joseph Smith and Oliver Cowdery [Jesus Kristus viser seg for profeten Joseph Smith og Oliver Cowdery], av Walter Rane