Lære og Pagter 2021
22.-28. februar. Lære og Pagter 18-19: »Sjæles værdi er stor«


»22.-28. februar. Lære og Pagter 18-19: ›Sjæles værdi er stor‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

»22.-28. februar. Lære og Pagter 18-19«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2021

Billede
Martin Harris’ gård

Martin Harris’ gård, af Al Rounds

22.-28. februar

Lære og Pagter 18-19

»Sjæles værdi er stor«

Åbenbaringerne i Lære og Pagter blev givet som svar på specifikke omstændigheder for næsten 200 år siden, men de principper, de underviser om, er tidløse. Se efter disse principper, når du læser, og tænk over, hvordan du kan anvende dem.

Nedskriv dine indtryk

Martin og Lucy Harris havde en af de bedste gårde i Palmyra i New York. Det havde taget dem år at opnå det, havde gjort dem i stand til at opdrage en familie og havde givet dem høj anseelse i lokalsamfundet. Men i 1829 blev det klart, at Mormons Bog kun kunne blive udgivet, hvis Martin belånte sin gård for at betale trykkeren. Martin havde et vidnesbyrd om Mormons Bog, men det havde Lucy ikke. Hvis Martin gik videre med at belåne gården, og Mormons Bog ikke solgte godt, så ville han miste sin gård og bringe sit ægteskab i fare. På et eller andet tidspunkt står vi alle over for spørgsmål lig dem, som Martin kan have stået over for: Hvad er Jesu Kristi evangelium værd for mig? Hvad er jeg villig til at ofre for at opbygge Guds rige? Det kan være en hjælp at huske på, at der ikke er nogen, der har betalt en højere pris for at velsigne Guds børn end Jesus Kristus, »den største af alle« (L&P 19:18).

Martin besluttede sig for at belåne sin gård. Hans offer betalte for trykningen af de første 5.000 eksemplarer af Mormons Bog. Og nu, mere end 190 millioner eksemplarer senere, er millioner af sjæle rundt om i verden blevet velsignet.

Få flere oplysninger om udgivelsen af Mormons Bog i De hellige, Liahona, okt. 2018, s. 29-32.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Lære og Pagter 18:10-16

Herren fryder sig, når vi omvender os.

Læg mærke til, hvor ofte ordene omvende og omvendelse bruges i Lære og Pagter 18 og 19, og tænk over, hvad du lærer af disse ord, hver gang de bliver brugt. Tænk især over Lære og Pagter 18:10-16; hvordan påvirker disse vers dine følelser om omvendelse – din egen omvendelse og pligten til at opfordre andre til at omvende sig?

Se også Alma 36:18-21; Dale G. Renlund, »Omvendelse: Et glædeligt valg«, Liahona, nov. 2016, s. 121-124.

Lære og Pagter 18:34-36

Jeg kan høre Herrens røst i Lære og Pagter.

Hvis nogen spurgte dig, hvordan Herrens røst lyder, hvad ville du så sige? Tænk over dette spørgsmål, når du læser Lære og Pagter 18:34-36. Hvad har du lært om Herrens røst ved at læse Lære og Pagter? Hvad kan du gøre for at høre hans røst mere klart?

Lære og Pagter 19:15-20

Jesus Kristus led, så jeg kan omvende mig og komme til ham.

Det Nye Testamente beskriver Frelserens lidelser i Getsemane fra perspektivet hos dem, der så det. I Lære og Pagter 19:15-20 fortalte Jesus Kristus om sine lidelser med sine egne ord. Når du læser denne hellige, personlige beretning, så se efter ord og vendinger, der beskriver Frelserens lidelser. Tænk over, hvad hvert ord eller vending lærer dig. Hvorfor var Frelseren villig til at lide? Du kan overveje at nedskrive dine følelser om Jesus Kristus og hans offer for dig.

Se Johannes 15:13; Mosija 3:7; Alma 7:11-12; Lære og Pagter 18:10-13.

Billede
Jesus holder en lille dreng

Værdien af en sjæl, af Liz Lemon Swindle

Lære og Pagter 19:26-27, 34-41

Guds velsignelser er større end jordens skatte.

Mormons Bog solgte ikke særligt godt i Palmyra, og på grund af det måtte Martin Harris sælge en stor del af sin gård for at betale gælden (se »The Contributions of Martin Harris«, Revelations in Context, s. 7-8). Tænk over det offer – og de velsignelser, du har modtaget på grund af det – når du læser disse vers. Du kan også tænke over, hvad Herren har bedt dig om at ofre. Hvad finder du i disse vers, som inspirerer dig til at yde disse ofre med »fryd« og »glæde«? (Se også v. 15-20).

Lære & Pagter 19:23

Fred kommer ved at lære af Jesus Kristus og følge ham.

Tænk over Frelserens opfordring »Lær af mig«. Hvad lærer du om Jesus Kristus i Lære og Pagter 19? Nedskriv dine tanker, og tænk over, hvordan disse sandheder om Frelseren hjælper dig til at finde fred. Hvad vil det sige for dig at »vandr[e] i [hans] Ånds sagtmodighed«?

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Lære og Pagter 18:1-5.Måske kan din familie fortælle om nogle af de »mange lejligheder« (v. 2), hvor Ånden har vidnet for dem, at skrifterne er sande, ligesom han gjorde for Oliver Cowdery. Hvordan kan din familie »forlade [sig] på det, som er skrevet« (v. 3) i skrifterne? Hvordan kan du bygge din families grundvold på evangeliets »klippe«? (V. 4)

Lære og Pagter 18:10-13; 19:16-19.Hvert familiemedlem kan læse Lære og Pagter 18:10-13 og erstatte ordene »sjæl«, »sjæles« og »alle mennesker« med sit eget navn. I kan derefter tale om, hvordan disse vers hjælper os til at forstå, hvor værdifulde vi er for Faderen og Sønnen (se L&P 19:16-19).

Lære og Pagter 18:21-25.Har din families navne nogen særlig betydning? Måske kan I tale om, hvorfor navne er vigtige, og hvad det vil sige at påtage sig Jesu Kristi navn (se Mosi 5:7). Dette kan være en god mulighed for din familie til at forberede sig på at påtage sig Kristi navn, når de bliver døbt.

Lære og Pagter 19:15-20.Du kan hjælpe din familie til at få en god oplevelse med disse vers ved eventuelt at læse dem, mens du viser et billede af Jesus Kristus (der er et i dette materiale). Din familie kan fortælle om deres følelser for Frelseren. En yndlingssalme om Frelseren kan også indbyde Ånden.

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »O, se hvilken kærlighed«, Salmer og sange, nr. 114.

Gør dit personlige studium bedre

Stil spørgsmål. Lære og Pagter er bevis på, at spørgsmål fører til åbenbaring. Når du studerer skrifterne, så skriv de spørgsmål ned, der kommer til dig. Overvej og bed derefter for at søge svar.

Billede
Kristus beder i Getsemane have

Kristus beder i Getsemane have, af Hermann Clementz