Lære og Pagter 2021
1.-7. marts. Lære og Pagter 20-22: »Kristi kirkes tilblivelse«


»1.-7. marts. Lære og Pagter 20-22: ›Kristi kirkes tilblivelse‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

»1.-7. marts. Lære og Pagter 20-22«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2021

Billede
Peter Whitmers hjem

Peter Whitmers hjem, af Al Rounds

1.-7. marts

Lære og Pagter 20-22

»Kristi kirkes tilblivelse«

Når du læser Lære og Pagter 20-22, så vær åben over for Helligåndens tilskyndelser. Overvej at skrive dem ned, så du kan vende tilbage til dem.

Nedskriv dine indtryk

Profeten Joseph Smiths arbejde med at oversætte Mormons Bog var nu færdigt. Men genoprettelsens værk var blot lige begyndt. Det var tydeligt fra tidligere åbenbaringer, at Herren udover at gengive læresætninger og præstedømmets myndighed ønskede en formel organisation – sin kirke (se L&P 10:53; 18:5). Så den 6. april 1830 samledes flere end 40 troende i familien Whitmers bjælkehytte i Fayette i New York for at være vidne til organiseringen af Jesu Kristi Kirke.

Men der er stadig nogle mennesker, der undrer sig: Hvorfor er en organiseret kirke nødvendig? Svaret kan findes, i det mindste delvist, i åbenbaringerne i forbindelse med dette første kirkemøde i 1830. Her er der beskrevet velsignelser, der ikke ville være mulige, hvis Jesu Kristi sande Kirke ikke var blevet »behørigt organiseret og oprettet« i de sidste dage (L&P 20:1).

Se også De hellige, Liahona, okt. 2018, s. 32-33, og »Build Up My Church«, Revelations in Context, s. 29-32.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Lære og Pagter 20:1-36

Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er grundlagt på sand lære.

Afsnit 20 introduceres som en »åbenbaring om kirkens organisering og ledelse« (afsnitsindledning). Men før åbenbaringen skitserer retningslinjer, præstedømmeembeder og procedurer for udførelse af ordinancer, begynder den med at undervise i grundlæggende lære. Når du læser de første 36 vers af denne åbenbaring, så spørg dig selv, hvorfor det mon er tilfældet. Du kan måske også lave en liste over evangeliske sandheder, du finder. Her er nogle eksempler:

Hvorfor var det vigtigt at understrege disse sandheder, da Kirken blev oprettet?

Lære og Pagter 20:37, 75-79

Hellige ordinancer er en essentiel del af den genoprettede kirke.

Da Kirken blev organiseret, lærte Herren sine hellige om hellige ordinancer, deriblandt dåb og nadveren. Når du læser instruktionerne »angående dåbsmåden« i vers 37, så tænk på din egen dåb. Havde du nogle af de følelser, der er beskrevet i dette vers? Har du dem nu? Tænk over, hvad du kan gøre, så du kan forblive »fast beslutte[t] på at tjene [Jesus Kristus] til enden«?

Når du læser om nadveren i Lære og Pagter 20:75-79, så prøv at læse disse hellige bønner, som om du hørte dem for første gang. Hvilken indsigt modtager du om nadveren? Om dig selv? Hvordan kan denne indsigt påvirke den måde, du forbereder dig til at tage nadveren denne uge?

Billede
diakon omdeler nadveren

Nadveren er en hellig ordinance.

Lære og Pagter 20:38-60

Præstedømmetjeneste velsigner Kirkens medlemmer og deres familie.

Hvis nogen bad dig om at nævne en præstedømmebærers pligter, hvad ville du så sige? Læs Lære og Pagter 20:38-60, hvor der står de forskellige præstedømmeembeders pligter. Er der noget i disse vers, der ændrer den måde, hvorpå du tænker på præstedømmepligter, og hvordan Frelseren udfører sit værk? Hvordan er du blevet velsignet ved det arbejde, der er beskrevet i disse vers?

Lær mere om, hvordan kvinder udøver præstedømmets myndighed i Kirkens værk i Dallin H. Oaks, »Præstedømmets nøgler og myndighed«, Liahona, maj 2014, s. 49-52.

Lære og Pagter 21

Jesu Kristi Kirke ledes af en levende profet.

Hvad lærer du af Lære og Pagter 21:4-9 om Herrens profeters ord? Tænk over løfterne beskrevet i vers 6 for dem, der modtager Herrens ord gennem hans profet. Hvad betyder disse løfter for dig?

Hvordan kan du modtage den levende profets ord »som kom det fra [Guds] egen mund«? (v. 5). Hvilket råd er vore dages profet kommet med, som kan føre til de velsignelser, der er lovet i vers 6?

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Lære og Pagter 20.Hvad ville vi sige, hvis der var nogen, der spurgte, hvorfor vi har brug for Kirken? Hvilke svar finder vi i Lære og Pagter 20? Se også D. Todd Christofferson, »Hvorfor Kirken«, Liahona, nov. 2015, s. 108-111.

Lære og Pagter 20:69.Hvad vil det sige at »vandr[e] i hellighed over for Herren«? Det kan være, at din familie vil synes, at det er sjovt på nogle stykker papir at tegne eller skrive nogle af de ting, der kan hjælpe dem til at vandre i hellighed, eller ting, der kan distrahere dem fra at gøre dette. Derefter kan de bruge papirerne til at lave en sti og prøve at gå på stien ved kun at træde på de tegninger, der vil føre dem til Kristus.

Lære og Pagter 20:37, 71-74.Hvis nogen i jeres familie endnu ikke er døbt, kan disse vers føre til en drøftelse om, hvordan man forbereder sig på dåb (se v. 37), og hvordan dåb bliver udført (se v. 71-74). Din familie kan vise billeder eller fortælle minder fra deres dåbsdag.

Lære og Pagter 20:75-79.Hvordan kan din familie bruge disse vers til at forberede sig på en meningsfuld, ærbødig oplevelse med nadveren? Disse vers kommer med forslag til ting, du kan tænke over under nadveren, og din familie kan finde eller tegne en tegning af disse ting. Hvis det er passende, kan I tage disse tegninger med til næste nadvermøde som en påmindelse om, hvad man kan tænke på under nadveren.

Lære og Pagter 21:4-7.Du kan overveje at bede din familie om at se efter ord og vendinger i vers 4-5, der lærer os at følge Herrens profet. Hvad vil det sige at modtage profetens ord i tålmodighed? I tro? Hvornår har vi modtaget velsignelserne, der er lovet i vers 6?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Jesu Kristi Kirke«, Børnenes sangbog, s. 48.

Gør undervisningen bedre

Efterlign Frelseren. »Frelserens kraft til at undervise og løfte andre var resultatet af den måde, hvorpå han levede, og den person, som han var. Jo mere I med iver stræber efter at leve som Jesus Kristus, jo mere vil I være i stand til at undervise ligesom ham« (Undervisning på Frelserens måde, s. 13).

Billede
Oliver Cowdery ordinerer Joseph Smith

Oliver Cowdery ordinerer Joseph Smith, af Walter Rane