Lære og Pagter 2021
8.-14. marts. Lære og Pagter 23-26: »[Styrk] kirken«


»8.-14. marts. Lære og Pagter 23-26: ›[Styrk] kirken‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

»8.-14. marts. Lære og Pagter 23-26«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2021

Billede
Emma Smith

8.-14. marts

Lære og Pagter 23-26

»[Styrk] kirken«

Når du læser Lære og Pagter 23-26, så læg mærke til de tilskyndelser, du modtager fra Helligånden. Hvordan kan du anvende rådet i disse åbenbaringer til at styrke din egen rolle som discipel og også Kirken?

Nedskriv dine indtryk

Da Kirken var blevet organiseret, stod de hellige over for en ny udfordring – at sprede evangeliet og styrke dem, der allerede havde sluttet sig til Kirken, alt imens forfølgelsen fortsatte med at tage til. Emma Smith var førstehåndsvidne til modstanden. I juni 1830 ønskede Emma og medlemmer af familien Knight at blive døbt. Men Kirkens fjender prøvede at forstyrre det, der skulle have været en hellig oplevelse. Først ødelagde de dæmningen, der var blevet bygget for at sørge for nok vand til dåbene. Selv efter dæmningen var blevet repareret, samledes forfølgerne for at råbe trusler og håne dem, der blev døbt. Dernæst, lige da Joseph skulle til at bekræfte de nye medlemmer, blev han arresteret for at forstyrre lokalsamfundet ved at forkynde om Mormons Bog. Det så ikke ud til at være en så lovende begyndelse for Herrens nyligt genoprettede kirke. Men midt i al den usikkerhed og det kaos kom Herren med værdifulde råd og værdifuld opmuntring, der repræsenterer hans »røst til alle« (L&P 25:16).

Se også Saints, 1:89-90, 94-97.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Lære og Pagter 23-26

Jeg kan styrke Herrens kirke.

I dag, næsten 200 år efter at den genoprettede kirke blev organiseret, fortsætter behovet for »at styrke kirken« (L&P 23:3-5). Og dette værk er ikke kun for Joseph Smith, Oliver Cowdery eller vores nuværende kirkeledere – det er for os alle. Overvej gennem dit studium af Lære og Pagter 23-26 det råd, som Herren gav til de første kirkemedlemmer for at hjælpe dem til at styrke Kirken. Hvad føler du, at Herren ønsker, at du skal gøre for at tage del i den indsats?

Lære og Pagter 24

Frelseren kan løfte mig »op fra [m]ine trængsler«.

Det må have været en tung byrde for Joseph Smith at lede Kirken i en tid med så intens forfølgelse. Se efter Herrens opmuntrende ord til ham i Lære og Pagter 24.

Hvad siger de følgende skriftsteder om, hvordan Frelseren kan løfte dig op fra dine trængsler?

Lære og Pagter 24:1-3 

Lære og Pagter 24:8 

Lære og Pagter 121:7-8 

Esajas 40:28-31 

Mosija 24:14-15 

Hvordan har Jesus Kristus løftet dig op fra dine trængsler? Hvad kan du gøre for fortsat at søge hans hjælp i svære tider?

Billede
Jesus helbreder folk

Han helbredte mange forskellige sygdomme, af J. Kirk Richards

Lære og Pagter 25

Emma Smith er »en udvalgt kvinde«.

Da Emma Hale giftede sig med Joseph Smith, vidste hun sikkert, at hun skulle yde nogle ofre. Hun gik imod sin fars ønsker og byttede et forholdsvist komfortabelt liv ud med et usikkert liv. Hun kan have spekuleret på, hvad Herren forventede af hende i genoprettelsens værk. Se efter de svar, som Herren kom med i Lære og Pagter 25. Læg mærke til Herrens ord i vers 16 – finder du noget i det afsnit, som du føler er hans »røst til [dig]«?

Se også »An Elect Lady« (video, ChurchofJesusChrist.org); »Thou Art an Elect Lady«, Revelations in Context, s. 33-39; Joy D. Jones, »En særligt ærefuld kaldelse«, Liahona, maj 2020, s. 15-18.

Lære og Pagter 26:2

Hvad er fælles samtykke?

Når medlemmer modtager kaldelser eller præstedømmeordinationer i Kirken, har vi mulighed for formelt at opretholde dem ved at løfte vores hånd som et tegn på støtte. Princippet med at vise offentlig støtte og enighed kaldes fælles samtykke. Som præsident Gordon B. Hinckley sagde: »Proceduren med at opretholde er langt mere end en rituel løften af hånden. Det er en forpligtelse til at opretholde, at støtte og at bistå dem, som er blevet valgt« (se »Dette værk handler om mennesker«, Stjernen, juli 1995, s. 54).

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Lære og Pagter 23:6.Hvorfor vil Herren gerne have os til at bede »i [vores] familie og blandt [vores] venner og alle steder«? Hvad lærer sangen »Kærlighed er her« (Børnenes sangbog, s. 102-103), eller en anden sang om bøn, os om bønnens kraft?

Se også 2 Nefi 32:8-9; 3 Nefi 18:18-23.

Lære og Pagter 24:8.Vil det være en hjælp for din familie at tale om, hvad det vil sige at være »tålmodig i trængsler«? Hvis du har små børn, vil det måske være sjovt at genskabe oplevelsen, som præsident Dieter F. Uchtdorf beskrev i »Fortsæt i tålmodighed« (Liahona, maj 2010, s. 56; se også videoen på ChurchofJesusChrist.org). Hvad lærer Lære og Pagter 24:8 os om tålmodighed? Hvordan hjælper Herren os til at være tålmodige i vores trængsler?

Lære og Pagter 25:11-12.Måske kan I synge hvert familiemedlems yndlingssalme eller -sang og tale om, hvorfor det er »hjertets sang« for ham eller hende. Hvorfor er disse sange ligesom »en bøn til [Gud]«?

Lære og Pagter 26:2.Det kan være en hjælp at slå »Fælles samtykke« op i Guide til skrifterne (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Hvordan viser vi vores støtte til vores ledere?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Syng en sang«, Børnenes sangbog, s. 124 (se »Forslag til at forbedre dit familieskriftstudium«).

Billede
genoprettelsens røster-ikon

Genoprettelsens røster

Emma Hale Smith

Herrens ord til Emma Smith i Lære og Pagter 25 åbenbarer, hvad han følte for hende og de bidrag, hun kunne yde for hans værk. Men hvordan var Emma? Hvad ved vi om hendes personlighed, hendes forhold, hendes styrker? En måde at komme til at kende denne »udvalgt[e] kvinde« (L&P 25:3) på er at læse ordene fra dem, der kendte hende personligt.

Billede
Emma Smith

Emma Smith, af Lee Greene Richards

Joseph Smith jun., hendes mand

Billede
Joseph Smith

»Hvilken usigelig glæde og hvilken betagende fryd fyldte mit bryst, da jeg denne aften tog min elskede Emma i hånden – hun, som var min hustru, min ungdoms hustru og mit hjertes udvalgte. Mange tanker genlød i mit sind, da jeg et øjeblik overvejede de mange situationer, vi havde været kaldet til at gå igennem. Den udmattelse og det besvær, den sorg og lidelse og den glæde og trøst, der fra tid til anden var blevet strøet på vores vej, og som havde velsignet vores liv. O, hvilken mængde af tanker fyldte mit sind det øjeblik, atter er hun her, uanset hvilke prøvelser vi har, uforfærdet, standhaftig og uden vaklen, uforanderlige, kærlige Emma.«1

Lucy Mack Smith, hendes svigermor

Billede
Lucy Mack Smith

»Hun var da ung, og da hun fra naturens hånd var stræbsom, var hele hendes hjerte lagt ved Herrens værk, og hun følte ingen interesse for andet end kirken og sandhedens sag. Hvad end hendes hænder gav sig til, så gjorde hun det med styrke og stillede ikke det selviske spørgsmål: ›Får jeg mere gavn af dette end andre?‹ Hvis ældster blev sendt afsted for at forkynde, var hun den første til at melde sig frivilligt til at hjælpe med tøj til deres rejse og lod sine trængsler ligge.«2

»Jeg har aldrig i hele mit liv set en kvinde, som udholdt så megen udmattelse og så mange prøvelser med et så ukueligt mod, så stor nidkærhed og tålmodighed fra måned til måned, fra år til år, som hun altid har gjort. For jeg ved, hvad hun måtte udstå, at hun er blevet kastet rundt på usikkerhedens hav, at hun har trodset forfølgelsens storme og kæmpet mod menneskers og djævles rasen, indtil hun blev opslugt af prøvelsens hav, hvilket [ville] have slået næsten enhver anden kvinde ud.«3

Joseph Smith sen., hendes svigerfar

Emmas patriarkalske velsignelse, der blev givet af Joseph Smith sen., der tjente som Kirkens patriark:

»Emma, min svigerdatter, du er velsignet af Herren for din trofasthed og sandhed. Du skal blive velsignet med sammen med din mand og glæde dig i den herlighed, der skal komme over ham. Din sjæl er blevet plaget af menneskers ugudelighed, når de har søgt at ødelægge din ledsager, og hele din sjæl er blevet udøst i bøn for hans udfrielse. Glæd dig, for Herren din Gud har hørt din ydmyge bøn.

Du har sørget på grund af hjertets hårdhed i din fars hus, og du har længtes efter deres frelse. Herren vil have respekt for dine råb, og ved hans bedømmelse vil han få nogle af dem til at se deres dårskab og omvende sig fra deres synder, men det vil være ved lidelse, at de bliver frelst. Du skal se mange dage, ja Herren vil spare dig, til du er tilfreds, for du skal se din Forløser. Dit hjerte skal glæde sig i Herrens store værk, og ingen skal tage denne glæde fra dig.

Du skal altid huske din Guds store nåde, der har ladet dig ledsage min søn, da englen overdrog nefitternes optegnelse i hans varetægt. Du har set megen sorg, fordi Herren har taget tre af dine børn fra dig. I dette kan du ikke bebrejdes, for han kender dine rene ønsker om at opdrage din familie, så min søns navn vil blive velsignet. Og se, nu siger jeg til dig, at således siger Herren, at hvis du vil tro, skal du blive velsignet i dette, og du skal få andre børn, der vil glæde og tilfredsstille din sjæl og fryde dine venner.

Du skal blive velsignet med forståelse og have kraft til at undervise dit køn. Undervis din familie om retskaffenhed og dine små om livet, og så skal de hellige engle våge over dig. Og du skal blive frelst i Guds rige. Amen.«4

Billede
Emma Smith sammen med sine børn

Emma Smith sammen med sine børn. Tid til at grine, af Liz Lemon Swindle

Billede
Emma Smith skriver

Emmas salmer, af Liz Lemon Swindle