Lære og Pagter 2021
15.-21. februar. Lære og Pagter 14:17: »Stå som vidne«


»15.-21. februar. Lære og Pagter 14-17: ›Stå som vidne‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

»15.-21. februar. Lære og Pagter 14-17«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2021

Billede
Joseph Smith og de tre vidner knæler i bøn

15.-21. februar

Lære og Pagter 14-17

»Stå som vidne«

Joseph Smiths familie og venner bad ham nogle gange om at søge åbenbaring om, hvad Gud ønskede, at de skulle gøre. Når du læser disse åbenbaringer, så tænk over, hvilken vejledning Gud har til dig.

Nedskriv dine indtryk

Selvom arbejdet med oversættelsen skred godt fremad, var situationen i Harmony i maj 1829 blevet sværere for Joseph, Emma og Oliver. Modviljen fra naboerne voksede, mens støtten fra Emmas familie var dalende. Da de følte, at Harmony ikke længere var sikker, henvendte Oliver sig til en ven, der havde udtrykt interesse i Josephs arbejde: David Whitmer. David boede sammen med sine forældre og søskende i Fayette i New York, omkring 160 kilometer væk. Han havde mødt Oliver et år tidligere, og Oliver havde skrevet flere breve til ham siden da, hvor han fortalte om sin oplevelse med at arbejde sammen med profeten. Hverken David eller nogen i hans familie havde nogensinde mødt Joseph. Men da Oliver spurgte, om han og Joseph kunne flytte til familien Whitmers hjem for at færdiggøre oversættelsen af Mormons Bog, åbnede familien Whitmer villigt deres døre. Og Herren havde mere i vente for familien Whitmer end blot at huse profeten. Han havde nogle særlige belæringer til dem, som står i Lære og Pagter 14-17, og med tiden blev de en af de bærende familier i Kirken og vidner til den fremadskridende genoprettelse.

Se flere oplysninger om familien Whitmer i De hellige, Liahona, sep. 2018, s. 28-30.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Lære og Pagter 14

Jeg kan tage del i Guds »stor[e] og forunderlig[e] værk«.

Da David Whitmer mødte Joseph Smith, var han en ung mand, der var dedikeret til sit arbejde på familiens gård. Men Herren havde noget andet arbejde i vente for David – selvom det var lidt ligesom at arbejde på en gård. Når du læser Lære og Pagter 14:1-4, så læg mærke til, hvordan Herren sammenligner sit arbejde og værk med den form for arbejde, som David var vant til. Hvad lærer du om Herrens værk af denne sammenligning?

Hvordan kan du »svinge [din] segl«? (V. 4). Læg mærke til de løfter, der bliver givet gennem dette afsnit til dem, der »forsøg[er] at fremme og grundfæste … Zion« (v. 6).

Lære og Pagter 14:2

Guds ord er »levende og virksomt«.

Herren sammenlignede sit ord med et »tveægget sværd« (L&P 14:2). Hvad lærer denne sammenligning dig om Guds ord? Hvordan er hans ord for eksempel levende, virksomt og skarpt? Hvordan har du oplevet kraften i Guds ord?

Tænk over andre måder, hvorpå Gud beskriver sit ord. Hvad lærer du for eksempel om Guds ord af sammenligningerne i følgende skriftsteder?

Salmerne 119:105 

Esajas 55:10-11 

Matthæus 4:4 

1 Nefi 15:23-24 

Alma 32:28 

Billede
sværd på skrifterne

Herren sammenlignede sit ord med et sværd.

Lære og Pagter 14:7

Evigt liv er »den største af alle Guds gaver.«

Når du læser Lære og Pagter 14:7, så tænk over, hvorfor evigt liv er »den største af alle Guds gaver.« Denne indsigt fra præsident Russell M. Nelson kan være en hjælp: »I Guds store plan for lykke kan familier blive beseglet i templerne og blive forberedt på at vende tilbage og bo i hans hellige nærvær for evigt. Det er evigt liv!« (»Tak Gud«, Liahona, maj 2012, s. 77).

Du kan overveje at lave krydshenvisninger ved vers 7, der kan hjælpe dig til at forstå mere om evigt liv (se »Evigt liv« i Guide til skrifterne, scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Hvad lærer du, der inspirerer dig til at stræbe efter evigt liv?

Lære og Pagter 15-16

Det er af stor værdi at bringe sjæle til Kristus.

John og Peter Whitmer ønskede begge at vide, hvad der »ville være af størst værdi« i deres liv (L&P 15:4; 16:4). Har du nogen sinde tænkt over det med hensyn til dig selv? Når du læser Lære og Pagter 15-16, så tænk over, hvorfor det er af så stor værdi at bringe sjæle til Kristus. Hvordan kan du indbyde sjæle til Kristus?

Se også Lære og Pagter 18:10-16.

Lære og Pagter 17

Herren bruger vidner til at stadfæste sit ord.

Hvad er et vidne? Hvorfor bruger Herren vidner i sit værk? (Se 2 Kor 13:1). Tænk over disse spørgsmål, når du læser Guds ord til de tre vidner i Lære og Pagter 17. Det kan også være en hjælp at gennemgå »De tre vidners vidnesbyrd« i Mormons Bog. Hvordan hjælper vidner til at føre Guds »retfærdige formål« ud i livet? (V. 4).

Ved du, at Mary Whitmer også fik et vidnesbyrd om guldpladerne? Englen Moroni viste dem til hende som en anerkendelse af de ofre, hun ydede, mens Joseph, Emma og Oliver boede i hendes hjem (se De hellige, Liahona, sep. 2018, s. 29-30). Hvad lærer du af hendes oplevelse om at være et vidne?

Se også De hellige, s. 31-32; «, Ulisses Soares, »Fremkomsten af Mormons Bog«, Liahona, maj 2020, s. 32-35.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Lære og Pagter 14:1-4.Du kan bede din familie om at finde vendinger, der vedrører arbejdet på en gård. Hvorfor sammenligner Herren sit værk med en høst? Hvad kan vi gøre for at hjælpe til i hans værk?

Lære og Pagter 14:2.Aktiviteten til dette vers i »Forslag til personligt skriftstudium« nævner nogle skriftsteder om Guds ord. Din familie kan læse dem og tale om, hvad de har lært. Hvordan inspirerer disse skriftsteder os til at »giv[e] agt« på Guds ord?

Lære og Pagter 15:6; 16:6.Disse vers kan tilskynde til en samtale om ting, der er af stor værdi for jeres familie (se også L&P 18:10).

Lære og Pagter 17.Det kan være, at din familie vil synes, at det er sjovt at tegne et billede af alle de ting, som de tre vidner så (se v. 1). Når du læser afsnit 17, så se efter vendinger, der lærer os om vigtigheden af Mormons Bog. Hvordan kan vi være vidner om Mormons Bog? Din familie kan også se videoen »A Day for the Eternities« (ChurchofJesusChrist.org).

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Jeg går, hvor du sender mig hen«, Salmer og sange, nr. 178.

Billede
genoprettelsens røster-ikon

Genoprettelsens røster

Lucy Mack Smith og de tre og de otte vidner

Englen Moroni viste guldpladerne til Joseph Smith, Oliver Cowdery, David Whitmer og Martin Harris i skoven i nærheden af familien Whitmers hjem i Fayette i New York. Josephs forældre besøgte familien Whitmer på det tidspunkt. Lucy Mack Smith, Josephs mor, beskrev den virkning, denne mirakuløse oplevelse havde på vidnerne.

Billede
Lucy Mack Smith

»Klokken var mellem tre og fire. Fru Whitmer, hr. Smith og jeg sad i et soveværelse. Jeg sad på sengekanten. Da Joseph kom ind, kastede han sig ned ved siden af mig. ›Far! Mor!‹ sagde han. ›I ved ikke, hvor glad jeg er. Herren har ladet pladerne vise til tre andre end mig, som også har set en engel og skal vidne om det, jeg har sagt. For de ved nu selv, at jeg ikke er ude på at bedrage folk. Og det føles som om, jeg er blevet lettet for en forfærdelig byrde, som næsten var for meget for mig at bære. Men de skal nu bære en del af den, og det glæder min sjæl, at jeg ikke længere skal være helt alene i verden.‹ Martin Harris kom derefter ind. Han syntes at være næsten overvældet af en overflod af glæde. Han bar dernæst vidnesbyrd om, hvad han havde set og hørt, og det gjorde de andre også, Oliver og David. Deres vidnesbyrd var grundlæggende det samme som det, der står i Mormons Bog …

Martin Harris syntes især at være ude af stand til at give udtryk for sine følelser med ord. Han sagde: ›Jeg har nu set en engel fra himlen, som med vished har vidnet om sandheden af alt, jeg har hørt om optegnelsen, og mine øjne har set ham. Jeg har også set pladerne og rørt dem med mine hænder, og jeg kan vidne om dette for hele verden. Men jeg har selv modtaget et vidnesbyrd, som ord ikke kan udtrykke, som ingen tunge kan beskrive, og jeg velsigner Gud i min inderste sjæl, at han nådigt har udvalgt mig, ja mig, til at være et vidne om storheden af hans værk og planer på vegne af menneskenes børn.‹ Oliver og David sluttede sig også til ham i højtidelige lovprisninger til Gud for hans godhed og barmhjertighed. Vi vendte hjem [til Palmyra i New York] den næste dag som et muntert, frydefuldt lille selskab.«1

Billede
de tre vidner

Portrætter af Oliver Cowdery, David Whitmer og Martin Harris, af Lewis A. Ramsey

Lucy Mack Smith var også til stede, da de otte vidner kom tilbage efter deres oplevelse:

»Da disse vidner vendte tilbage til huset, viste englen sig igen for Joseph, hvorefter Joseph overrakte ham pladerne. Den aften afholdt vi et møde, hvor alle vidnerne bar vidnesbyrd om de fakta, der er nævnt ovenfor; og hele vores familie, selv Don Carlos [Smith], der kun var 14 år gammel, bar vidnesbyrd om sandheden af denne sidste dages uddeling – at den da var fuldstændig indledt.«2

Billede
Joseph Smith viser pladerne til de otte vidner

Skulptur af Joseph Smith og de otte vidner, af Gary Ernest Smith

Billede
englen Moroni viser guldpladerne til Joseph Smith, Oliver Cowdery og David Whitmer

Englen Moroni viser guldpladerne til Joseph Smith, Oliver Cowdery og David Whitmer, af Gary B. Smith