Lære og Pagter 2021
1.-7. februar. Lære og Pagter 10-11: »Så du kan komme ud af det som sejrherre«


»1.-7. februar. Lære og Pagter 10-11: ›Så du kan komme ud af det som sejrherre‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

»1.-7. februar. Lære og Pagter 10-11«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2021

Billede
Manuskript til Mormons Bog

Kopi af det originale manuskript til Mormons Bog.

1.-7. februar

Lære og Pagter 10-11

»Så du kan komme ud af det som sejrherre«

At nedskrive indtryk, når du læser i skriften, er ligesom at plante frø; selv små indtryk kan føre til meningsfuld personlig åbenbaring.

Nedskriv dine indtryk

Efterhånden som oversættelsen af Mormons Bog skred frem, fremkom der naturligt et spørgsmål: Hvad skulle Joseph Smith og Oliver Cowdery gøre med de sider af oversættelsen, der var gået tabt? Det logiske ville være at gå tilbage og oversætte dem igen, men Herren kunne se noget, som de ikke kunne – ugudelige mænd lagde planer om at ændre ordene på disse sider for at kaste tvivl over Josephs inspirerede arbejde. Gud havde en plan om at forpurre Satans bestræbelser og kompensere for det, der var gået tabt. Planen blev sat i værk flere tusinder år tidligere, da profeten Nefi følte sig inspireret til at lave endnu en optegnelse, der dækkede den samme tidsperiode. Senere blev Mormon inspireret til at medtage den optegnelse i Mormons Bog »med et víst formål«, som Herren kender (se MormO 1:3-7).

»Min visdom,« sagde Herren til Joseph, »er større end Djævelens snedighed« (L&P 10:43). Det er et betryggende budskab i en tid som vores, hvor modstanderens vedvarende bestræbelser på at svække troen tager til. Ligesom Joseph kan vi være »trofast[e] og fortsætt[e]« i det værk, Gud har kaldet os til at udføre (v. 3). Så vil vi finde ud af, at han allerede har givet os en vej, så »helvedes porte [ikke] skal … få magt over [os]« (v. 69).

Se De hellige, Liahona, juli 2018, s. 16-17; Liahona, aug. 2018, s. 34-37.

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Lære og Pagter 10:1-33

Satan søger at ødelægge Guds værk.

Satan ville foretrække, at vi glemmer, at han eksisterer, eller at vi i det mindste ikke ser hans forsøg på at påvirke os (se 2 Ne 28:22-23). Men Herrens ord i Lære og Pagter 10 åbenbarer, at Satan er i konstant, aktiv opposition til Guds værk. Når du læser vers 1-33, så find frem til, hvordan Satan søgte at ødelægge Guds værk på Joseph Smiths tid (se også v. 62-63). Hvilke ligheder ser du med den måde, som Satan arbejder på i vore dage? Du kan bede Herren om at hjælpe dig til at se, hvordan Satan kan friste dig. Hvad lærer du af afsnit 10, der kan hjælpe dig til at modstå Satans bestræbelser?

Lære og Pagter 10:34-52

Herrens »visdom er større end Djævelens snedighed.«

Mere end 2.400 år tidligere forberedte Herren at kompensere for Mormons Bogs tabte sider (se 1 Ne 9). Hvad lærer du om Herren af Lære og Pagter 10:34-52? Hvilket bevis på Herrens visdom og forudviden har du set i dit liv?

Den optegnelse, Herren forberedte til at erstatte det tabte manuskript, findes nu fra 1 Nefi til og med Omni. Hvordan har historierne og lærdommene i denne optegnelse »kaste[t] større lys over … evangeli[et]«? (L&P 10:45).

Billede
Mormon forkorter guldpladerne

Mormon forkorter pladerne, af Tom Lovell

Lære og Pagter 11

Hvis jeg beder til Gud, vil jeg få.

Adskillige af Joseph Smiths familie og venner bad ham om at søge Herrens vilje på deres vegne. Joseph gjorde det gerne, men Herren var også villig til at give dem personlig åbenbaring. I Lære og Pagter 11 sagde Herren i en åbenbaring, som Joseph modtog for sin storebror Hyrum: »Jeg vil give dig af min Ånd … og da skal du vide … alt, hvad du begærer af mig« (L&P 11:13-14).

Herren sagde, at hans ord var til »alle, som har gode ønsker og har svunget seglen for at høste« (v. 27). Hvad prøver Herren i Lære og Pagter 11 at fortælle dig om personlig åbenbaring? Om at tage del i Guds værk? Hvilke andre budskaber har han til dig?

Lære og Pagter 11:15-26

Når jeg søger at »få [Guds] ord«, vil jeg modtage hans Ånd og kraft.

Selv før Mormons Bog var blevet oversat, var Hyrum Smith ivrig efter at forkynde evangeliet. Når du læser Herrens svar på hans ønsker, så tænk over, hvad det vil sige for dig at »få [Guds] ord« (v. 21). Hvordan hjælper det at få Guds ord dig med at tjene i Kirken? Hvordan bringer det Guds kraft ind i dit liv?

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Lære og Pagter 10:5.Hvad lærer vi af disse vers om bønnens kraft? Hvordan »bed[er vi] altid«? (Få nogle forslag ved at se David A. Bednar, »Bed altid«, Liahona, nov. 2008, s. 41-44).

Lære og Pagter 10:38-46.For at hjælpe din familie til at tale om, hvordan Herren kompenserede for de tabte sider af oversættelsen af Mormons Bog, kan din familie eventuelt tale om noget, de for nylig har mistet. Hvordan havde de det, da de fandt ud af, at de havde mistet det? Hvordan havde de det, da det blev fundet? Selvom de tabte sider af Mormons Bog aldrig blev fundet, hvordan kompenserede Herren så ifølge Lære og Pagter 10:38-46 for tabet af dem?

Lære og Pagter 10:55-70.Bed din familie om at finde eller markere sætninger, der begynder med »jeg er« eller »jeg vil«. Hvad lærer vi af »jeg er«-sætningerne om, hvem Jesus Kristus er, og hvordan han er? Hvad lærer vi af »jeg vil«-sætningerne om, hvad han gør? Tilskynd din familie til at fortælle, hvordan disse sandheder styrker deres tro på Jesus Kristus.

Lære og Pagter 11:12-14.Det kan hjælpe din familie til at genkende, når Ånden kommunikerer med dem, at læse disse vers. Du kan lyse med en lommelygte på gulvet og bede en i familien om at gå derhen, hvor lyset skinner. Hvordan er det ligesom at følge Helligåndens vejledning? Hvilke personlige oplevelser kunne du dele?

Lære og Pagter 11:15-30.Overvej at lave en liste over de ting, som Herren fortalte Hyrum Smith, han skulle gøre, så han var rede til at forkynde evangeliet. Hvad bør vi arbejde på som familie?

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Søg, tænk og bed«, Børnenes sangbog, s. 66; se »Forslag til at forbedre dit familieskriftstudium«.

Gør undervisningen bedre

Anvend skrifterne i jeres liv. Når I har læst en passage i skriften, så bed din familie om at fortælle, hvordan de kan anvende det budskab i deres liv. De kan for eksempel tale om, hvordan Ånden har påvirket dem på måder, der er beskrevet i Lære og Pagter 11:12-13.

Billede
Joseph og Hyrum Smith

Joseph og Hyrum Smith, af Ken Corbett