Tule ja seuraa minua
14.–20. syyskuuta. 3. Nefi 8–11: ”Nouskaa ja tulkaa minun luokseni”


”14.–20. syyskuuta. 3. Nefi 8–11: ’Nouskaa ja tulkaa minun luokseni’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Mormonin kirja 2020, 2020

”14.–20. syyskuuta. 3. Nefi 8–11”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2020

Kuva
Jeesus ilmestyy nefiläisille

Minä olen maailman valo, James Fullmer

14.–20. syyskuuta

3. Nefi 8–11

”Nouskaa ja tulkaa minun luokseni”

Luvuissa 3. Nefi 8–11 ihmiset kuulivat Jumalan äänen puhuvan heille. Kun luet näitä lukuja, kiinnitä huomiota siihen, mitä Hänen äänensä sanoo sinulle.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

”Katso, minä olen Jeesus Kristus, jonka profeetat todistivat tulevan maailmaan” (3. Nefi 11:10). Näillä sanoilla ylösnoussut Vapahtaja esitteli itsensä täyttäen Mormonin kirjan profetioita yli 600 vuoden ajalta. ”Tuosta ilmestymisestä ja tuosta julistuksesta”, vanhin Jeffrey R. Holland on kirjoittanut, ”muodostui keskipiste, ylimaallinen hetki koko Mormonin kirjan historiassa. Tämä näyttäytyminen ja tämä julistus olivat vaikuttaneet jokaiseen nefiläiseen profeettaan ja innoittaneet heitä. – – Kaikki olivat puhuneet Hänestä, laulaneet Hänestä, unelmoineet Hänestä ja rukoilleet Hänen ilmestymistään – mutta nyt Hän todella oli siinä. Päivien päivä! Jumala, joka kääntää jokaisen synkän yön aamun valoksi, oli tullut.” (Christ and the New Covenant, 1997, s. 250–251.)

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

3. Nefi 8–11

Jeesus Kristus on maailman valo.

Saatat huomata, että pimeyteen ja valoon – sekä fyysiseen että hengelliseen – liittyviä teemoja toistetaan kaikkialla luvuissa 3. Nefi 8–11. Mitä opit näiden lukujen pohjalta hengellisestä pimeydestä ja valosta? Mikä tuo pimeyttä elämääsi? Mikä tuo valoa? Miksihän Vapahtaja päätti esitellä itsensä sanoilla ”maailman valo ja elämä”? (3. Nefi 9:18; 11:11.) Millä tavoin Jeesus Kristus on ollut valona elämässäsi?

3. Nefi 8–10

Jos teen parannuksen, Vapahtaja kokoaa minut luokseen, suojelee minua ja parantaa minut.

Miltähän ihmisistä on mahtanut tuntua heidän koettuaan kaiken sen tuhon ja pimeyden, joista luvussa 3. Nefi 8 kerrotaan? Miltä arvelet heistä tuntuneen, kun he kuulivat Vapahtajan äänen puhuvan valosta, armosta ja lunastuksesta luvuissa 9 ja 10?

Vaikka Vapahtaja julisti, että tapahtunut kauhea tuho johtui ihmisten synneistä, Hän lupasi parantaa ne, jotka palaisivat Hänen luokseen ja tekisivät parannuksen (ks. 3. Nefi 9:2, 13). Vanhin Neil L. Andersen on huomauttanut: ”Ihmettelen suuresti sitä, kuinka Vapahtajan armon ja rakkauden käsivarret ympäröivät parannuksentekijän, huolimatta siitä, kuinka itsekäs hylätty synti on ollut. Todistan, että Vapahtaja kykenee ja on innokas antamaan meidän syntimme anteeksi.” (”Tehkää parannus, jotta minä voin parantaa teidät”, Liahona, marraskuu 2009, s. 41.)

Etsi luvuista 3. Nefi 9–10 todisteita Kristuksen armosta ja Hänen halukkuudestaan antaa anteeksi. Mitä sellaista löydät esimerkiksi jakeista 3. Nefi 9:13–22 ja 10:1–6, mikä auttaa sinua tuntemaan Vapahtajan rakkautta ja armoa? Pohdi sellaisia kokemuksiasi, jolloin olet tuntenut, kuinka Hän on ”koonnut” sinut luokseen ja ”ravinnut” sinua (ks. 3. Nefi 10:4). Voisit kirjoittaa näitä kokemuksia päiväkirjaan tai kertoa niistä lähimmäisillesi.

3. Nefi 11:1–8

Minä voin oppia kuulemaan Jumalan äänen ja ymmärtämään sitä.

Onko sinusta koskaan tuntunut, että sinun on vaikea ymmärtää sanomaa, jonka Jumala kertoo sinulle? Ehkä jakeissa 3. Nefi 11:1–8 kerrottu ihmisten kokemus voi auttaa sinua ymmärtämään joitakin periaatteita, jotka liittyvät Jumalan äänen kuulemiseen ja sen ymmärtämiseen. Voit panna merkille ihmisten kuulemat Jumalan äänen piirteet sekä sen, mitä he tekivät ymmärtääkseen ääntä paremmin. Kuinka tämä kertomus saattaisi soveltua sinun pyrkimyksiisi kuulla Jumalan ääntä ja tunnistaa se elämässäsi henkilökohtaisen ilmoituksen välityksellä?

3. Nefi 11:8–17

Jeesus Kristus kehottaa minua hankkimaan henkilökohtaisen todistuksen Hänestä.

Runsaudenmaassa oli Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä koolla noin 2 500 ihmistä (ks. 3. Nefi 17:25). Ihmisten suuresta määrästä huolimatta Vapahtaja kutsui heidät ”yksitellen” tunnustelemaan naulojen jälkiä Hänen käsissään ja jaloissaan (3. Nefi 11:14–15). Mitä se kertoo sinulle siitä, kuinka tärkeää on saada henkilökohtaisia kokemuksia, jotka rakentavat uskoamme Jeesukseen Kristukseen? Millä tavoilla Vapahtaja kehottaa sinua nousemaan ja tulemaan Hänen luokseen? (Ks. 3. Nefi 11:14.) Mitkä kokemukset ovat auttaneet sinua saamaan todistuksen siitä, että Hän on sinun Vapahtajasi? Voisit myös pohtia sitä, kuinka Vapahtajan esimerkki näissä jakeissa voisi innoittaa omia ponnistelujasi palvella muita.

Kuva
Jeesus näyttää nefiläisille käsissään olevia jälkiä

Yksi kerrallaan, Walter Rane

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on muutamia ideoita.

3. Nefi 8–9

Auttaaksesi perhettäsi samastumaan lukujen 3. Nefi 8–9 kokemuksiin voisitte mennä pimeään huoneeseen, jossa voisit kertoa osia näiden lukujen tapahtumista tai voisitte kuunnella niitä äänitallenteina. Keskustelkaa siitä, miltä kolmen päivän viettäminen pimeydessä on mahtanut tuntua. Voisitte sen jälkeen keskustella siitä, millä tavoin Jeesus Kristus on ”maailman valo” (3. Nefi 9:18).

3. Nefi 10:1–6

Kielikuva kanaemosta, joka kokoaa poikasensa, voi olla voimallinen opetuskeino, joka auttaa lapsia ymmärtämään Vapahtajan luonnetta ja tehtävää. Voisit lukea nämä jakeet samalla kun perheesi katselee kuvaa kanasta poikasineen. Minkä takia kanan täytyy koota poikasensa? Miksi Vapahtaja haluaa koota meidät lähemmäksi itseään? Mitä saattaisi tapahtua, jos poikanen päättäisi kutsun kuultuaan olla tulematta?

3. Nefi 11:1–7

Voisit ehkä lukea joitakin näistä jakeista hiljaisella, vienolla äänellä (ks. 3. Nefi 11:3). Mitä ihmisten täytyi tehdä ymmärtääkseen taivaasta tulevaa ääntä? Mitä opimme heidän kokemuksestaan?

3. Nefi 11:21–38

Onko joku perheestäsi valmistautumassa menemään kasteelle? Jakeiden 3. Nefi 11:21–38 lukeminen voisi auttaa häntä valmistautumaan. Kuinka näissä jakeissa olevien Vapahtajan opetusten pohtiminen voi auttaa perheenjäseniä, jotka on jo kastettu?

3. Nefi 11:29–30

Mitä nämä jakeet opettavat meille kiistelystä? Kuinka me voimme lopettaa kiistelyn kotonamme? (Ks. 3. Nefi 11:30.)

Lisää ideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys osassa tämän viikon oppimisehdotus.

Näin edistän henkilökohtaista tutkimista

Kirjoita muistiin vaikutelmia. Vanhin Richard G. Scott on opettanut: ”Huolellisesti tallennettu tieto on tarvittaessa käytettävissä. – – Tämä käytäntö lisää sitä todennäköisyyttä, että saamme lisää valoa.” (Ks. ”Hengellisen tiedon saaminen”, Valkeus, tammikuu 1994, s. 88.)

Kuva
Jeesus ilmestyy nefiläisille

Yksi paimen, Howard Lyon