Tule ja seuraa minua
14.–20. syyskuuta. 3. Nefi 8–11: ”Nouskaa ja tulkaa minun luokseni”


”14.–20. syyskuuta. 3. Nefi 8–11: ’Nouskaa ja tulkaa minun luokseni’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Mormonin kirja 2020, 2020

”14.–20. syyskuuta. 3. Nefi 8–11”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
Jeesus ilmestyy nefiläisille

Minä olen maailman valo, James Fullmer

14.–20. syyskuuta

3. Nefi 8–11

”Nouskaa ja tulkaa minun luokseni”

Lue luvut 3. Nefi 8–11 pitäen opettamasi lapset mielessäsi. Tämän oppimisehdotuksen ideat voivat ohjata valmistautumistasi.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Näytä kuvaa, jossa on Jeesus Kristus käymässä Amerikan mantereella, esimerkiksi sitä, joka on julkaisun Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa. Kehota lapsia osoittamaan kuvan yksityiskohtia ja kertomaan, mitä he tietävät kuvan kertomuksesta.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

3. Nefi 8–11

Jeesus Kristus kutsuu minua tulemaan luokseen.

Et ehkä voi kertoa lapsille kaikkia yksityiskohtia Vapahtajan käynnistä Nefin kansan luona, mutta voit auttaa heitä tuntemaan sen rakkauden, jota Hän osoitti ihmisiä kohtaan luvuissa 3. Nefi 8–11.

Mahdollisia toimintoja

  • Kerro lapsille luvussa 3. Nefi 8 kuvatuista myrskyistä ja pimeydestä, mutta varo, ettet pelästytä tai järkytä heitä. Lähteenäsi voisi olla ”Luku 42: Kristuksen ristiinnaulitsemisesta kertovat merkit” (Mormonin kirjan kertomuksia, s. 117–119). Kysy lapsilta, miltä heistä mahtaisi tuntua, jos he olisivat olleet noissa myrskyissä ja pimeydessä. Selitä, että myrskyt ja pimeys olivat merkkejä siitä, että Jeesus oli kuollut, ja näytä kuvaa ristiinnaulitsemisesta (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 57). Lue sitten jae 3. Nefi 9:13. Mitä Jeesus sanoi tekevänsä niiden hyväksi, jotka tekisivät parannuksen? Auta lapsia ymmärtämään, että tässä yhteydessä sana ”parantaa” tarkoittaa sitä, että Jeesus antaisi heille anteeksi.

  • Laita näkyviin kuva, joka on aineiston Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi tämän viikon oppimisehdotuksessa, samalla kun kuvailet omin sanoin ylösnousseen Vapahtajan käyntiä nefiläisten ja lamanilaisten luona. Lue luvusta 3. Nefi 11 lyhyitä kohtia, jotka auttavat heitä tuntemaan tapahtuman pyhyyden. Kehota heitä sulkemaan silmänsä ja kuvittelemaan, miltä heistä tuntuisi, jos he saisivat nähdä Jeesuksen. Kerro lapsille, miltä sinusta tuntuu lukiessasi ja pohtiessasi näitä tapahtumia. Todista siitä, että Jeesus haluaa meidän kaikkien tulevan Hänen luokseen ja tuntevan Hänen rakkautensa. Suorita lasten kanssa tämän viikon toimintasivun tehtävä.

3. Nefi 10:4–6

Jeesus suojelee kansaansa niin kuin kanaemo suojelee poikasiaan.

Kielikuva kanaemosta, joka kokoaa poikasensa, voi opettaa lapsille siitä lohdusta ja suojelusta, jonka Vapahtaja tarjoaa, jos tulemme Hänen luokseen.

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa kanaemosta, joka huolehtii poikasistaan. Lue jae 3. Nefi 10:6 ja kerro lapsille, kuinka kanaemo kutsuu poikasiaan ja suojelee niitä siipiensä alla vaaran uhatessa. Keskustelkaa siitä, kuinka Jeesus on kuin kanaemo ja me olemme kuin kananpoikaset. Kuinka me voimme tulla Hänen luokseen löytääksemme turvaa?

  • Kiinnitä seinälle kuva Jeesuksesta. Kehota lapsia kävelemään ympäri luokkaa samalla kun luet ääneen jakeen 3. Nefi 10:4. Kehota heitä kulkemaan Jeesuksen kuvaa kohti aina kun he kuulevat puhuttavan kokoamisesta. Toista tämä toiminta, kun luet jakeet 5 ja 6. Kerro lapsille, kuinka sinä olet tullut Vapahtajan luokse turvaan, ja todista siitä, että Hän suojelee meitä hengellisiltä vaaroilta, kun pidämme Hänen käskynsä.

3. Nefi 11:21–26

Jeesus Kristus haluaa, että menen kasteelle.

Lapset, joita opetat, ovat valmistautumassa kasteelle. Näissä kohdissa olevat Kristuksen opetukset voivat auttaa heitä tietämään, miksi kaste on tärkeä.

Mahdollisia toimintoja

  • Lue jakeet 3. Nefi 11:21–26 ja kehota lapsia nousemaan ylös aina kun kastaminen mainitaan. Selitä, että Jeesus opetti meille oikean tavan tulla kastetuksi. Näytä kuvaa lapsesta, jota ollaan kastamassa (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 104). Jos lapset ovat aiemmin nähneet jonkun menevän kasteelle, kehota heitä kertomaan näkemästään. Kuka suoritti kasteen ja millä tavalla?

  • Kutsu etukäteen jonkun lapsen isä tulemaan luokkaan ja kertomaan lapsille, miksi on tärkeää, että meidät kastetaan upottamalla ja että kastajalla on pappeus. Hän voisi myös selittää lapsille, mitä silloin tapahtuu, kun heidät kastetaan, ja mitä siunauksia he tulevat saamaan. Kannusta häntä käyttämään jakeita 3. Nefi 11:23–26 apuna selityksessään.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

3. Nefi 8–11

Kun olen pimeydessä, Jeesus Kristus voi olla valoni.

Yksi näiden lukujen voimallisia sanomia on se, että Jeesus Kristus on maailman valo, ja Hän voi olla meidän elämämme valo.

Mahdollisia toimintoja

  • Lukekaa yhdessä jakeet 3. Nefi 8:5–7, 11–23 ja 10:9–13 (mikäli mahdollista, pimennä huone lukiessasi). Keskeytä lukeminen silloin tällöin ja kysy lapsilta, miltä näiden tapahtumien kokeminen on mahtanut tuntua. Lue lasten kanssa sanoja, joita Jeesus Kristus puhui ihmisille, kun he olivat pimeydessä (ks. 3. Nefi 9:13–14, 18). Miksi Jeesus Kristus kutsui itseään maailman valoksi? Mitä Jeesus kutsui noita ihmisiä – ja meitä – tekemään, jotta Hän voi olla meidän valomme? (Ks. 3. Nefi 9:20–22.)

  • Näytä lapsille maailmankarttaa ja auta heitä löytämään Jerusalem ja Amerikan manner. Selitä, että luvussa 3. Nefi 8 kuvailtu tuho oli Amerikan mantereella asuville ihmisille merkkinä siitä, että Jeesus Kristus oli ristiinnaulittu Jerusalemissa. Lukekaa yhdessä jakeet 3. Nefi 11:1–15. Pyydä lapsia kertomaan sinulle, kun he löytävät näistä jakeista jotakin sellaista, mikä auttaa heitä tuntemaan Jumalan rakkautta. Lue ääneen jae 37 ja todista, että Vapahtaja rakastaa kaikkia lapsia. Todista lukemiesi asioiden totuudesta.

Kuva
Jeesus näyttää nefiläisille käsissään olevia jälkiä

Yksi kerrallaan, Walter Rane

3. Nefi 11:1–8

Minä voin oppia tunnistamaan Jumalan äänen elämässäni.

Aluksi ihmiset eivät ymmärtäneet kuulemaansa ääntä taivaasta. Mitä lapset voivat oppia tämän kertomuksen pohjalta ilmoituksen saamisesta?

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lasten kanssa jakeet 3. Nefi 11:1–4 ja keskeytä lukeminen välillä esittääksesi kysymyksiä kuten ”Miksihän ihmiset eivät ymmärtäneet sitä ääntä?” Pyydä heitä sitten lukemaan jakeet 5–7 ja ottamaan selvää, mitä sellaista ihmiset tekivät, mikä auttoi heitä ymmärtämään ääntä sydämessään. Kuinka me voimme yrittää kuunnella Jumalaa, kun Hän puhuu sydämellemme Pyhän Hengen välityksellä?

  • Soita jotakin äänitettyä kirkon laulua tai lasten laulua niin hiljaisella äänellä, että sitä on vaikea kuulla. Kysy lapsilta, saavatko he selvää laulun sanoista. Auta lapsia sen jälkeen etsimään jakeesta 3. Nefi 11:3, millainen taivaasta kuulunut ääni oli. Miksi Jumala ei puhu meille äänellä, joka on ”terävä” tai ”kova”? Mitä me voimme tehdä kuullaksemme Häntä paremmin?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia kertomaan jollekulle Jeesuksen käynnistä Amerikan mantereella – mikäli mahdollista, henkilölle, joka ei vielä tiedä siitä.

Näin kehitymme opettamisessa

Suhtaudu häiriöihin rakkaudella. ”Joskus lapsi saattaa käyttäytyä tavalla, joka keskeyttää muiden oppimisen luokassa. Kun näin tapahtuu, ole kärsivällinen ja rakastava ja osoita ymmärrystä niitä haasteita kohtaan, joita lapsella saattaa olla. – – Jos häiriöitä aiheuttavalla lapsella on erityistarpeita, keskustele seurakunnan tai vaarnan vammaisasiantuntijan kanssa tai käy sivustolla disabilities.ChurchofJesusChrist.org saadaksesi tietoa siitä, kuinka voit paremmin vastata näihin tarpeisiin.” (Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 26.)