Tule ja seuraa minua
7.–13. syyskuuta. 3. Nefi 1–7: ”Nosta pääsi ja ole rohkealla mielellä”


”7.–13. syyskuuta. 3. Nefi 1–7: ’Nosta pääsi ja ole rohkealla mielellä’”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: Mormonin kirja 2020, 2020

”7.–13. syyskuuta. 3. Nefi 1–7”, Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys: 2020

Kuva
nefiläiset näkevät päivän, joka ei pimene yöksi

Yksi päivä, yksi yö ja yksi päivä, Jorge Cocco

7.–13. syyskuuta

3. Nefi 1–7

”Nosta pääsi ja ole rohkealla mielellä”

Jos tarvitset lisää ideoita valmistautuessasi opettamaan, katso tämän aineiston alussa olevia kohtia ”Lisäaineistoa lasten opettamiseen” ja ”Nuorempien lasten tarpeisiin vastaaminen”.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kuva
kerro-kuvake

Innosta kertomaan

Kehota lapsia kertomaan, mitä he muistavat oppineensa edellisellä viikolla merkeistä, joiden Samuel Lamanilainen sanoi auttavan ihmisiä tietämään, että Jeesus oli syntynyt. Kerro lapsille, että tänään he keskustelevat ihmisistä, jotka näkivät noiden merkkien toteutuvan.

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Nuoremmat lapset

3. Nefi 1:4–15, 19–21

Kun Jeesus Kristus syntyi, ilmaantui uusi tähti.

Uuden testamentin kertomus Vapahtajan syntymästä on lastenkin hyvin tuntema. Tämä viikko on erinomainen tilaisuus opettaa luokkasi lapsille ihmeistä, joita nefiläiset näkivät, kun Jeesus syntyi.

Mahdollisia toimintoja

  • Aseta ennen oppituntia seinälle tähti. Kehota lapsia etsimään seinältä jotakin sellaista, mitä siellä ei tavallisesti ole. Kerro lapsille, että Jeesuksen synnyttyä nefiläiset näkivät taivaalla uuden tähden. Tee yhteenveto jakeiden 3. Nefi 1:4–15 ja 19–21 kertomuksesta. Lähteenäsi voisi myös olla ”Luku 41: Kristuksen syntymästä kertovat merkit” (Mormonin kirjan kertomuksia, s. 114–116).

  • Näytä lapsille kuvaa Vapahtajan syntymästä (ks. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 30). Laulakaa jokin mieluinen joululaulu, esimerkiksi ”Syntymälaulu” (Lasten laulukirja, s. 32–33). Auta lapsia ymmärtämään, että nefiläiset olivat kaukana paikasta, jossa Jeesus syntyi, mutta näkemistään merkeistä he tiesivät Hänen syntyneen. Todista siitä, että vaikka me emme nähneet Vapahtajan syntymää, Pyhä Henki voi auttaa meitä tietämään, että pyhien kirjoitusten kertomukset siitä ovat totta.

3. Nefi 1:20

Profeettojen sanat toteutuvat aina.

Herra sanoi Nefille: ”Minä tulen – – osoittamaan maailmalle, että minä toteutan kaiken sen, mitä olen käskenyt puhua pyhien profeettojeni suulla” (3. Nefi 1:13).

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvia, joissa kuvataan, kuinka Jumala on puhunut sellaisten profeettojen välityksellä, kuten Nooa (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nrot 78; ks. 1. Moos. 6–7) ja Samuel Lamanilainen (Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 81; ks. Hel. 14:1–7). Pyydä lapsia kertomaan, mitä he tietävät näistä kertomuksista.

  • Lue lapsille jae 3. Nefi 1:20 ja lausu todistuksesi siitä, että profeettojen sanat toteutuvat aina. Pyydä lapsia kuuntelemaan profeettaa seuraavassa yleiskonferenssissa.

3. Nefi 5:13

Minä voin seurata Jeesusta Kristusta.

Mormon julisti: ”Minä olen Jeesuksen Kristuksen – – opetuslapsi.” Kuinka voit auttaa lapsiakin näkemään itsensä opetuslapsina?

Mahdollisia toimintoja

  • Lue jae 3. Nefi 5:13 ja kehota lapsia toistamaan ilmaus ”Minä olen Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi”. Opeta heille, että Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi yrittää seurata Häntä. Mainitse muutamia asioita, joita Mormon teki ollakseen Jeesuksen kaltainen. Hän esimerkiksi opetti Jumalan sanaa ja noudatti Jumalan käskyjä (ks. 3. Nefi 5:13–18). Auta lapsia miettimään, millä tavoin he voivat olla opetuslapsia.

  • Auta lapsia jäljentämään kätensä ääriviivat paperille ja leikkaamaan kuva irti. Kirjoita toiselle puolelle ”Minä olen Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi” ja kehota heitä piirtämään toiselle puolelle jotakin sellaista, mitä he voivat tehdä ollakseen opetuslapsi (voisit auttaa heitä keksimään ideoita). Laulakaa yhdessä jokin Vapahtajan seuraamisesta kertova laulu, kuten ”Kuin Jeesus mä olla tahdon” (Lasten laulukirja, s. 40–41).

Kuva
opeta-kuvake

Opeta oppia: Vanhemmat lapset

3. Nefi 1:4–21

Jumalan lupaukset, jotka on annettu Hänen profeettojensa välityksellä, toteutuvat aina.

Jakeissa 3. Nefi 1:4–21 oleva kertomus voi auttaa vahvistamaan lasten uskoa siihen, että Jumala pitää aina lupauksensa.

Mahdollisia toimintoja

  • Kehota lapsia vertailemaan Samuel Lamanilaisen profetiaa jakeissa Hel. 14:1–7 ja sen toteutumista jakeissa 3. Nefi 1:19–21. Todista, että Jumalan lupaukset, jotka on puhuttu Hänen profeettojensa välityksellä, toteutuvat aina.

  • Lue lasten kanssa jakeissa 3. Nefi 1:4–10 oleva kertomus. Kysy lapsilta, miltä heistä olisi mahtanut tuntua, jos he olisivat olleet yksi uskovista tuohon aikaan. Kehota lapsia lukemaan loput kertomuksesta jakeista 11–15 ja ehdota tapoja täydentää seuraava virke: ”Tämän kertomuksen opetus on…” Kuinka me voimme osoittaa luottamustamme Jumalaan, kun olemme huolissamme tai lannistuneita?

  • Kerro jotakin sellaista, mitä elävä profeettamme on luvannut meille. Mitä voimme tehdä osoittaaksemme uskoamme siihen, että profeetan sanat ovat tulleet Jumalalta?

3. Nefi 2:11–12; 3:13–14, 24–26

Me olemme vahvempia, kun kokoonnumme yhteen.

Nefiläisten oli kokoonnuttava yhteen fyysisen turvallisuuden vuoksi. Kuinka voit auttaa lapsia huomaamaan, että kokoontuminen yhteen vanhurskaiden ystävien kanssa voi antaa heille myös hengellistä voimaa?

Mahdollisia toimintoja

  • Lue lasten kanssa seuraavat jakeet ja kehota heitä etsimään syitä sille, miksi nefiläiset kokoontuivat yhteen ja mitä siunauksia he saivat: 3. Nefi 2:11–12 ja 3:13–14, 24–26. Miksi meille on tärkeä nykyään kokoontua yhteen perheissämme ja kirkossa? Millä tavoin kokoontuminen tekee meistä hengellisesti vahvempia?

  • Käytä havaintoesitystä opettaaksesi, että olemme vahvempia yhdessä kuin erikseen. Voit esimerkiksi kehottaa, että lapset yrittävät katkaista tikun ja sen jälkeen kimpullisen tikkuja tai repiä paperiarkin ja sen jälkeen paperinipun. Millä tavoin me olemme kuin nuo tikut tai paperit? Kuinka voimme vahvistaa toisiamme, kun kokoonnumme yhteen perheessämme tai kirkossa?

  • Selitä, että Jeesus kokoaa kansaansa kirkkoon tänä päivänä lähetystyön avulla (ks. 3. Nefi 5:24–26). Pyydä jotakuta kokoaikaista lähetyssaarnaajaa tai seurakuntalähetyssaarnaajaa kertomaan tilanteista, jotka osoittavat, kuinka ihmiset ovat vahvistuneet kokoonnuttuaan yhteen kirkossa.

3. Nefi 4:30–33; 5:12–26; 6:14; 7:15–26

Olen Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi.

Kuinka voit auttaa lapsia näkemään itsensä Jeesuksen Kristuksen opetuslapsina niin kuin Mormon näki itsensä? (Ks. 3. Nefi 5:13.)

Mahdollisia toimintoja

  • Näytä kuvaa Mormonista (esim. Evankeliumiaiheinen kuvakirja, nro 73). Kehota kutakin lasta vuorotellen toistamaan, mitä Mormon sanoi jakeessa 3. Nefi 5:13: ”Minä olen Jeesuksen Kristuksen – – opetuslapsi.” Mitä tarkoittaa se, että on Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi? (Ks. OL 41:5.)

  • Jaa luokka pieniin ryhmiin ja anna kullekin ryhmälle tehtäväksi lukea yksi seuraavista opetuslapseutta kuvaavista esimerkeistä: kääntyneet lamanilaiset (ks. 3. Nefi 4:30–33; 6:14), Mormon (ks. 3. Nefi 5:12–26) ja Nefi (ks. 3. Nefi 7:15–26). Kuinka nämä ihmiset olivat todellisia Jeesuksen Kristuksen opetuslapsia? Mitä me voimme tehdä seurataksemme heidän esimerkkiään?

Kuva
opi-kuvake

Kannusta oppimiseen kotona

Kehota lapsia miettimään jotakin sellaista, mitä he aikovat tehdä tällä viikolla ollakseen Kristuksen opetuslapsia. Kannusta heitä kirjoittamaan se muistiin ja kertomaan siitä perheelleen.

Näin kehitymme opettamisessa

Laita näkyviin jokin pyhien kirjoitusten kohta. Valitse jokin jae, jota pidät merkityksellisenä (tai kehota lapsia valitsemaan sellainen), ja aseta se näkyville sellaiseen paikkaan luokkahuoneessa, josta lapset näkevät sen usein. Voisit pitää sitä näkyvillä useita viikkoja ja viitata siihen silloin tällöin.