Tule ja seuraa minua
21.–27. syyskuuta. 3. Nefi 12–16: ”Minä olen laki ja valo”


”21.–27. syyskuuta. 3. Nefi 12–16: ’Minä olen laki ja valo’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Mormonin kirja 2020, 2020

”21.–27. syyskuuta. 3. Nefi 12–16”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2020

Kuva
Jeesus osoittaa kaksitoista apostolia

Kolmas Nefi: Nämä kaksitoista, jotka minä olen valinnut, Gary L. Kapp

21.–27. syyskuuta

3. Nefi 12–16

”Minä olen laki ja valo”

Luvuissa 3. Nefi 12–16 esitetään monia periaatteita. Joitakin niistä on tähdennetty tässä oppimisehdotuksessa, mutta saatat löytää muitakin. Anna taivaallisen Isän opettaa sinulle Henkensä välityksellä, mitä sinä tarvitset juuri nyt.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Galileassa vuoren juurelle kokoontuneiden Jeesuksen opetuslasten tavoin myös Runsaudenmaassa temppelin luokse kokoontuneet ihmiset olivat eläneet Mooseksen lain mukaan. He olivat noudattaneet sitä, koska se suuntasi heidän sielunsa Kristukseen (ks. MK Jaak. 4:5), ja nyt Kristus oli heidän edessään ja julisti korkeampaa lakia. Mutta nekin meistä, jotka eivät ole koskaan eläneet Mooseksen lain mukaan, voivat ymmärtää, että Jeesuksen opetuslapsilleen asettama mittapuu on paljon korkeampi laki. ”Minä tahdon, että te olisitte täydellisiä”, Hän julisti (3. Nefi 12:48). Jos tämä saa sinut tuntemaan riittämättömyyttä, muista, että Jeesus sanoi myös: ”Siunattuja ovat hengessä köyhät, jotka tulevat minun luokseni, sillä heidän on taivaan valtakunta” (3. Nefi 12:3). Tämä korkeampi laki on kutsu – toinen tapa sanoa ”tulkaa minun luokseni ja pelastukaa” (3. Nefi 12:20). Mooseksen lain tavoin tämä laki kohdistaa katseemme Kristukseen – siihen Ainoaan, joka voi pelastaa meidät ja tehdä meidät täydellisiksi. ”Katso”, Hän sanoi, ”minä olen laki ja valo. Turvautukaa minuun ja kestäkää loppuun asti, niin te saatte elää.” (3. Nefi 15:9.)

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

3. Nefi 12–14

Vapahtajan opetukset osoittavat minulle, kuinka olla tosi opetuslapsi.

Luvut 3. Nefi 12–14 sisältävät monia totuuksia, neuvoja ja varoituksia. Tässä on yksi keino tutkia ja soveltaa käytäntöön sitä, mitä Vapahtaja opetti näissä luvuissa: Valitse joukko jakeita ja yritä tiivistää jakeissa opetettu asia yhteen virkkeeseen, joka alkaa sanoilla ”Jeesuksen Kristuksen tosi opetuslapset…” Esimerkiksi jakeiden 3. Nefi 14:1–5 tiivistelmä voisi olla ”Jeesuksen Kristuksen tosi opetuslapset eivät ole tuomitsevia”. Voit halutessasi valita näistä luvuista sellaisen jakeen, joka on sinulle erityisen merkityksellinen, ja opetella sen ulkoa tai jäljentää sen asetettavaksi paikkaan, josta näet sen usein. Pohdi, kuinka voit soveltaa oppimaasi henkilökohtaisiin ponnisteluihisi olla parempi Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi.

Ks. myös Matt. 5–7; Luuk. 6:20–49.

3. Nefi 12:1–2; 15:23–24; 16:1–6

Siunattuja ovat ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe.

Jumalan lasten koko lukumäärään verrattuna hyvin harvat ovat nähneet Vapahtajan ja kuulleet Hänen äänensä niin kuin ihmiset Runsaudenmaassa. Useimmat meistä ovat pikemminkin niiden ihmisten kaltaisia, joita on kuvattu jakeissa 3. Nefi 12:2; 15:23 ja 16:4–6. Mitä lupauksia sellaisille ihmisille on annettu näissä jakeissa? Kuinka nämä lupaukset ovat täyttyneet omassa elämässäsi?

Ks. myös Joh. 20:26–29; 2. Nefi 26:12–13; Alma 32:16–18.

3. Nefi 12:21–30; 13:1–8, 16–18; 14:21–23

Vanhurskaat teot eivät riitä, sydämeni on myös oltava puhdas.

Yksi teema, jonka saatat huomata näissä luvuissa, on Vapahtajan kehotus elää korkeamman lain mukaan – olla vanhurskas paitsi näkyvissä teoissamme myös sydämessämme. Huomaa tämä teema, kun Vapahtaja puhuu riitelystä (3. Nefi 12:21–26), moraalittomuudesta (3. Nefi 12:27–30), rukouksesta (3. Nefi 13:5–8) ja paastosta (3. Nefi 13:16–18). Mitä muita esimerkkejä löydät? Mitä voit tehdä puhdistaaksesi sydämesi halut sen sijaan että keskittyisit ainoastaan näkyviin tekoihin?

3. Nefi 14:7–11

Jos pyrin saamaan taivaalliselta Isältä ”hyviä lahjoja”, minä saan niitä.

Presidentti Russell M. Nelson on sanonut: ”Haluaako Jumala todellakin puhua teille? Kyllä! – – Voi, on niin paljon enemmän, mitä Isänne taivaassa haluaa teidän tietävän.” (”Ilmoitusta kirkkoa varten, ilmoitusta elämäämme varten”, Liahona, toukokuu 2018, s. 95–96.) Kun luet jakeista 3. Nefi 14:7–11 Herran kehotuksen pyytää, etsiä ja kolkuttaa, pohdi, mitä ”hyviä lahjoja” Hän saattaa odottaa sinun pyytävän. Myös seuraavat pyhien kirjoitusten kohdat voivat auttaa sinua ymmärtämään, kuinka pyytää, etsiä ja kolkuttaa. Ne voivat myös auttaa selittämään, miksi joihinkin rukouksiin ei vastata odottamallasi tavalla. Jes. 55:8–9; Hel. 10:5; Moroni 7:26–27, 33, 37 ja OL 9:7–9.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on muutamia ideoita.

3. Nefi 12:48

Kuinka vanhin Jeffrey R. Hollandin sanoma ”Olkaa siis täydellisiä – lopulta” (Liahona, marraskuu 2017, s. 40–42) auttaa meitä ymmärtämään Vapahtajan sanoja tässä jakeessa? Voit saada apua myös jakeista Moroni 10:32–33.

3. Nefi 12:9, 38–42; 14:3–5, 12

Kuinka nämä jakeet soveltuvat perheenjäsenten väliseen vuorovaikutukseen? Ehkä perheesi voisi yhdessä asettaa tavoitteita, joiden avulla voisitte elää uskollisemmin näiden periaatteiden mukaan.

3. Nefi 13:19–21

Nämä jakeet voisivat herättää keskustelun siitä, mitä oma perheesi arvostaa suuresti. Onko olemassa joitakin sellaisia maanpäällisiä aarteita, jotka estävät teitä tällä hetkellä kokoamasta aarteita taivaaseen? Voisit vahvistaa tätä seikkaa johtamalla perheen aarteenmetsästysleikkiin, jossa etsitte kotonanne olevia asioita, jotka muistuttavat perheenjäseniä aarteista, joilla on iankaikkista arvoa.

3. Nefi 14:7–11

Pienemmät lapset saattaisivat mielellään osallistua jakeiden 3. Nefi 14:8–9 innoittamaan leikkiin, jossa he pyytävät jotakin ja saavat jotakin aivan erilaista. Mitä Vapahtaja halusi meidän saavan tietää taivaallisesta Isästämme, kun Hän kertoi tämän esimerkin?

3. Nefi 14:15–20

Mitkä ”hyvät hedelmät” auttavat meitä tietämään, että Joseph Smith – tai kirkon nykyinen presidentti – on tosi profeetta?

3. Nefi 14:24–27

Mieti, kuinka voisit auttaa perhettäsi havainnollistamaan näiden jakeiden vertausta. Perheenjäsenet voisivat esimerkiksi piirtää kuvia, olla rakentavinaan tai rakentaa jotakin sekä kiinteälle että hiekkaiselle perustalle.

Lisää ideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys osassa tämän viikon oppimisehdotus.

Näin kehitymme opettamisessa

Käytä havaintoesimerkkejä. Vapahtaja opetti syvällisiä totuuksia viittaamalla tuttuihin esineisiin. Voisit tehdä jotakin samanlaista perheesi lukiessa lukuja 3. Nefi 12–16. Kun esimerkiksi luette lukua 12, voisit näyttää heille suolaa, kynttilää ja viittaa. Tämä voisi myös johtaa hyvään kertaustoimintaan. Kun olette lukeneet nämä luvut, laita esineet jälleen esille ja kysy perheenjäseniltä, mitä Vapahtaja opetti kustakin niistä.

Kuva
Jeesus opettaa nefiläisiä

Vapahtajan käynti ihmisten luona Amerikassa, Glen S. Hopkinson