Tule ja seuraa minua
7.–13. syyskuuta. 3. Nefi 1–7: ”Nosta pääsi ja ole rohkealla mielellä”


”7.–13. syyskuuta. 3. Nefi 1–7: ’Nosta pääsi ja ole rohkealla mielellä’”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Mormonin kirja 2020, 2020

”7.–13. syyskuuta. 3. Nefi 1–7”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2020

Kuva
nefiläiset näkevät päivän, joka ei pimene yöksi

Yksi päivä, yksi yö ja yksi päivä, Jorge Cocco

7.–13. syyskuuta

3. Nefi 1–7

”Nosta pääsi ja ole rohkealla mielellä”

Nefiläiset näkivät ihmeellisiä merkkejä, mutta ajan myötä he unohtivat kokemansa (ks. 3. Nefi 2:1). Se, että kirjoitat muistiin saamiasi vaikutelmia, auttaa sinua muistamaan hengellisiä kokemuksiasi, kun tutkit lukuja 3. Nefi 1–7.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Joillakin tavoin se oli jännittävää aikaa olla Jeesukseen Kristukseen uskova. Profetioita täyttyi – suurenmoiset merkit ja ihmeet ihmisten parissa osoittivat, että Vapahtaja syntyisi pian. Toisaalta se oli myös levotonta aikaa uskoville, koska kaikista ihmeistä huolimatta epäuskoiset väittivät, että Vapahtajan syntymän aika ”oli mennyt” (3. Nefi 1:5). Nämä ihmiset aiheuttivat ”suuren metelin kautta maan” (3. Nefi 1:7) ja päättivät jopa päivän, jolloin kaikki uskovat surmattaisiin, ellei Samuel Lamanilaisen profetoimaa merkkiä – yötä ilman pimeyttä – siihen mennessä tulisi.

Näissä koettelevissa olosuhteissa profeetta Nefi ”huusi voimallisesti Jumalaansa kansansa puolesta” (3. Nefi 1:11). Herran vastaus innoittaa jokaista, joka kohtaa vainoa tai epäilyksiä ja jonka täytyy saada tietää, että valo tulee voittamaan pimeyden: ”Nosta pääsi ja ole rohkealla mielellä, – – minä toteutan kaiken sen, mitä olen käskenyt puhua pyhien profeettojeni suulla” (3. Nefi 1:13).

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

3. Nefi 1:4–21; 5:1–3

Herra toteuttaa kaikki sanansa.

Miltähän sinusta olisi tuntunut, jos olisit ollut yksi uskovista aikana, josta luvut 3. Nefi 1–7 kertovat? Miltä olisi mahtanut tuntua esimerkiksi odottaa yötä ilman pimeyttä, mikä ilmoittaisi Vapahtajan syntymästä – tietäen, että sinut surmattaisiin, jos sitä ei tulisi? Kun luet jakeita 3. Nefi 1:4–21 ja 5:1–3, pane merkille, mitä Nefi ja muut uskovat tekivät säilyttääkseen uskonsa näinä vaikeina aikoina. Kuinka Herra siunasi heitä? Mitä sellaista opit, mikä voi auttaa sinua, kun huomaat odottavasi Herran lupaamia siunauksia?

3. Nefi 1:22; 2:1–3

Hengellisten kokemusten unohtaminen tekee minusta alttiin Saatanan houkutuksille.

Voisi ajatella, että jonkin niin ihmeellisen asian näkeminen kuten yö ilman pimeyttä pysyisi mielessä kauan ja olisi ankkurina todistukselle. Nefiläisten muistot heidän kokemistaan merkeistä ja ihmeistä näyttivät kuitenkin himmenevän ajan myötä. Mikä sai heidät unohtamaan ne, ja mitä siitä unohtamisesta seurasi? (Ks. 3. Nefi 1:22; 2:1–3.)

Mitä sinä teet parhaillaan muistaaksesi todistuksesi hengellisistä totuuksista ja vahvistaaksesi sitä? Mieti esimerkiksi, kuinka hengellisten kokemustesi muistiin merkitseminen voi auttaa sinua. Kuinka aiot kertoa todistuksestasi lähimmäisillesi auttaaksesi heitä uskomaan?

Ks. myös Alma 5:6; Henry B. Eyring, ”Oi muistakaa, muistakaa”, Liahona, marraskuu 2007, s. 66–69; Neil L. Andersen, ”Usko ei ole sattumaa vaan valinta”, Liahona, marraskuu 2015, s. 65–68.

3. Nefi 2:11–12; 3:1–26; 5:24–26

Herra vahvistaa pyhiään hengellisiä vaaroja vastaan.

Omana aikanamme emme tavallisesti kohtaa rosvojoukkoja, jotka pakottaisivat meidät pois kodistamme ja ajaisivat meidät koolle yhteen paikkaan. Me kuitenkin kohtaamme hengellisiä vaaroja, ja nefiläisten kokemukset saattavat sisältää opetuksia, jotka voivat auttaa meitä. Etsi näitä opetuksia lukiessasi jakeita 3. Nefi 2:11–12 ja 3:1–26.

Jakeista 3. Nefi 5:24–26 me luemme Herran kansan kokoamisesta myöhempinä aikoina. Mitä näissä jakeissa opetetaan siitä, kuinka Herra kokoaa kansaansa tänä päivänä?

Ks. myös ”Maailmanlaajuinen hartaustilaisuus nuorille: puhujina presidentti Russell M. Nelson ja sisar Wendy W. Nelson”, 3. kesäkuuta 2018, ChurchofJesusChrist.org; ”Israel: Israelin kokoaminen”, PKO, ChurchofJesusChrist.org/scriptures/gs?lang=fin.

3. Nefi 5:12–26; 7:15–26

Olen Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi.

Mitä Jeesuksen Kristuksen opetuslapsena oleminen mielestäsi tarkoittaa? (Ks. OL 41:5.) Jakeissa 3. Nefi 5:12–26 Mormon keskeytti nefiläisten aikakirjojen lyhentämisensä ja julisti olevansa Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi. Sitten jakeissa 3. Nefi 7:15–26 hän kuvaili erään toisen opetuslapsen – profeetta Nefin – palvelutyötä. Mitä sellaista löydät näistä kahdesta kohdasta, mikä auttaa sinua ymmärtämään, mitä Kristuksen opetuslapsena oleminen tarkoittaa?

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja perheiltaan

Kun luet pyhiä kirjoituksia yhdessä perheesi kanssa, Henki voi auttaa sinua tietämään, mitä periaatteita tulee tähdentää ja mistä asioista tulee keskustella, jotta se vastaa oman perheesi tarpeita. Tässä on muutamia ideoita.

3. Nefi 3:13–14, 25–26

Mitä nefiläiset tekivät suojellakseen itseään edessään olevalta viholliselta? Mitä me parhaillaan teemme, että kotimme olisi turvapaikka ja suoja maailman pahuutta vastaan?

3. Nefi 2:1–3; 6:15–17

Auttaaksesi perhettäsi oppimaan, kuinka Saatana voi pettää meitä, piirrä kuva vartalosta ja merkitse perheen lukiessa jakeita 3. Nefi 2:1–3 ja 6:15–17 niissä mainitut ruumiinosat. Millä tavoilla Saatana näiden jakeiden mukaan houkuttelee meitä unohtamaan Jumalan ja kääntymään synnin puoleen?

3. Nefi 4:7–12, 30–33

Mitä nefiläiset tekivät nähdessään Gadiantonin rosvojen tulevan? Kuinka perheemme voi ottaa oppia nefiläisistä, kun kohtaamme vaikeita tilanteita? Mitä voimme oppia nefiläisten sanoista sen jälkeen kun Herra oli auttanut heitä vaikeina aikoina?

3. Nefi 5:13; Oppi ja liitot 41:5

Lukekaa jakeet 3. Nefi 5:13 ja OL 41:5 ja keskustelkaa siitä, mitä Kristuksen opetuslapsena oleminen merkitsee. Ehkä perheenjäsenet voisivat puhua tilanteista, jolloin he ovat huomanneet toistensa olevan opetuslapsia. Jos teillä on pieniä lapsia, voisit tehdä heille nimilapun, jossa lukee ”Minä olen Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi”. Anna heidän pitää nimilappua aina kun huomaat heidän seuraavan Vapahtajaa.

Lisää ideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys osassa tämän viikon oppimisehdotus.

Näin kehitymme opettamisessa

Auta perheesi jäseniä soveltamaan pyhiä kirjoituksia itseensä. Nefi on sanonut: ”Minä sovelsin kaikkia kirjoituksia meihin, jotta ne olisivat meille hyödyksi ja opiksi” (1. Nefi 19:23). Auttaaksesi perhettäsi soveltamaan pyhiä kirjoituksia itseensä voisit kehottaa heitä pohtimaan, mitä he olisivat tehneet, jos he olisivat olleet jakeissa 3. Nefi 1:4–9 kuvattujen uskovien joukossa. (Ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 21.)

Kuva
nefiläiset näkevät päivän, joka ei pimene yöksi

Päivä ja yö ja päivä, Walter Rane