Kom og følg mig
14.-20. september. 3 Nefi 8-11: »Rejs jer, og kom hen til mig«


»14.-20. september. 3 Nefi 8-11: ›Rejs jer, og kom hen til mig‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»14.-20. september. 3 Nefi 8-11«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
Kristus viser sig for nefitterne

Jeg er verdens lys, af James Fullmer

14.-20. september

3 Nefi 8-11

»Rejs jer, og kom hen til mig«

I 3 Nefi 8-11 hørte folket Guds røst tale til dem. Når du læser disse kapitler, så læg mærke til, hvad hans røst siger til dig.

Nedskriv dine indtryk

»Se, jeg er Jesus Kristus, som profeterne bevidnede skulle komme til verden« (3 Ne 11:10). Med disse ord præsenterede den opstandne Frelser sig selv og opfyldte 600 års profetier i Mormons Bog. »Den tilsynekomst og den erklæring«, skrev ældste Jeffrey R. Holland, »udgjorde hele omdrejningspunktet, det største øjeblik i hele Mormons Bog. Det var manifestationen og dekretet, der havde oplyst og inspireret alle nefitiske profeter … Alle havde talt om ham, sunget om ham, drømt om ham og bedt om hans tilsynekomst – og her var han så rent faktisk. Det var dagen! Den Gud, som kunne forvandle enhver mørk nat til strålende morgengry, var kommet« (Christ and the New Covenant, 1997, s. 250-251).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

3 Nefi 8-11

Jesus Kristus er verdens lys.

Det kan være, at du lægger mærke til, at temaer i forhold til mørke og lys, både fysisk og åndeligt, bliver gentaget gennem 3 Nefi 8-11. Hvad lærer du af disse kapitler om åndeligt mørke og lys? Hvad bringer mørke ind i jeres liv? Hvad bringer lys? Hvorfor tror du, at Frelseren valgte at præsentere sig selv som »verdens lys og liv«? (3 Ne 9:18; 11:11). Hvordan har Jesus Kristus været et lys i dit liv?

3 Nefi 8-10

Hvis jeg omvender mig vil Frelseren samle, beskytte og helbrede mig.

Hvordan forestiller du dig, at folket havde det efter at have oplevet den ødelæggelse og det mørke, der er beskrevet i 3 Nefi 8? Hvordan tror du, at de havde det, da de hørte Frelserens røst tale om lys, barmhjertighed og forløsning i kapitel 9 og 10?

Selvom Frelseren erklærede, at den frygtelige ødelæggelse var et resultat af folks synder, så lovede han, at han ville helbrede dem, der vil vende tilbage til ham og omvende sig (se 3 Ne 9:2, 13). Ældste Neil L. Andersen har sagt: »Jeg er overvældet over Frelserens omsluttende, barmhjertige og kærlige arme til den, der omvender sig, uanset hvor selvisk, den forsagede synd har været. Jeg vidner om, at Frelseren er i stand til og ivrig efter at tilgive vores synder« (»Bliv omvendt … så jeg kan helbrede jer«, Liahona, nov. 2009, s. 41).

Kig i 3 Nefi 9-10 efter bevis på Kristi barmhjertighed og hans iver efter at tilgive. Hvad finder du for eksempel i 3 Nefi 9:13-22 og 10:1-6, der hjælper dig til at føle Frelserens kærlighed og barmhjertighed? Tænk over oplevelser, hvor du har følt, at han har »samlet« og »passet« på dig (se 3 Ne 10:4). Du kan eventuelt skrive disse oplevelser i en dagbog eller fortælle dem til dine kære.

3 Nefi 11:1-8

Jeg kan lære at høre og forstå Guds røst.

Har du nogensinde følt, at du har kæmpet med at forstå et budskab, som Gud kommunikerede til dig? Måske kan folkenes oplevelser i 3 Nefi 11:1-8 hjælpe dig til at forstå nogle principper om at høre og forstå Guds røst. Det kan være, at du lægger mærke til karaktertræk ved Guds røst, som folket hørte, og hvad de gjorde for bedre at forstå den. Hvordan kan denne beretning anvendes i dine anstrengelser for at høre og genkende Guds røst i dit liv gennem personlig åbenbaring?

3 Nefi 11:8-17

Jesus Kristus opfordrer mig til at få et personligt vidnesbyrd om ham.

Der var omkring 2.500 mennesker samlet i Overflod, da Jesus Kristus viste sig (se 3 Ne 17:25). På trods af det store antal indbød Frelseren dem »en efter en« til at føle naglemærkerne i hans hænder og fødder (3 Ne 11:14-15). Hvad antyder det om vigtigheden af at have personlige oplevelser, der opbygger tro på Jesus Kristus? Hvordan indbyder Frelseren dig til at »rejs[e dig], og kom[me] hen til« ham? (3 Ne 11:14). Hvilke oplevelser har hjulpet dig til at få et vidnesbyrd om, at han er din Frelser? Du kan også overveje, hvordan Frelserens eksempel i disse vers kunne inspirere dine bestræbelser på at tjene andre.

Billede
Jesus viser nefitterne mærkerne i sine hænder.

En efter en, af Walter Rane

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

3 Nefi 8-9

Du kan hjælpe din familie til at relatere til oplevelserne beskrevet i 3 Nefi 8-9 ved eventuelt at genfortælle eller lytte til en optagelse af dele af disse kapitler i et mørkt rum. Tal om, hvordan det må have været at være i mørke i tre dage. Du kan dernæst tale om, hvordan Jesus Kristus er »verdens lys« (3 Ne 9:18).

3 Nefi 10:1-6

Billedet af en høne, der samler sine kyllinger kan være et stærkt undervisningsværkstøj til at hjælpe børn til at forstå Frelserens karakter og mission. Du kan også læse disse vers, mens din familie ser på et billede af en høne og nogle kyllinger. Hvorfor har en høne brug for at samle sine kyllinger? Hvorfor ønsker Frelseren at samle os, så vi er tættere på ham? Hvad kan der ske, hvis en kylling vælger ikke at komme, når der bliver kaldt?

3 Nefi 11:1-7

Du kan eventuelt læse nogle af disse vers med en stille, »sagte røst« (3 Ne 11:3). Hvad skulle folket gøre for at forstå røsten fra himlen? Hvad lærer vi af deres oplevelse?

3 Nefi 11:21-38

Er der nogen i din familie, der forbereder sig på at blive døbt? Det kan hjælpe dem at læse 3 Nefi 11:21-38 som en forberedelse. Hvordan kan det at tænke over Frelserens lærdomme i disse vers hjælpe dem i din familie, der allerede er blevet døbt?

3 Nefi 11:29-30

Hvad lærer disse vers os om strid? Hvordan kan vi afskaffe strid i vores hjem? (3 Ne 11:30).

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør dit personlige studium bedre

Nedskriv indtryk. Ældste Richard G. Scott sagde: »Viden, som er omhyggeligt [optegnet], vil altid være til rådighed, når der er brug for den … [At nedskrive åndelige indtryk] vil fremme sandsynligheden for, at du modtager yderligere lys« (»Opnå åndelig viden«, Stjernen, jan. 1994, s. 88).

Billede
Jesus viser sig for nefitterne

En hyrde, af Howard Lyon