Kom og følg mig
21.-27. september. 3 Nefi 12-16: »Jeg er loven og lyset«


»21.-27. september. 3 Nefi 12-16: ›Jeg er loven og lyset‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog 2020, 2020

»21.-27. september. 3 Nefi 12-16«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
Jesus angiver de tolv apostle

Tredje Nefi: Disse tolv, som jeg har udvalgt, af Gary L. Kapp

21.-27. september

3 Nefi 12-16

»Jeg er loven og lyset«

Der kan findes mange principper i 3 Nefi 12-16. Der bliver lagt vægt på nogle i dette oplæg, men du kan også finde andre. Lad vor himmelske Fader gennem hans Ånd undervise dig om, hvad du har brug for lige nu.

Nedskriv dine indtryk

Ligesom Jesu disciple, der samledes på bjerget i Galilæa, havde folket, der samledes ved templet i Overflod, levet under moseloven. De havde fulgt den, fordi den rettede deres sjæl mod Kristus (se Jakob 4:5), og nu stod Kristus foran dem og tilkendegav en højere lov. Men selv de af os, der aldrig har levet efter moseloven, kan anerkende, at den standard, som Jesus satte for sine disciple er en meget højere lov. »[Jeg] ønsker … at I skal være fuldkomne« (3 Ne 12:48). Hvis det får jer til at føle jer utilstrækkelige, så husk, at Jesus også sagde: »Velsignede er de fattige i ånden, som kommer til mig, for deres er Himmeriget« (3 Ne 12:3). Denne højere lov er en indbydelse – en anden måde at sige: »Kom til mig og bliv I frelst« (3 Ne 12:20). Ligesom moseloven, retter denne lov os mod Kristus – den eneste, der kan frelse og fuldkommengøre os. »Se,« sagde han, »jeg er loven og lyset. Se hen til mig, og hold ud til enden, og så skal I leve« (3 Ne 15:9).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

3 Nefi 12-14

Frelserens lærdomme viser mig, hvordan jeg kan være en sand discipel.

Der er mange sandheder, råd og advarsler i 3 Nefi 12-14. Her er en måde, hvorpå du kan studere og anvende det, som Frelseren underviste om i disse kapitler: vælg en gruppe af vers og se, om du kan sammenfatte det, versene underviser om i en sætning, der begynder med: »Jesu Kristi sande disciple …« En sammenfatning af 3 Nefi 14:1-5 kunne være »Jesu Kristi sande disciple dømmer ikke«. Du kan eventuelt vælge et vers fra disse kapitler, som betyder noget særligt for dig, og lære det udenad eller kopiere det og sætte det et sted, hvor man ofte kan se det. Tænk over, hvordan du kan anvende det, du lærer, i dine bestræbelser, så du kan blive en bedre Jesu Kristi discipel.

Se også Matthæus 5-7; Lukas 6:20-49.

3 Nefi 12:1-2; 15:23-24; 16:1-6

Velsignede er de, der tror, uden at se.

I forhold til det samlede antal af Guds børn, så har meget få set Frelseren og hørt hans røst, ligesom folket i Overflod gjorde. De fleste af os er ligesom folket beskrevet i 3 Nefi 12:2, 15:23 og 16:4-6. Hvilke løfter bliver givet sådanne folk i disse vers? Hvordan er disse løfter blevet opfyldt i dit liv?

Se også Johannes 20:26-29; 2 Nefi 26:12-13; Alma 32:16-18.

3 Nefi 12:21-30; 13:1-8, 16-18; 14:21-23

Retskafne gerninger er ikke nok, mit hjerte skal også være rent.

Et emne, som du måske lægger mærke til i disse kapitler er Frelserens opfordring til at efterleve en højere lov – at være retfærdig, ikke kun i de handlinger, der kan ses, men også i vores hjerte. Se efter dette emne, når Frelseren taler om strid (3 Ne 12:21-26), umoral (3 Ne 12:27-30), bøn (3 Ne 13:5-8) og faste (3 Ne 13:16-18). Hvilke andre eksempler kan du finde? Hvad kan du gøre for at lutre dit hjertes ønsker i stedet for kun at fokusere på handlinger, der kan ses?

3 Nefi 14:7-11

Hvis jeg søger »gode ting« fra vor himmelske Fader, vil jeg modtage.

Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Ønsker Gud virkelig at tale med jer? Ja! … Åh, der er så meget mere jeres Fader i himlen ønsker, at I skal vide« (»Åbenbaring for Kirken, åbenbaring for vores liv«, Liahona, maj 2018, s. 95). Når du læser Herrens opfordring i 3 Nefi 14:7-11 om at bede, søge og banke på, så tænk over, hvilke »gode ting«, han gerne vil have dig til at bede om. Følgende yderligere skriftsteder kan være med til at give dig en forståelse af, hvordan man beder, søger og banker på. De kan også være med til at forklare, hvorfor nogle bønner ikke bliver besvaret på den møde, som du forventer: Esajas 55:8-9, Helaman 10:5, Moroni 7:26-27, 33, 37 og Lære og Pagter 9:7-9.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

3 Nefi 12:48

Hvordan hjælper ældste Jeffrey R. Hollands budskab »Så vær da fuldkomne – i sidste ende« (Liahona, nov. 2017, s. 40-42) os med at forstå Frelserens ord i disse vers? Du kan også finde hjælp i Moroni 10:32-33.

3 Nefi 12:9, 38-42; 14:3-5, 12

Hvordan kan disse vers anvendes på interaktioner i familien? Måske kan din familie sætte nogle mål sammen om at efterleve disse principper mere trofast.

3 Nefi 13:19-21

Disse vers kan føre til en samtale om, hvad din familie værdsætter. Er der nogle skatte på jorden, der forhindrer jer i at samle skatte i himlen? Du kan understrege dette punkt ved at lave en skattejagt til din familie, hvor de skal finde ting i jeres hjem, der minder dem om skatte med evig værdi.

3 Nefi 14:7-11

Yngre børn vil måske synes om at lege en leg inspireret af 3 Nefi 14:8-9, hvor de beder om en ting og modtager noget helt andet. Hvad vil Frelseren gerne have os til at vide om vor Fader i himlen, da han delte dette eksempel?

3 Nefi 14:15-20

Hvilken »god frugt« hjælper os til at vide, at Joseph Smith eller den nuværende præsident for Kirken er en sand profet?

3 Nefi 14:24-27

Tænk på, hvordan du kan hjælpe din familie med at visualisere lignelsen i disse vers. Måske kan din familie tegne tegninger, lave nogle bevægelser eller bygge noget på et solidt underlag og på sand.

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør undervisningen bedre

Anvend illustrationer. Frelseren underviste om store sandheder ved at henvise til genkendelige ting. Du kan gøre noget lignende, når din familie læser 3 Nefi 12-16. Når du for eksempel læser kapitel 12, kan du vise noget salt, et lys og en kjortel. Dette kan også føre til en god aktivet, hvor I gennemgår materialet. Når I har læst disse kapitler, så vis tingene igen og spørg din familie, hvad Frelseren sagde om hver af dem.

Billede
Jesus underviser nefitterne

Frelserens besøg hos folket i Amerika, af Glen S. Hopkinson