Kom og følg mig
7.-13. september. 3 Nefi 1-7: »Løft dit hoved, og vær ved godt mod«


»7.-13. september. 3 Nefi 1-7: ›Løft dit hoved, og vær ved godt mod‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»7.-13. september. 3 Nefi 1-7«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
Nefitterne oplever dagen uden nat

En dag, en nat og en dag, af Jorge Cocco

7.-13. september

3 Nefi 1-7

»Løft dit hoved, og vær ved godt mod«

Nefitterne oplevede mirakuløse tegn, men med tiden glemte de, hvad de havde oplevet (se 3 Ne 2:1). Når du nedskriver dine oplevelser, hjælper det dig til at huske dine åndelige oplevelser, mens du studerer 3 Nefi 1-7.

Nedskriv dine indtryk

På nogle måder var det en spændende tid at tro på Jesus Kristus. Profetier blev opfyldt – store tegn og mirakler blandt folket indikerede, at Frelseren snart ville blive født. På den anden side, var det også en urolig tid for troende, for på trods af alle miraklerne, så insisterede de ikke-troende på, »at tiden var gået for«, at Frelseren ville blive født (3 Ne 1:5). Disse folk forårsagede »et stort røre overalt i hele landet« (3 Ne 1:7) og fastsatte endda en dato, hvor de ville slå alle, der troede, ihjel, hvis de tegn, som lamanitten Samuel havde profeteret om – en nat uden mørke – ikke fandt sted.

I den udfordrende tid anråbte profeten Nefi »indtrængende … sin Gud for sit folk« (3 Ne 1:11). Herrens svar er inspirerende for alle, der står over for forfølgelse eller tvivl og har brug for at vide, at lys vil overvinde mørke: »Løft dit hoved, og vær ved godt mod … jeg vil opfylde alt det, som jeg har ladet tale ved mine hellige profeters mund« (3 Ne 1:13).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

3 Nefi 1:4-21; 5:1-3

Herren vil opfylde alle sine ord.

Hvordan tror du, at du ville have haft det, hvis du havde været en af de troende på den tid, der er beskrevet i 3 Nefi 1-7? Hvordan ville det have været at vente på natten uden mørke, som ville bekendtgøre Frelserens fødsel, idet du vidste, at du ville blive dræbt, hvis det ikke skete? Når du læser 3 Nefi 1:4-21 og 5:1-3, så se efter det Nefi og de andre troende gjorde for at bevare deres tro i disse svære tider. Hvordan velsignede Herren dem? Hvad lærer du, som kan hjælpe dig, når du venter på velsignelser, som Herren har lovet?

3 Nefi 1:22; 2:1-3

Når jeg glemmer åndelige oplevelser, gør det mig sårbar over for Satans fristelser.

Man skulle tro, at det at opleve noget så mirakuløst som en nat uden mørke, ville blive hos dig i lang tid og være et anker for dit vidnesbyrd. Men minder om de tegn og undere, som nefitterne oplevede, syntes at falme med tiden. Hvad fik dem til at glemme, og hvad var resultatet af at glemme? (Se 3 Ne 1:22; 2:1-3).

Hvad gør du for at huske på og forny dit vidnesbyrd om åndelige sandheder? Du kan for eksempel overveje, hvordan det at nedskrive dine åndelige oplevelser kan hjælpe dig. Hvordan vil du dele dit vidnesbyrd med dem, der er tættest på dig, for at hjælpe dem til at tro?

Se også Alma 5:6; Henry B. Eyring, »O, husk, husk«, Liahona, nov. 2007, s. 66-69; Neil L. Andersen, »Tro kommer ikke tilfældigt, men ved valg«, Liahona, nov. 2015, s. 65-68.

3 Nefi 2:11-12; 3:1-26; 5:24-26

Herren styrker sine hellige mod åndelige farer.

I vore dage møder vi sædvanligvis ikke røverbander, der tvinger os til at forlade vores hjem og samles et sted. Men vi møder åndelige farer, og nefitternes oplevelse kan indeholder lektier, der kan hjælpe os. Se efter disse lektier, når du læser 3 Nefi 2:11-12 og 3:1-26.

I 3 Nefi 5:24-26 læser vi om indsamlingen af Herrens folk i de sidste dage. Hvad fortæller disse vers os om, hvordan Herren samler sit folk i vore dage?

Se også »Verdensomspændende foredrag for unge: Taler fra præsident Russell M. Nelson og søster Wendy W. Nelson«, 3. juni 2018, ChurchofJesusChrist.org; »Israels indsamling« under Israel i Guide til skrifterne, scriptures.ChurchofJesusChrist.org.

3 Nefi 5:12-26; 7:15-26

Jeg er Jesu Kristi discipel.

Hvad tror du, det vil sige at være Jesu Kristi discipel? (Se L&P 41:5). I 3 Nefi 5:12-26 afbrød Mormon sin forkortelse af de nefitiske optegnelser og erklærede, at han var en Jesu Kristi discipel. Efterfølgende i 3 Nefi 7:15-26 beskrev han en anden discipels, profeten Nefis, tjenestegerning. Hvad finder du i disse to skriftsteder, der hjælper dig til at forstå, hvad det vil sige af være Jesu Kristi discipel?

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

3 Nefi 3:13-14, 25-26

Hvad gjorde nefitterne for at beskytte dem selv mod den fjende, de stod over for? Hvad gør vi for at gøre vores hjem til et sted, der yder sikkerhed og beskyttelse mod det onde i verden?

3 Nefi 2:1-3; 6:15-17

Hjælp din familie til at lære, hvordan Satan kan bedrage os ved at tegne en krop, og når din familie læser 3 Nefi 2:1-3 og 6:15-17, så markér de forskellige dele af kroppen, der bliver nævnt. Hvordan frister Satan os ifølge disse vers til at glemme Gud og vende os mod synd?

3 Nefi 4:7-12, 30-33

Hvad gjorde nefitterne, da de så, at gadiantonrøverne kom? Hvad kan vores familie lære af nefitterne, når vi står over for svære situationer? Hvad kan vi lære af nefitternes ord, efter Herren hjalp dem, da de havde brug for hjælp?

3 Nefi 5:13; Lære og Pagter 41:5

Læs 3 Nefi 5:13 og Lære og Pagter 41:5 og tal om, hvad det vil sige af være Kristi discipel. Måske kunne din familie tale om tidspunkter, hvor de lagde mærke til, at de andre var disciple. Hvis du har små børn kan I eventuelt lave en badge, hvor der står: »Jeg er Jesu Kristi discipel«, og lade dem bære badgen, når du lægger mærke til, at de følger Frelseren.

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør undervisningen bedre

Hjælp din familie til at anvende skrifterne på sig selv. Nefi sagde: »Jeg anvendte alle skrifter på os, så det kunne blive os til gavn og lærdom« (1 Ne 19:23). Hjælp din familie til at anvende skrifterne på dem selv ved at bede dem om at tænke over, hvad de ville have gjort, hvis de havde været blandt de troende, der beskrives i 3 Nefi 1:4-9. (Se Undervisning på Frelserens måde,s. 21).

Billede
Nefitterne oplever dagen uden nat

En dag, en nat og en dag, af Walter Rane