Kom og følg mig
28. september-11. oktober. 3 Nefi 17-19: »Se nu, min glæde er fuldkommen«


»28. september-11. oktober. 3 Nefi 17-19: ›Se nu, min glæde er fuldkommen‹«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: Mormons Bog, 2020, 2020

»28. september-11. oktober. 3 Nefi 17-19«, Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier: 2020

Billede
Kristus viser sig for nefitterne

Lyset i hans ansigt skinnede på dem, af Gary L. Kapp

28. september-11. oktober

3 Nefi 17-19

»Se nu, min glæde er fuldkommen«

Mens de tidligere kapitler i 3 Nefi hovedsageligt fokuserede på Frelserens ord, så beskriver kapitel 17-19 hans tjenestegerning og hans undervisning blandt folket. Når du læser disse kapitler, hvad fortæller Ånden dig så om Frelseren?

Nedskriv dine indtryk

Jesus Kristus havde lige brugt dagen på at betjene folket i Overflod, undervise om sit evangelium og gav dem mulighed for at se og føle mærkerne i hans opstandne legeme, og han bar vidnesbyrd om, at han var den lovede Frelser. Og nu var tiden kommet, hvor han skulle forlade dem. Han havde behov for at vende tilbage til sin Fader, og han vidste, at folket havde brug for tid til at tænke over det, han havde undervist om. Så han lovede dem at vende tilbage næste dag og sagde, at de skulle tage hjem. Men alle blev. De sagde ikke, hvad de følte, men Jesus kunne fornemme det. De ønskede, at han ville »blive lidt længere hos [dem]« (3 Ne 17:5). Han havde andre vigtige ting, han skulle lave, men muligheden for at vise medfølelse kommer ikke altid på et belejligt tidspunkt, så Jesus blev hos folket lidt længere. Det, der fulgte, var måske det kærligste eksempel på omsorg, der er nedskrevet i skrifterne. De, der var til stede, kunne kun sige, at det var ubeskriveligt (se 3 Ne 17:16-17). Jesus opsummerede selv denne spontane åndelige udgydelse med disse enkle ord: »Se nu, min glæde er fuldkommen« (3 Ne 17:20).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

3 Nefi 17

Frelseren er mit fuldkomne eksempel på at tjene.

Vi ved, at der var omkring 2.500 mennesker (se 3 Ne 17:25), der oplevede Kristi første besøg, som nedskrevet i 3 Nefi 11-18. Alligevel fandt Frelseren en måde at tjene dem på hver især. Hvad lærer du om at tjene af Frelserens eksempel i dette kapitel? Hvilke behov dækkede han med sin tjeneste? Tænk over, hvordan hans eksempel kan hjælpe dig til at tjene andre.

Billede
Jesus velsigner de nefitiske børn

Se jeres små, af Gary L. Kapp

3 Nefi 17:13-22; 18:15-25; 19:6-9, 15-36

Frelseren lærte os at bede.

Forestil dig, hvordan det ville være at høre Frelseren bede for dig. Hvad ville han sige på dine vegne? Hans lærdomme og bønner i disse kapitler kan måske give dig en idé om det. Når du studerer, hvad lærer du så af Kristi eksempel, der kan gøre dine egne bønner mere meningsfulde? Hvilke velsignelser fra bøn har du set i dit liv?

3 Nefi 18:1-12

Jeg kan blive åndeligt fyldt, når jeg nyder nadveren.

Når du læser 3 Nefi 18:1-12, så tænk over, hvordan det at tage nadveren kan hjælpe dig til at blive åndelig »mæt« (3 Ne 18:3-5, 9; se også 3 Ne 20:1-9). Du kan for eksempel lave en liste over spørgsmål, der kan fremme personlig overvejelse, når du tager nadveren, såsom: »Hvordan har jeg det med Frelseren og hans offer for mig?« »Hvordan påvirker hans offer mit daglige liv« eller »Hvad gør jeg godt som discipel, og hvad kan jeg forbedre?«

Disse ord fra præsident Henry B. Eyring, kan hjælpe dig til at tænke over en måde, hvorpå nadveren kan hjælpe dig til at være åndeligt mæt: »Når I ransager jeres liv under nadveren, håber jeg, at jeres tanker ikke blot kredser om det, I har gjort forkert, men også om det I har gjort godt – stunder, hvor I har følt, at vor himmelske Fader og Frelseren er tilfredse med jer. I kan måske tilmed bruge lidt tid under nadveren til at bede Gud om at hjælpe jer med at se det … Når jeg har gjort dette, har Ånden forsikret mig om, at selvom jeg langt fra er fuldkommen, så er jeg bedre i dag, end jeg var i går. Og det giver mig tillid til, at jeg takket være Frelseren kan blive endnu bedre i morgen« (»Husk ham altid«, Liahona, feb. 2018, s. 5).

3 Nefi 18:36-37; 19:6-22

Jesu Kristi disciple søger Helligåndsgaven.

Tænk på en bøn, du bad for nyligt. Hvad lærer bøn dig om dine største ønsker? Efter at skaren havde tilbragt en dag i Frelserens nærhed »bad [de] om det, som de ønskede mest« –Helligåndsgaven (3 Ne 19:9). Når du læser disse skriftsteder, så tænk over dit eget ønske om Helligåndens ledsagelse. Hvad lærer du om at søge Helligåndens ledsagelse?

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og familieaften

Når du læser i skrifterne sammen med din familie, kan Ånden hjælpe dig til at vide, hvilke principper du skal lægge vægt på og drøfte med din familie for at møde deres behov. Her er nogle forslag.

3 Nefi 17

Når du læser dette kapitel som familie, så overvej at holde en pause engang imellem og bede din familie om at forestille sig disse begivenheder på første hånd. Du kan for eksempel stille spørgsmål såsom: »Hvilke lidelser ville du få Frelseren til at helbrede?« »Hvad ville du gerne have ham til at bede for på dine vegne« eller »Hvilke af dine kære, ville du gerne have ham til at velsigne?« Når du læser dette kapitel, kan det også inspirere dig til at bede for dem i din familie en for en, ligesom Jesus gjorde.

3 Nefi 18:1-12

Hvad vil det sige at blive »mæt« ved at tage del i nadveren, og hvordan oplever vi det? Hvad lærer vi af vers 5-7 om, hvorfor Jesus gav os nadverordinancen?

3 Nefi 18:17-21

Hvad lærer vi af disse vers om formålet med bøn? Hvordan kan vi forbedre den åndelige kraft i vores bønner, både personligt og som familie?

3 Nefi 18:25; 19:1-3

Hvad har vores familie oplevet gennem evangeliet, som vi gerne vil have, at alle omkring os kunne opleve? Hvordan kan vi følge det eksempel, folkene i disse vers viste, og »arbejde[] overordentlig hårdt« (3 Ne 19:3) på at bringe andre til Kristus, så de kan »føle og se« (3 Ne 18:25) det, vi har fundet i evangeliet?

Find flere ideer til, hvordan man kan undervise børn i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Gør dit personlige studium bedre

Lad Ånden vejlede dig i dit studium. Helligånden kan lede dig til de ting, du har brug for at lære hver dag. Vær opmærksom på hans tilskyndelser, selv hvis de synes at foreslå, at du skal læse et andet emne eller studere på en anden måde, end du plejer. Når du for eksempel læser om nadveren i 3 Nefi 18, kan Ånden tilskynde dig til at bruge mere tid på det emne, end du havde planlagt.

Billede
engle omgiver Jesus og de nefitiske børn

De så himlene åbne sig, af Walter Rane