Kom og følg mig
28. september-11. oktober. 3 Nefi 17-19: »Se nu, min glæde er fuldkommen«


»28. september-11. oktober. 3 Nefi 17-19: ›Se nu, min glæde er fuldkommen‹«, Kom og følg mig – Primary: Mormons Bog, 2020, 2020

»28. september-11. oktober. 3 Nefi 17-19«, Kom og følg mig – Primary: 2020

Billede
Jesus viser sig for nefitterne

Lyset i hans ansigt skinnede på dem, af Gary L. Kapp

28. september-11. oktober

3 Nefi 17-19

»Se nu, min glæde er fuldkommen«

Overvej hvilke skriftsteder, oplevelser, aktiviteter og historier, der vil hjælpe børnene til at forstå sandhederne i disse kapitler, når du læser 3 Nefi 17-19.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Vis et billede af Frelseren, og bed børnene om at fortælle, hvordan de ville have det, hvis han skulle besøge dem, ligesom han besøgte nefitterne.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: yngre børn

3 Nefi 17:7, 20-25

Frelseren elsker hver eneste af vor himmelske Faders børn.

Jesus viste sin kærlighed til børnene, da han velsignede dem og bad for dem. Hvordan kan du hjælpe de børn, du underviser, til at føle hans kærlighed til dem?

Mulige aktiviteter

  • Sammenfat beretningen i 3 Nefi 17, mens der vises et billede som det i denne uges oplæg i Kom og følg mig – For enkeltpersoner og familier. Eller du kan anvende »Kapitel 44: Jesus Kristus velsigner børnene«, (Historier fra Mormons Bog, s. 124-25). Læs vendinger eller vers fra 3 Nefi 17, der fremhæver Frelserens kærlighed til folket (fx vers 7 og 20-25). Lad børnene skiftes til at holde billedet og fortælle, hvad Jesus gjorde, fordi han elskede folket.

  • Brug denne uges aktivitetsside til at hjælpe børnene med at lave en tegning af sig selv sammen med Jesus. Mens de gør det, hjælper du dem til at tænke på, hvordan Jesus har vist sin kærlighed til dem.

    Billede
    Jesus velsigner de nefitiske børn

    Se jeres små, af Gary L. Kapp

3 Nefi 18:1-12

Jeg kan tænke på Jesus, når jeg tager nadveren.

Der er mange ting, der kan aflede et barn under nadveren. Hvordan kan du hjælpe børnene i din klasse til at forstå vigtigheden af at tænke på Frelseren og hans kærlighed til dem under denne hellige ordinance?

Mulige aktiviteter

  • Opfordr børnene til at fortælle dig, hvad der sker under nadveren. Læs vers fra beretningen om Jesus, der forretter nadveren til nefitterne (se 3 Ne 18:1-12), og bed børnene om at rejse sig, når de hører noget, der ligner det, vi gør under nadveren. Hvad ønsker Jesus Kristus, at vi »erindrer« (eller husker) eller tænker over under nadveren? (Se 3 Ne 18:7, 11).

  • Nyn, syng eller spil en salme eller primarysang, mens børnene farvelægger billeder, der kan hjælpe dem til at huske Frelseren under nadveren (se denne uges aktivitetsside). Opmuntr dem til at se på disse billeder for at hjælpe dem til at huske Jesus, når de tager nadveren.

3 Nefi 18:15, 20-21, 24; 19:16-17, 30

Jesus lærer mig, hvordan man beder.

Hvad lærer du om bøn, når du studerer 3 Nefi 17-19? Hvordan kan du anvende det, du lærer, til at undervise børnene om, hvordan man beder?

Mulige aktiviteter

  • Vis billeder af mennesker, der beder (fx som dem i »Kapitel 46: Jesus Kristus underviser og beder med nefitterne« i Historier fra Mormons Bog, s. 128-130). Bed børnene om at udpege detaljer på billederne, der viser, at disse mennesker beder. Læs 3 Nefi 19:16-17 for at forklare, at Jesus lærte os, hvordan man beder. Lad dem fortælle dig, hvad de føler, når de beder.

  • Læs 3 Nefi 18:21, og lad børnene tegne sig selv eller deres familie, der beder. Opmuntr dem til at invitere deres familie til at bede med sig.

  • Syng en sang sammen om bøn, fx »Barnets bøn« (Børnenes sangbog, s. 6-7). Bed dem om at fortælle, hvad de har lært om bøn af sangen. Bær dit vidnesbyrd om bøn.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: ældre børn

3 Nefi 17

Frelseren elsker vor himmelske Faders børn.

Præsident Ezra Taft Benson sagde: »Kære børn, jeg lover jer, at engle også vil betjene jer. I ser dem måske ikke, men de vil være der og hjælpe jer, og I vil fornemme, at de er der« (se »Til Kirkens børn«, Stjernen, juli 1989, s. 77).

Mulige aktiviteter

  • Læs nogle vers fra 3 Nefi 17 sammen, som du føler kan være til gavn for de børn, du underviser. Når du læser hvert vers, beder du dem om at vælge et ord eller en vending, som de synes er vigtig, og bagefter fortælle, hvorfor disse ord betyder noget for dem. Bær vidnesbyrd om, at Jesus elsker børn meget højt, og det er derfor, han velsignede dem og bad for dem.

  • Bed børnene om at fortælle, hvad de ville have følt, hvis de havde været blandt de børn, Frelseren velsignede.   Hvad gjorde Frelseren for at vise sin kærlighed? Hvad kan vi gøre for at forberede os til at være sammen med ham, når han kommer igen?

3 Nefi 18:1-12

Når jeg tager nadveren, kan jeg blive fyldt med Helligånden.

Vi kan af 3 Nefi 18 lære, hvor vigtig nadveren er for Frelseren. Hvordan kan du hjælpe børnene til at føle, at den er vigtig for dem?

Mulige aktiviteter

  • Hjælp børnene med at læse 3 Nefi 18:1-12. Hvad lærer de om nadveren i disse vers? Hjælp dem med at læse nadverbønnerne i Lære og Pagter 20:77 og 79 og finde ord og vendinger i bønnerne, der også findes i 3 Nefi 18:1-12. Hvad betyder disse ord og vendinger? Hvordan kan vi forberede os på at deltage i nadveren? Hvad lover vi, eller indgår pagt om at gøre, når vi tager nadveren?

  • Syng en sang sammen om ærbødighed, fx »Kære Gud, hør på mig« (Børnenes sangbog, s. 11). Hvordan kan det hjælpe os med at føle Ånden, at vi tager nadveren med ærbødighed? Hvordan hjælper det os til at træffe retfærdige valg?

3 Nefi 18:15-24; 19:6-9, 15-36

Bøn vil hjælpe mig til at føle mig tæt på min himmelske Fader.

Vi kan føle, at vor himmelske Fader er nær os gennem bøn. Hvilke budskaber om bøn i 3 Nefi 18-19 vil hjælpe de børn, du underviser, til at gøre deres bønner bedre?

Mulige aktiviteter

  • Skriv følgende skriftstedshenvisninger på sedler, og giv dem til alle børnene eller til små grupper af børn: 3 Nefi 18:15, 3 Nefi 18:20, 3 Nefi 18:21, 3 Nefi 19:19 og 3 Nefi 19:24. Bed dem om at læse skriftstederne og se efter ting, Jesus Kristus eller hans disciple forklarede om bøn. Lad dem fortælle klassen, hvad de har lært.

  • Skriv Jeg takker dig for . Giv børnene et minut til at tænke på så mange ting, de kan, der kan stå i det tomme felt. Hvorfor er det godt for os at udtrykke taknemmelighed over for vor himmelske Fader? Skriv derpå Jeg beder dig om på tavlen, og læs 3 Nefi 18:18-21 og 19:9, 23 sammen og se efter forslag til, hvad vi bør bede om.

  • Bær dit vidnesbyrd eller fortæl en personlig oplevelse om bønnens kraft, og opmuntr børnene til at bære deres vidnesbyrd eller fortælle om en oplevelse.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære derhjemme

Opmuntr børnene til at tale med deres forældre eller andre i familien om, hvordan de kan få en god oplevelse med nadveren næste søndag.

Gør undervisningen bedre

Hjælp små børn til at lære af skrifterne. Hjælp de små børn til at lære af skrifterne ved at fokusere på et enkelt vers i skriften eller endog blot et nøgleudtryk. Bed dem eventuelt rejse sig, når de hører et bestemt ord eller en bestemt vending.