Kom, følg med meg
11.–17. mai. Mosiah 18–24: “Vi har inngått en pakt med Ham”


“11.–17. mai. Mosiah 18–24: ‘Vi har inngått en pakt med Ham,’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020, (2020)

“11.–17. mai. Mosiah 18–24,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Limhis folk flykter

Minerva K. Teichert (1888–1976), Escape of King Limhi and His People [Kong Limhi og hans folks flukt], 1949–1951, olje på masonitt, 91 x 122 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969.

11.–17. mai

Mosiah 18–24

Vi har inngått en pakt med Ham

President Thomas S. Monson sa: “Når vi leser og grunner på Skriftene, vil vi oppleve Åndens velgjørende hvisken til vår sjel” (“Vi går aldri alene,” Ensign eller Liahona, nov. 2013, 122).

Skriv ned dine inntrykk

Beretningen om Alma og hans folk i Mosiah 18; 23–24 viser hva det betyr å “komme inn i Guds hjord” (Mosiah 18:8). Da de ble døpt, inngikk de en pakt med Gud om å “tjene ham og holde hans bud” (Mosiah 18:10). Dette var en dyp personlig forpliktelse, men det handlet også om hvordan de behandlet hverandre. Ja, reisen tilbake til vår himmelske Fader er personlig og individuell, og ingen kan holde våre pakter for oss, men det betyr ikke at vi er alene. Vi trenger hverandre. Som medlemmer av Kristi kirke, lover vi å tjene Gud ved å hjelpe og tjene hverandre mens vi går langs veien, “[bærende på] hverandres byrder” (Mosiah 18:8–10). Almas folk hadde virkelig byrder å bære, som vi alle har. Og en måte Herren hjelper oss å “bære [våre] byrder med letthet” (Mosiah 24:15) er ved å gi oss et samfunn av hellige som har lovet å sørge med oss og trøste oss, akkurat som vi har lovet å gjøre for dem.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Mosiah 18:1–17

Dåpen innbefatter en pakt om å tjene Gud og stå som hans vitne.

Mosiah 18:8–10 inneholder Almas læresetninger om dåpspakten, eller det løftet vi gir til Gud ved dåpen. Tenk over følgende spørsmål når du leser disse versene:

  • Hva lærer du fra disse versene om de løftene du ga ved dåpen? Hvilke løfter gir Gud til deg?

  • Hvordan har pakten om å tjene Gud (se vers 10) sammenheng med våre bestrebelser på å tjene hverandre? (se vers 8–9).

  • Hva gjør du for å holde dine løfter?

  • Hvordan hjelper det å holde dåpspakten deg til å være “fylt av Ånden”? (Mosiah 18:14). Hvordan hjelper Ånden deg til å holde din pakt?

Bilde
dåp i havet

Når jeg inngår pakter med Gud får jeg hans velsignelser.

Denne beretningen åpenbarer også den riktige dåpsmåten. Hva lærer du fra versene 14–17 om hvordan dåpen skal utføres? Hva mer lærer du om dåpen i Matteus 3:16; Romerne 6:3–5; 3 Nephi 11:21–28; og Lære og pakter 20:72–74?

Se også Lære og pakter 20:37, 77, 79.

Mosiah 18:17–30

Guds folk skulle være forenet.

Som Alma og hans folk fant ut, betyr det å følge Jesus Kristus noen ganger å forlate en kjent livsstil og gå til noe nytt og annerledes. Men Almas folk fant styrke i hverandre som en del av “Kristi kirke” (Mosiah 18:17). Hvordan inspirerer læresetningene i Mosiah 18:17–30 deg til å bli et bedre medlem av Kirken? Hva kan du gjøre for å hjelpe medlemmene i din menighet eller gren til å bli “knyttet sammen i enighet og i kjærlighet”? (M(osiah 18:21).

Se også Henry B. Eyring, “Våre hjerter knyttet sammen i enighet”, Ensign eller Liahona, nov. 2008, 68-71.

Mosiah 19–20

Profetenes ord vil bli oppfylt.

Abinadi ga noen konkrete profetier om hva som ville skje med kong Noah og hans folk hvis de nektet å omvende seg. Men for noen virket disse profetiene ufattelige (se Mosiah 12:1–8, 14–15), spesielt siden nephittene hadde lykkes i å forsvare seg mot lamanittene i nesten 50 år (se Mosiah 9:16–18; 11:19). Men alle profetenes ord vil bli oppfylt – i dag som på Abinadis tid.

Hva finner du i Mosiah 19–20 som skulle få Gideon til å erklære at alle Abinadis profetier hadde blitt oppfylt? (se Mosiah 20:21). Hvordan styrker denne beretningen din tro på Guds profeters råd og advarsler, og ditt ønske om å følge deres ord? Når har du sett profetens ord bli oppfylt i vår tid?

Mosiah 21–24

Gud kan gjøre mine byrder lette.

Både Limhis folk og Almas folk kom i fangenskap, dog av forskjellige grunner og under forskjellige omstendigheter. Hva kan du lære av å sammenligne beretningene om Limhis folk i Mosiah 19–22 og Almas folk i Mosiah 18; 23–24? Legg gjerne merke til hvordan hver av disse gruppene reagerte på fangenskapet, og hvordan de til slutt ble utfridd. Se samtidig etter budskap som er relevante for ditt liv. Hva lærer du for eksempel fra disse beretningene som vil hjelpe deg med å bære dine byrder?

Mosiah 23:21–24; 24:8–17

Jeg kan stole på Herren.

Selv om de hadde omvendt seg fra sine synder, var Alma og hans folk fremdeles i fangenskap. Deres erfaring viser at å stole på Herren og etterleve våre pakter forhindrer ikke alltid vanskeligheter, men det hjelper oss til å overvinne dem. Noter ord og uttrykk når du leser Mosiah 23:21–24 og 24:8–17 som kan hjelpe deg til å stole på Gud, uansett dine omstendigheter.

Se også Thomas S. Monson, “Jeg vil ikke slippe deg og ikke forlate deg”, Ensign eller Liahona, nov. 2013, 85–87

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

Mosiah 18:1–4

Det finnes et ordtak som sier at du kan telle frøene i et eple, men du kan ikke telle eplene som kommer fra et frø. Bare én person var mottagelig for Abinadis vitnesbyrd, men den ene personen – Alma – påvirket generasjoner av nephitter. Kanskje du kan bruke en frukt med frø for å illustrere dette prinsippet? Hvordan er dette budskapet aktuelt for vår familie? Hva kan vi gjøre for å dele våre vitnesbyrd med andre?

Mosiah 18:8–10

Hva kan disse versene lære oss om vår dåpspakt? (se også L&p 20:73, 77–79). Hva gjør vi for å forberede oss til eller holde vår dåpspakt?

Mosiah 18:30.

Hvilke steder har spesiell betydning for oss på grunn av åndelige opplevelser vi hadde der?

Mosiah 21:11–16; 24:10–15

Hva kan vi lære ved å sammenligne fangenskapet til Almas folk og Limhis folk?

Mosiah 21:15; 24:11–15

Hva underviser disse skriftstedene oss om hvordan Herren besvarer bønner?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Finn en tid som fungerer for deg. Det er oftest lettest å lære når du kan studere Skriftene uten å bli avbrutt. Finn en tid som fungerer for deg, og gjør ditt beste for å konsekvent studere på denne tiden hver dag.

Bilde
mennesker som blir døpt

The Waters of Mormon [Mormons vann], av Jorge Cocco