Kom, følg med meg
4.–10. mai. Mosiah 11–17: “Et lys … som aldri kan fordunkles”


“4.–10. mai. Mosiah 11–17: ‘Et lys … som aldri kan fordunkles,’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020, (2020)

“4.–10. mai. Mosiah 11–17”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Abinadi vitner for kong Noah

Abinadi Before King Noah [Abinadi står foran kong Noah], av Andrew Bosley

4.–10. mai

Mosiah 11–17

“Mosiah 11–17: “Et lys … som aldri kan fordunkles”

Abinadis ord førte til en stor forandring hos minst ett medlem av kong Noahs hoff (se Mosiah 17:2–4). Les Mosiah 11–17 med en bønn i ditt hjerte om at du vil få inntrykk om hvordan du kan forandre deg.

Skriv ned dine inntrykk

Store branner kan starte med en enkelt gnist. Abinadi var alene om å vitne mot en mektig konge og hans hoff. Ordene hans ble stort sett avvist, og han ble dømt til døden. Allikevel vekket vitnesbyrdet hans om Jesus Kristus, som er “lyset … som ikke kan fordunkles” (Mosiah 16:9), noe i den unge presten Alma. Og denne omvendelsens gnist vokste seg gradvis større etter som Alma bragte mange andre til omvendelse og tro på Jesus Kristus. Flammene som drepte Abinadi døde til slutt ut, men den troens flamme som ordene hans skapte kom til å ha en varig innflytelse på nephittene – og på dem som leser hans ord i dag. De fleste av oss vil aldri måtte gjennomgå det Abinadi gjorde på grunn av vårt vitnesbyrd, men vi har alle øyeblikk der det å følge Jesus Kristus blir en prøve på vårt mot og vår tro. Kanskje det å studere Abinadis vitnesbyrd kan blåse liv i ditt vitnesbyrds og mots flammer også.

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Mosiah 11–1317

Jeg kan stå for sannhet, selv når jeg står alene.

Tenk deg hvor nedslående det må ha vært for Abinadi å rope omvendelse til et folk som ikke i det hele tatt virket interessert i å forandre sine onde liv. Budskapet hans ble avvist om og om igjen. Men Abinadi ga aldri opp.

Når har du følt at du var alene om å forsvare sannheten? Når du leser Mosiah 11–13 og 17, hva lærer du som kan hjelpe deg til å være forberedt når Herren trenger deg for å forsvare sitt evangelium? Hvilke andre prinsipper lærer du av Abinadis eksempel?

Mosiah 12:19–30

Jeg må anvende mitt hjerte for å forstå Guds ord.

Kong Noahs prester kjente til Guds ord – de kunne sitere skriftsteder og hevdet at de underviste budene. Men budene var ikke “skrevet i deres hjerter” og de hadde “ikke forsøkt å forstå med hjertet” (Mosiah 13:11; 12:27). Følgelig forble deres liv uforandret.

Når du leser Mosiah 12:19–30, grunn på hva det betyr å forstå Guds ord med hjertet. Inspirerer dette deg til å gjøre noen forandringer i måten du prøver å lære evangeliet?

Mosiah 13:1–9

Herren vil støtte sine tjenere i hans arbeid.

På den ene siden gir Abinadis opplevelse mange eksempler på hvordan Herren støtter sine tjenere – du finner flere eksempler i Mosiah 13:1–9. På den annen side tillot også Herren at Abinadi ble forfulgt, fengslet og led martyrdøden for sitt vitnesbyrd. Hva finner du i disse versene som forteller oss at Abinadi stolte på Herren? Hvordan påvirker Abinadis eksempel måten du ser på dine kall og ansvarsoppgaver?

Mosiah 14–15

Jesus Kristus led for meg.

Kong Noah og hans prester trodde at frelse kom gjennom Moseloven. Abinadi ville at de skulle vite at frelse kommer gjennom Messias, Jesus Kristus. Se etter ord og uttrykk i Mosiah 14–15 som beskriver Frelseren og hva han gikk gjennom for din skyld. Hvilke vers hjelper deg å føle større kjærlighet og takknemlighet til ham?

Mosiah 15:1–12

Hvordan kan Jesus Kristus være både Faderen og Sønnen?

Disse versene er noen ganger forvirrende fordi det kan virke som Abinadi underviser at vår himmelske Fader og Jesus Kristus er samme person, men vi vet at de er to adskilte personer. Hva mente Abinadi? Han underviste at Guds Sønn – Jehova – ville bli Forløseren (se Mosiah 15:1), mens han bodde i kjødet, og ble delvis menneske og delvis Gud (versene 2–3). Han underkastet seg fullstendig Gud Faderens vilje (versene 5–9). Derfor er Jesus Kristus både Guds Sønn og Gud Faderens fullkomne jordiske fremstilling (se Johannes 14:6–10).

Abinadi fortsatte med å forklare at Jesus Kristus også er Faderen i den forstand at når vi tar imot hans forløsning, blir vi “hans ætt” (Mosiah 15:11–12). Med andre ord blir vi åndelig født på ny gjennom ham (se Mosiah 5:7).

Se også Johannes 5:25–27; 8:28–29; 17:20–23

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

Mosiah 11–1317

Abinadi og Alma er inspirerende eksempler på det å forbli lojal mot sannheten, selv når det er upopulært. Medlemmer av din familie kan bli utsatt for sosialt press til å gå på akkord med sine normer. Hva kan de lære fra Abinadi og Alma om å stå opp for sannheten? Bildene som hører til dette utkastet kan hjelpe familien til å se denne beretningen for seg. Etter å ha studert disse kapitlene, vurder om dere vil rollespille scenarier fra dagliglivet slik at familien kan øve på å stå imot press for å gå på akkord med sine normer. Eller dere kan dele med hverandre erfaringer dere har hatt med å stå opp for sannhet.

Mosiah 12:33–37; 13:11–24

Hva tror du det betyr å ha Guds bud “skrevet i [våre] hjerter”? (Mosiah 13:11). Kanskje du kan skrive ned noen ideer (eller tegne dine ideer) på et stort hjerteformet papir. Hvorfor er budene så verdifulle for oss? Hvordan kan vi skrive dem i vårt hjerte?

Bilde
far og sønn leser i Skriftene

Å studere Skriftene kan hjelpe oss til å skrive budene i vårt hjerte.

Mosiah 14

I dette kapittelet vil du finne flere ord og uttrykk som beskriver Jesus Kristus. Kanskje familien kan skrive dem ned etter hvert som dere finner dem. Hva føler familiemedlemmene for Frelseren når de studerer disse ordene og uttrykkene?

Mosiah 15:26–27; 16:1–13

Disse versene beskriver hva som ville ha skjedd med Guds barn dersom Jesus “ikke hadde kommet til verden” (Mosiah 16:6) eller hvis de ikke fulgte ham. Hva er de gode tingene som har skjedd fordi han kom og sonet for oss? Se også videoen “Why We Need a Savior” [Hvorfor vi trenger en Frelser] (ChurchofJesusChrist.org).

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk historier og eksempler for å undervise i evangeliets prinsipper. Frelseren underviste ofte om prinsipper i evangeliet ved å bruke historier og lignelser. Tenk på eksempler og historier fra ditt eget liv som kan gjøre evangeliets prinsipper levende for din familie (se Undervisning på Frelserens måte, 22).

Bilde
Abinadi vitner for kong Noah

His Face Shone with Exceeding Luster [Hans ansikt skinte med umåtelig glans], av Jeremy Winborg