Kom, følg med meg
27. april – 3. mai. Mosiah 7–10: “I Herrens styrke”


“27. april – 3. mai. Mosiah 7–10: ‘I Herrens styrke,’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“27. april – 3. mai. Mosiah 7–10,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Ammon underviser kong Limhi

Minerva K. Teichert (1888–1976), Ammon before King Limhi [Ammon står foran kong Limhi], 1949–1951, olje på masonitt, 91 x 122 cm. Brigham Young University Museum of Art, 1969.

27. april – 3. mai

Mosiah 7–10

“I Herrens styrke”

Når du leser, kan Ånden gjøre deg oppmerksom på visse uttrykk eller skriftsteder. Skriv ned hvordan du føler disse skriftstedene er aktuelle for deg.

Skriv ned dine inntrykk

Mens kong Mosiahs folk hadde “sammenhengende fred” i Zarahemla (Mosiah 7:1), gikk tankene deres til en annen gruppe nephitter, som hadde reist mange år tidligere for å bo i Lehi-Nephis land. Generasjoner hadde kommet og gått, og Mosiahs folk hadde ikke hørt noe fra dem. Så Mosiah ba Ammon om å lede et letemannskap for å finne nephittene som hadde reist. Letemannskapet fant ut at nephittene var tatt til fange av lamanittene (Mosiah 7:24) “på grunn av synd”. Men da Ammon og hans brødre kom, fikk de plutselig håp om befrielse.

Noen ganger er vi som disse nephittene i fangenskap, vi lider på grunn av våre synder, og vi lurer på om vi noensinne vil finne fred igjen. Noen ganger er vi som Ammon, vi føler oss tilskyndet til å hjelpe andre og oppdager til slutt at våre anstrengelser har inspirert dem til å “[løfte] [sine] hoder, [glede seg] og [sette sin] lit til Gud”(Mosiah 7:19). Uansett hvilke omstendigheter vi er i, må vi alle omvende oss og “vende [oss] til Herren av hele [vårt] hjerte”, med tro på at “han [vil] […] fri [oss]” (Mosiah 7:33).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Mosiah 7:14–33

Hvis jeg vender meg til Herren, stoler på ham og tjener ham, vil han befri meg.

Å møte Ammon, som var en nephitt fra Zarahemla, ga kong Limhi en gnist av håp, og han ønsket å formidle dette håpet videre til sitt folk. Mens du leser Mosiah 7:14–33, legg merke til hva Limhi sa til sitt folk for å oppmuntre dem, styrke deres tro og gi dem håp om at Gud ville hjelpe dem. Selv om du kanskje ikke begår de samme synder som Limhis folk, hvordan kan hans ord hjelpe deg å vende deg til Herren? Du vil for eksempel legge merke til at Limhi minnet sitt folk på tidligere beretninger om Guds befrielse (se versene 18–20). Hvordan hjelper disse beretningene, samt andre beretninger fra Skriftene eller personlige erfaringer, deg til å stole på Gud?

Mosiah 8:5–12

Hva var de 24 platene som ble funnet av Limhis folk?

Da en liten gruppe av Limhis folk uten hell lette etter Zarahemlas land, fant de 24 gullplater med graveringer på et ukjent språk. Disse platene, som senere ble oversatt av kong Mosiah, omhandlet et folk som ble kalt jaredittene, som kom til det lovede land fra Babels tårn, og som til slutt ble utryddet (se Mosiah 28:11–19). Senere laget Moroni en forkortelse av disse platene (se Ether 1:1–2), som ble Ethers bok. Les Mosiah 28:18 og legg merke til effekten denne opptegnelsen hadde på Mosiahs folk.

Mosiah 8:12–19

Herren sørger for profeter, seere og åpenbarere for å hjelpe menneskeheten.

Da Limhi hørte Ammons vitnesbyrd om at Herren hadde oppreist en seer, “frydet [Limhi] seg storlig og takket Gud” (Mosiah 8:19). Hvorfor tror du han følte det slik? Hva lærer du om seere fra Ammons ord i Mosiah 8:13–19? I vår tid blir “Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum oppholdt som profeter, seere og åpenbarere” (Veiledning til Skriftene, “Seer”). Når var forrige gang du grunnet på velsignelsene over å ha profeter, seere og åpenbarere på jorden? Kanskje du kan skrive ned hvordan profeter, seere og åpenbarere har vært “til stor nytte” for deg (Mosiah 8:18).

Profeten Joseph Smith er den store seer som står i spissen for vår evangelieutdeling (se L&p 21:1; 124:125; Joseph Smith – Historie 1:62). Hvordan var han et eksempel på Ammons beskrivelse av en seer i løpet av sin tjenestegjerning?

Mosiah 9–10

Jeg kan møte mine utfordringer “i Herrens styrke”.

Zeniff innrømmet at han hadde begått feil. Han var til tider overivrig, og han hadde satt sitt folk – Limhis folks forfedre – i en vanskelig situasjon ved å lytte til dårlige råd og inngå en avtale med kong Laman. Men da han senere gikk til krig mot lamanittene, hjalp han folket sitt til å møte sine utfordringer med tro. Når du leser Mosiah 9–10, se etter hva Zeniffs folk gjorde for å vise sin tro. Hvordan styrket Gud dem? Hva betyr det for deg å gå fremover “i Herrens styrke”? (Mosiah 9:17; 10:10–11).

Mosiah 10:11–17

Mine valg kan påvirke generasjoner.

Hvordan hindret ifølge Mosiah 10:11–17 lamanittenes forfedres handlinger og holdninger lamanittene i å kjenne sannheten? Hvordan påvirket lamanittenes forfedres valg fremtidige generasjoner? Tenk på mennesker som kan bli påvirket av din tro og dine valg: Hva gjør du for å hjelpe dem til å mer fullt og helt tro på Kristus?

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

Mosiah 7:19–20

Legg merke til eksemplene Limhi viste til for å oppmuntre folket til å ha tro. Hvilke eksempler fra Skriftene inspirerer oss til å “[sette vår] lit til Gud”? Hva betyr det å sette sin lit til Gud? (se også Mosiah 9:17; 10:19). Hvilke historier fra vårt liv eller våre forfedres liv kan vi dele for å oppmuntre til større tillit til Gud?

Mosiah 7:26–27

Hva lærer vi om Frelseren fra disse versene? (se også L&p 130:22). Hvorfor er vi takknemlige for å kjenne til disse tingene?

Mosiah 8:13–18

For å hjelpe familien til å forstå hva en seer er, kan du kanskje vise dem et bilde av redskaper som hjelper oss å se ting vi ellers ikke kunne se, som for eksempel en kikkert, et teleskop eller et mikroskop. Hvordan er disse redskapene som en seer? (se Moses 6:35–36). Hva kan seere se som vi ikke ser? Hvilke bevis har vi på at Joseph Smith var en seer?

Du kan kanskje vise bilder av våre levende profeter, seere og åpenbarere, og spørre familien hva de vet om dem. Hvordan følger vi dem?

Mosiah 9:14–18; 10:1–10

Da lamanittene gikk til angrep, var Zeniffs folk fysisk og åndelig forberedt. Hva kan vi lære av Zeniff og hans folk om å være forberedt når utfordringene kommer?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Søk din egen åndelige innsikt. Dette utkastet gir forslag til skriftsteder og prinsipper du kan fokusere på, men ikke la disse forslagene begrense ditt studium. Du kan få inntrykk fra skriftsteder eller oppdage prinsipper som ikke blir nevnt her. La Ånden lede deg.

Bilde
Joseph Smith og Moroni

Vision to Joseph Smith [Joseph Smith får et syn], av Clark Kelley Price