Kom, følg med meg
18.–24. mai. Mosiah 25–28: “De ble kalt Guds folk”


“18.–24. mai. Mosiah 25–28: ‘De ble kalt Guds folk,’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“18.–24. mai. Mosiah 25–28,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
engel viser seg for Alma og Mosiahs sønner

Conversion of Alma the Younger [Alma den yngres omvendelse], av Gary L Kapp

18.–24. mai

Mosiah 25–28

“De ble kalt Guds folk”

Etter at “Herrens røst [kom] til [Alma],” skrev han ned tingene Herren fortalte ham “så han kunne ha dem” (Mosiah 26:14, 33). Hvordan vil du følge Almas eksempel?

Skriv ned dine inntrykk

Etter å ha bodd i forskjellige land i nesten tre generasjoner, var nephittene ett folk igjen. Limhis folk, Almas folk og Mosiahs folk – til og med Zarahemlas folk, som ikke var etterkommere etter Nephi – ble nå “regnet blant nephittene” (Mosiah 25:13). Mange av dem ønsket også å bli medlem av Kirken som Alma hadde opprettet. Så alle som “ønsket å påta seg Kristi navn” ble døpt, “og de ble kalt Guds folk” (Mosiah 25:23–24). Etter år med konflikter og fangenskap, så det ut til at nephittene omsider skulle få en periode med fred.

Men før det var gått lang tid, begynte ikke-troende å forfølge de hellige. Det som gjorde dette ekstra hjerteskjærende, var at mange av disse ikke-troende var de troendes egne barn – “den oppvoksende generasjon” (Mosiah 26:1), inkludert Mosiahs sønner og en av Almas sønner. Så skjedde et mirakel, og beretningen om dette mirakelet har gitt håp til fortvilte foreldre i generasjoner. Men fortellingen om Almas omvendelse er ikke bare for foreldre til villfarne barn. Sann omvendelse er et mirakel som, på en eller annen måte, må skje i oss alle.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Mosiah 26:1–6

Jeg er ansvarlig for min egen tro og mitt eget vitnesbyrd.

De som hørte kong Benjamins tale, opplevde en strålende omvendelse (se Mosiah 5:1–7), men omvendelse er en personlig opplevelse som ikke kan gis videre som en arv til ens barn. Vi må alle gjennomgå vår egen omvendelse til Jesu Kristi evangelium. Når du leser om “den oppvoksende generasjon” av ikke-troende nephitter i Mosiah 26:1–6, legg merke til konsekvensene av deres vantro. Du tenker kanskje også på personer du skulle ønske du kunne bringe til Kristus. Du kan ikke gi dem din omvendelse, men Ånden kan hviske til deg ting du kan gjøre for å hjelpe dem å finne tro. Når du leser i Mosiah 25–28 om hvordan Alma og andre medlemmer av Kirken hjalp den oppvoksende generasjon, kommer kanskje andre tanker til deg også.

Se også Lære og pakter 68:25–29.

Mosiah 26:6–39

Guds trofaste tjenere søker å gjøre hans vilje.

Noen ganger tror vi kanskje at en leder i Kirken som Alma alltid vet hva som er rett å gjøre. I Mosiah 26 leser vi om et problem i Kirken som var helt nytt for Alma, og han “var redd for å gjøre noe som var galt i Guds øyne” (Mosiah 26:13). Hva gjorde Alma i denne situasjonen? (se Mosiah 26:13–14, 33–34, 38–39). Hva indikerer Almas opplevelse med hensyn til hvordan du kan tilnærme deg vanskeligheter i familien eller i din tjeneste i Kirken?

Det kan kanskje også være interessant å liste opp sannhetene som Gud åpenbarte til Alma, som vi finner i Mosiah 26:15–32. Legg merke til at noen av disse sannhetene ikke var et direkte svar på Almas spørsmål. Hva betyr det for deg når det gjelder bønn og det å motta personlig åpenbaring?

Mosiah 27:8–37

Alle menn og kvinner må bli født på ny.

Det var tydelig at Alma den yngre trengte å bli åndelig gjenfødt, for han og Mosiahs sønner var “syndere av aller verste slag,” som gikk omkring for “å ødelegge Gud kirke” (Mosiah 28:4; 27:10). Men snart etter sin omvendelse, vitnet Alma at omvendelse er tilgjengelig – og helt nødvendig – for alle: “Bli ikke forundret,” sa han “over at hele menneskeheten […] må bli født på ny (Mosiah 27:25; uthevelse tilføyd). Det gjelder selvfølgelig deg også.

Når du leser om Almas opplevelse i Mosiah 27:8–37, kan du prøve å sette deg i hans sted. Du prøver ikke å ødelegge Kirken, men du kan sikkert komme på noe ved deg selv som bør forandres. Hvem, som Almas far, støtter deg og ber for deg “i stor tro”? Hvilke opplevelser har bidratt til å “overbevise deg om Guds kraft og myndighet”? (Mosiah 27:14). Hvilke “store ting” har Herren gjort for deg eller din familie som du skulle “[huske]”? (Mosiah 27:16). Hva lærer du av Alma den yngres ord og gjerninger om hva det betyr å bli født på ny? Spørsmål som disse kan kanskje hjelpe deg å evaluere din fremgang i prosessen med å bli født på ny.

Se også Mosiah 5:6–9; Alma 36; “Omvendelse” (Veiledning til Skriftene).

Bilde
Alma den yngre blir båret til sin fars hus

His Father Rejoiced [Hans far gledet seg], av Walter Rane

Mosiah 27:14, 19–24

Gud hører mine bønner og vil besvare dem i henhold til sin vilje.

Kanskje du kjenner en forelder i Alma den eldres situasjon, hvis sønn eller datter tar destruktive valg. Eller kanskje du er en slik forelder. Hva finner du i Mosiah 27:14, 19–24 som gir deg håp? Hvordan kan disse versene påvirke dine bønner på vegne av andre?

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

Mosiah 25:5–11

Hva følte Mosiahs folk etter at han hadde lest opptegnelsen fra Zeniffs folk og Almas folk til dem? Har din familie noen opptegnelser du kunne lese fra? Kanskje dere kunne føye noe til eller begynne å skrive deres egen opptegnelse. Hva kan dere ta med som kunne hjulpet familien (inkludert fremtidige generasjoner) til å bli “fylt med overmåte stor glede” og lære om “Guds umiddelbare godhet”? (Mosiah 25:8, 10).

Mosiah 25:16

Hvorfor var det viktig for Limhis folk å huske at Herren hadde befridd dem fra fangenskap? Hva har Frelseren gjort for oss som vi burde huske?

Mosiah 26:29–31; 27:35

Hva må en person gjøre for å få tilgivelse ifølge disse versene?

Mosiah 27:21–24

Når du leser disse versene, tenk på om det er noen i din familie du kunne be og faste for.

Mosiah 27–28

For å hjelpe familiemedlemmene til å se for seg beretningene i disse kapitlene, kan du overveie å be dem lage tegninger av de involverte personene og bruke tegningene til å fortelle historien. Eller kanskje de ville like å rollespille historien? Hvordan kunne de fremstilt forandringen som Alma og Mosiahs sønner gikk gjennom?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk kunst.Kunst inspirert av evangeliet, bok og LDS Media Librarychurchofjesuschrist.org inneholder mange bilder og videoer som kan hjelpe [din familie] å visualisere konsepter eller hendelser” (Undervisning på Frelserens måte, 22).

Bilde
engel viser seg for Alma den yngre

Illustrasjon av en engel som viser seg for Alma den yngre, av Kevin Keele