Kom, følg med meg
20.–26. april. Mosiah 4–6: “En stor forandring”


“20.–26. april. Mosiah 4–6: ‘En stor forandring,’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“20.–26. april. Mosiah 4–6,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Kong Benjamin underviser sitt folk

In the Service of Your God [I deres Guds tjeneste], av Walter Rane

20.–26. april

Mosiah 4–6

“En stor forandring”

Når du leser og grunner på Mosiah 4–6, legg merke til Den hellige ånds tilskyndelser. Hvilke gode ting blir du inspirert til å gjøre? (se Mosiah 5:2).

Skriv ned dine inntrykk

Har du noen gang hørt noen tale og blitt inspirert til å forandre livet ditt? Kanskje bestemte du deg, på grunn av det du hørte, for å leve litt annerledes – eller kanskje veldig annerledes. Kong Benjamins tale var en slik tale, og sannhetene han underviste hadde en slik virkning på menneskene som hørte dem. Kong Benjamin delte med sitt folk det en engel hadde undervist ham – at vidunderlige velsignelser var mulige gjennom “Kristi sonende blod” (Mosiah 4:2). Hans budskap forandret fullstendig deres syn på seg selv (se Mosiah 4:2), forandret deres ønsker (se Mosiah 5:2), og inspirerte dem til å inngå en pakt med Gud om at de alltid ville gjøre hans vilje (se Mosiah 5:5). Slik virkning hadde kong Benjamins ord på hans folk. Hvordan vil de påvirke deg?

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Mosiah 4

Gjennom Jesus Kristus kan jeg motta og bevare tilgivelse for mine synder.

Å overvinne det naturlige menneske er ikke enkelt. Det krever stor anstrengelse å bli “en hellig gjennom den Herre Kristi forsoning” (Mosiah 3:19). Noen ganger, til og med når du har følt at dine synder er tilgitt, strever du kanskje med å beholde den følelsen og holde deg på rettferdighetens sti. Kong Benjamin lærte sitt folk hvordan de både kunne motta og bevare forlatelse for sine synder og konsekvent leve som en hellig. Når du studerer kapittel 4 i Mosiah, stiller du deg kanskje spørsmål som disse:

Vers 1–12Hvilke velsignelser bragte syndsforlatelse til kong Benjamins folk? Hva underviste kong Benjamin for å hjelpe dem til å bevare syndsforlatelsen? Hva underviste han om hvordan vi mottar frelse? Legg merke til hva kong Benjamin sa vi “alltid [skulle] bevare i erindringen” (vers 11). Hva føler du deg inspirert til å gjøre for å huske disse tingene?

Vers 12–16Ifølge disse versene, hva vil skje i vårt liv hvis vi gjør de tingene som er beskrevet i vers 11? Har du opplevd disse forandringene i ditt liv? Hvilken sammenheng er det mellom dem og forandringene beskrevet i Mosiah 3:19?

Vers 16–30Hvordan hjelper det å gi til de fattige oss til å bevare en forlatelse for våre synder? Hvordan kan du anvende vers 27 i dine bestrebelser på å være Kristus-lik?

Se også David A. Bednar, “Alltid bevare en forlatelse for deres synder,” Ensign eller Liahona, mai 2016, 59–62; Dale G. Renlund, “Bevar hjertets mektige forandring,” Ensign eller Liahona, nov. 2009, 97–99.

Mosiah 5:1–7

Herrens ånd kan forårsake en mektig forandring i mitt hjerte.

Det er ikke uvanlig at mennesker sier: “Jeg kan ikke forandre meg. Det er bare sånn jeg er.” Kong Benjamins folks opplevelse viser oss derimot hvordan Herrens Ånd virkelig kan forandre hjerter. President Russell M. Nelson har sagt: “Vi kan forandre adferd. Til og med våre ønsker kan endre seg … Virkelig forandring – varig forandring – kan bare komme gjennom den helbredende, rensende og styrkende kraft i Jesu Kristi forsoning. Jesu Kristi evangelium handler om forandring!” (“Avgjørelser for evigheten”, Ensign eller Liahona, nov. 2013, 108).

Når du leser om den forandringen kong Benjamins folk opplevde, tenk på hvordan den “stor[e] forandring” som leder til sann omvendelse skjedde – eller kan skje – i ditt liv. Har noen få “store” stunder ført til at ditt hjerte er forandret, eller har din omvendelse skjedd mer gradvis?

Se også Esekiel 36:26–27; Alma 5:14; David A. Bednar, “Omvendt til Herren,” Ensign eller Liahona, nov. 2012, 106–9.

Bilde
Kristus helbreder en syk kvinne

Frelseren kan forandre vårt hjerte og vårt liv Healing Hands [Helbredende hender], av Adam Abram

Mosiah 5:5–15

Jeg påtar meg Kristi navn når jeg inngår pakter.

En av kong Benjamins hensikter med å tale til sitt folk, var å “gi dette folk et navn.” Noen var nephitter og andre var etterkommere etter Mulek, men det var ikke disse navnene han tenkte på. Han innbød folket til å påta seg “Kristi navn” som en del av sin pakt om å være lydige mot Gud (Mosiah 1:11; 5:10). Hva lærer du fra Mosiah 5:7–9 om hva det betyr å påta seg Kristi navn?

Eldste D. Todd Christofferson forklarte: “Kilden [til moralsk og åndelig kraft] er Gud. Vår tilgang til denne kraften er gjennom våre pakter med ham” (“Kraften i pakter,” Ensign eller Liahona, mai 2009, 20). Når du leser Mosiah 5:5–15, lag en liste over velsignelser som vil komme inn i ditt liv når du holder pakter du har inngått med Gud. Hvordan hjelper det at du holder dine pakter deg til å bevare den “store forandring” som fant sted i deg på grunn av Jesus Kristus og hans forsoning?

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

Mosiah 4:9–12

Hvordan kan familien din i større grad “tro på Gud” (Mosiah 4:9) og “alltid bevare i erindringen Guds storhet”? (Mosiah 4:11). Kanskje noen i familien kunne lese Mosiah 4:9–12 og finne uttrykk som hjelper dem til å bygge sin tro på Gud. Deretter kan de skrive ned uttrykkene og plassere dem rundt omkring i hjemmet som påminnelser. Hvordan vil det å huske disse tingene hjelpe oss til å “alltid fryde [oss]” og “bevare en forlatelse for [våre] synder”? Mosiah 4:12).

Mosiah 4:14–15

Hva lærer vi fra disse versene om slåssing og krangling?

Mosiah 4:16–26

På hvilken måte er vi alle tiggere? Hvordan skulle vi ifølge disse versene behandle alle Guds barn? (Mosiah 4:26). Hvem trenger vår hjelp?

Mosiah 4:27.

Løper familien din fortere enn den har styrke til? Kanskje du kan invitere familiemedlemmene til å evaluere aktivitetene sine for å forsikre seg om at de er flittige men også kloke.

Mosiah 5:5–15

Å påta seg Kristi navn – hva antyder det når det gjelder vårt forhold til ham? Det kan kanskje hjelpe å snakke om hvorfor mennesker noen ganger skriver navnet sitt på eiendelene sine. Hvordan kan vi vise at vi “tilhører” Frelseren?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bidra til en kjærlig atmosfære. Måten medlemmene i familien behandler hverandre på kan ha stor innflytelse på ånden i hjemmet deres. Hjelp alle familiemedlemmene til å gjøre sin del for å opprette et kjærlig, respektfylt hjem slik at alle kan føle seg trygge på å dele erfaringer, spørsmål og vitnesbyrd med hverandre. (Se Undervisning på Frelserens måte, 15.)

Bilde
Kristus mater fugler i et gårdsrom

In His Constant Care [Hans stadige omsorg], av Greg K. Olsen