Kom, følg med meg
30. mars –12.  april. Påske: “Han skal oppstå … med legedom i sine vinger”


“30. mars – 12.  april. Påske: ‘Han skal oppstå … med legedom i sine vinger,’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“30. mars – 12.  april. Påske”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
den oppstandne Kristus med sine apostler

Christ and the Apostles [Kristus og apostlene], av Del Parson

30. mars –12.  april

påske

“[Han skal] oppstå … med legedom i sine vinger”

I dagene som leder opp mot påskesøndag kan du kanskje fokusere ditt personlige studium og familiens studium på Mormons boks mektige vitnesbyrd om Jesu Kristi liv, død, oppstandelse og forsonende kraft.

Skriv ned dine inntrykk

De fordums apostler var frimodige i sine vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans oppstandelse. Millioner tror på Jesus Kristus og streber etter å følge ham på grunn av deres ord som er nedtegnet i Bibelen. Allikevel kan noen lure på, hvis Jesus Kristus er hele verdens frelser, hvorfor var da hans øyenvitner begrenset til en håndfull personer konsentrert på et lite område?

Mormons bok står som et ytterligere, overbevisende vitne om at Jesus Kristus er verdens Frelser “som åpenbarer seg for alle nasjoner” (Mormons boks tittelside) og tilbyr frelse til alle som kommer til ham. I tillegg klargjør også dette annet vitne hva frelse betyr. Det er grunnen til at Nephi, Jakob, Mormon og alle profetene arbeidet så “flittig for å gravere disse ord på plater” – for å erklære for fremtidige generasjoner at de også “kjente til Kristus … og … hadde håp om hans herlighet” (Jakobs bok 4:3–4). Reflekter under denne påskehøytiden på vitnesbyrdene i Mormons bok om at Kristi forsoning både er universell og personlig – og forløser både hele verden og deg.

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

2 Nephi 9:6–15, 22; Alma 11:41–45; 40:21–23; 3 Nephi 26:4–5

På grunn av Jesu Kristi oppstandelse vil alle mennesker oppstå fra de døde.

Det er vanlig å grunne på Jesu Kristi oppstandelse under påsken, men hva betyr det egentlig å oppstå? Hvilke innsikter gir Mormons bok om oppstandelse? Kanskje kunne du som en del av din overholdelse av påsken lage en liste over sannheter om oppstandelse som du finner i 2 Nephi 9:6–15, 22; Alma 11:41–45; 40:21–23; og 3 Nephi 26:4–5. Du kan også skrive ned hvorfor du mener det er viktig å vite hver av disse sannhetene.

Du vil kanskje legge merke til at sannheter om oppstandelsen ofte blir undervist i sammenheng med sannheter om den endelige dom. Tenk over hva det lærer deg om hvor viktig oppstandelsen er i frelsesplanen.

Se også Lukas 24:36–43; Apostlenes gjerninger 24:15; 1 Korinterbrev 15:12–23.

Mosiah 3:7; 15:5–9; Alma 7:11–13

Jesus Kristus tok på seg mine synder, min smerte og mine skrøpeligheter.

Bibelen lærer klart at Jesus Kristus sonet for våre synder. Men Mormons bok utvider vår forståelse av Kristi offer og lidelse på viktige måter. Du finner noen av disse læresetningene i Mosiah 3:7; 15:5–9; og Alma 7:11–13. Etter at du har lest disse skriftstedene, vurder om du vil skrive ned det du finner ut i et skjema som dette:

Hva led Frelseren?

Hvorfor led han?

Hva betyr dette for deg?

Hva led Frelseren?

Hvorfor led han?

Hva betyr dette for deg?

Se også Jesaja 53; Hebreerne 4:14–16.

Bilde
Jesus ber i Getsemane

Gethsemane, av Michael T. Malm

Mosiah 5:1–2; 27:8–28; Alma 15:3–12; 24:7–19

Jesu Kristi forsoning renser meg og hjelper meg å bli fullkommen.

Man kan si at Mormons bok i bunn og grunn er en beretning om mennesker som forandret seg på grunn av Jesu Kristi forsoning. Faktisk begikk noen av disse menneskene alvorlige synder og var til og med fiender av Guds folk, før Frelserens kraft bevirket en mektig forandring i dem i henhold til deres tro på ham. Du kan lese noen av disse hendelsene i Mosiah 5:1–2; 27:8–28; og Alma 15:3–12; 24:7–19. Du kommer kanskje også på andre eksempler du kan studere. Hva legger du merke til at alle disse hendelsene har til felles? Hvilke forskjeller legger du merke til? Hva lærer disse beretningene deg om hvordan Frelserens forsoning kan forandre deg?

Se også Alma 5:6–14; 13:11–12; 18; 19:1–16; 22:1–26; 36:16–21; Ether 12:27; Moroni 10:32–33.

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du feirer påsken sammen med din familie, se etter muligheter til å sammen lære om Frelseren og hans forsoning, innbefattet oppstandelsen. Her er noen forslag.

3 Nephi 1117

Noen familier har erfart at det å studere beretningen om den oppstandne Frelserens besøk til Amerika er ekstra meningsfylt under påskehøytiden. Oppmuntre familiemedlemmene til å forestille seg hvordan det ville ha vært å kjenne på sårene hans (se 3 Nephi 11:14–15) eller å ha vært et av barna han velsignet (se 3 Nephi 17:21). Hvordan kan denne beretningen utdype vår takknemlighet for Frelserens oppstandelse? Et maleri som skildrer denne hendelsen hører med til dette utkastet. Flere finnes på ChurchofJesusChrist.org. Medlemmer av familien din vil kanskje også like å lage tegninger ut fra det de leser.

Budskap fra generalkonferansen

I mange deler av verden finner årets generalkonferanse i april sted helgen før påske. Kanskje kan det å lytte til konferansetalene hjelpe familien til å fokusere på Frelseren denne påsken. Du kan for eksempel oppmuntre familiemedlemmene til å lytte spesielt til konferansetaler som vitner om Jesus Kristus og hans oppstandelse – spesielt apostlenes, som er Jesu Kristi spesielle vitner. Deretter kan dere gå gjennom disse budskapene sammen og identifisere læresetninger som styrker deres vitnesbyrd om Frelseren.

Den levende Kristus – apostlenes vitnesbyrd

Les som familie “Den levende Kristus – apostlenes vitnesbyrd” (Ensign eller Liahona, mai. 2017, 2. Se også ChurchofJesusChrist.org), og be hvert familiemedlem om å velge et påskebudskap fra dette vitnesbyrdet som de kan dele med andre. Dere kan for eksempel lage plakater som kan legges ut på sosiale medier, eller vises på inngangsdøren eller i et vindu hjemme hos dere.

Videoer: Spesielle vitner om Kristus

ChurchofJesusChrist.org og Gospel Library-appen har en videoserie som heter Special Witnesses of Christ [Spesielle vitner om Kristus]. Den inneholder videoer av hvert medlem av Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum som bærer vitnesbyrd om Jesus Kristus. Familien kan se en eller flere av disse videoene og drøfte hva de lærer oss om hva Frelseren har gjort for oss.

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Etterlev Jesu Kristi evangelium. Det viktigste du kan gjøre som en forelder er å etterleve evangeliet av hele ditt hjerte. Dette er den viktigste måten å kvalifisere seg til å bli ledsaget av Den hellige ånd. Du trenger ikke være fullkommen, bare prøv iherdig å gjøre så godt du kan og søk tilgivelse gjennom Frelserens forsoning. (Se Undervisning på Frelserens måte, 13–14.)

Bilde
Kristus møter nephittene

Illustrasjon av Kristus sammen med nephittene, av Ben Sowards