Kom, følg med meg
13.–19. april. Mosiah 1–3: “Fylt med kjærlighet til Gud og alle mennesker”


“13.–19. april. Mosiah 1–3: ‘Fylt med kjærlighet til Gud og alle mennesker,’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“13.–19. april. Mosiah 1–3,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Kong Benjamin underviser sitt folk

Minerva K. Teichert (1888–1976), King Benjamin’s Farewell Adress [Kong Benjamins avskjedstale],1935, olje på masonitt, 91 x 122 cm. Brigham Young University of Art

13.–19. april

Mosiah 1–3

“Fylt med kjærlighet til Gud og alle mennesker”

Kong Benjamin ga en grunn til at vi bør skrive ned åndelige inntrykk: “For det var ikke mulig for vår far Lehi å huske alle disse ting og undervise sine barn om dem uten hjelp fra disse platene” (Mosiah 1:4).

Skriv ned dine inntrykk

Når du hører ordet konge tenker du kanskje på kroner, slott, tjenere og troner. I Mosiah 1–3 vil du lese om en annen slags konge. Kong Benjamin “arbeidet med [sine] egne hender”, heller enn å la seg forsørge av sitt folk (Mosiah 2:14). I stedet for å få andre til å tjene seg, tjente han sitt folk “med all den makt, det sinn og den styrke som Herren [hadde] gitt [ham] (Mosiah 2:11). Denne kongen ville ikke at folket skulle tilbe ham; han lærte dem i stedet at de skulle tilbe en Konge større enn ham selv, for han forsto at det er “Herren Den Allmektige […] som regjerer” (Mosiah 3:5). Som alle store ledere i Guds rike, leder Kong Benjamins ord og eksempel oss mot den himmelske Kongen, som er Frelseren, Jesus Kristus. Kong Benjamin vitnet om at Jesus kom “ned fra himmelen” og gikk “blant menneskene og [utførte] mektige mirakler … Og se, han kommer til sine egne for at frelse kan komme til menneskenes barn ved tro på hans navn” (Mosiah 3:5, 9).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Mosiah 2:1–9

Å motta Guds ord krever forberedelse.

Da kong Benjamin kunngjorde at han ønsket å tale til sitt folk, kom det så mange “at de ikke talte dem” (Mosiah 2:2). De kom, delvis, på grunn av sin takknemlighet for og kjærlighet til sin leder. Men enda viktigere, de kom for å bli undervist Guds ord.

Når du leser Mosiah 2:1–9, se etter hva folket gjorde for å vise at de verdsatte Guds ord. Hva ba kong Benjamin dem om å gjøre for å forberede seg på å høre Guds ord? (se vers 9). Hvordan kan du forberede deg bedre til å motta Guds ord i ditt personlige studium og familiens studium og under Kirkens møter?

Se også Matteus 13:18–23; Alma 16:16–17.

Mosiah 2:10–26

Når jeg tjener andre, tjener jeg også Gud.

Strever du med å finne tid til å tjene? Skulle du ønske at du følte mer glede ved å tjene? Hva tror du kong Benjamin ville svart hvis du spurte ham hvorfor han tjente med all sin “makt, […] sinn og […] styrke”? (M(osiah 02:11). Når du leser Mosiah 2:10–26, se etter sannhetene kong Benjamin underviste om tjeneste, og grunn på hvordan du kan bruke dem i ditt liv. Hva betyr det for eksempel for deg å vite at når du tjener andre, tjener du også Gud? (se Mosiah 2:17). Tenk på hvordan du kan tjene noen denne uken!

Se også Matteus 25:40.

Bilde
to kvinner som gir hverandre en klem

Når jeg tjener andre, tjener jeg også Gud.

Mosiah 3:1–20

Jeg kan overvinne det naturlige menneske og bli en hellig gjennom Jesu Kristi forsoning.

I likhet med alle profetene vitnet kong Benjamin om Jesus Kristus slik at hans folk kunne “få forlatelse for sine synder og fryde seg med overmåte stor glede” (Mosiah 3:13). Han underviste også at Frelseren, gjennom sin forsoning, ikke bare gjorde oss rene, men ga oss også kraft til å avlegge det “naturlige menneske” og bli “en hellig” (Mosiah 3:19; se også Veiledning til Skriftene, “Naturlige menneske,” scriptures.churchofjesuschrist.org).

Eldste David A. Bednar forklarte: “Det er Jesu Kristi forsoning som gir både en rensende og forløsende kraft som hjelper oss å overvinne synd, og en helliggjørende og styrkende kraft som hjelper oss å bli bedre enn vi noensinne kunne bli ved bare å stole på vår egen styrke. Den altomfattende forsoning er for både synderen og for den hellige i hver av oss” (“Skyldfrie hender og et rent hjerte,” Ensign eller Liahona, nov. 2007, 82).

Her er noen spørsmål du kan grunne på mens du leser kong Benjamins vitnesbyrd om Frelseren i Mosiah 3:1–20:

  • Hva lærer jeg fra disse versene om Frelseren og hans misjon?

  • Hvordan har Jesus Kristus hjulpet meg å overvinne synd? Hvordan har han hjulpet meg å forandre min natur og bli mer som en hellig?

  • Hva lærer jeg om det å bli en hellig i Mosiah 3:19?

Mosiah 3:8

Hvorfor henviste kong Benjamin til Jesus som “himmelens og jordens Fader”?

President Joseph F. Smith forklarte: “Jesus Kristus, som vi også kjenner som Jehova, gjorde arbeidet for Faderen, Elohim, i skaperverket … Jesus Kristus, som er Skaperen, kalles konsekvent himmelens og jordens Fader … , og siden hans skapninger er av evig kvalitet, er det helt på sin plass at han kalles himmelens og jordens evige Fader” (Læresetninger fra Kirkens presidenter: Joseph F. Smith [1999], 359).

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

Mosiah 1:1–7

Hvordan velsignet messingplatene og Nephis plater kong Benjamins folk? Hvordan velsigner Skriftene vår familie?

Mosiah 2–3

Det kan kanskje være gøy for familien å gjenskape omstendighetene rundt kong Benjamins tale. Dere kan lage et lite tårn og la familiemedlemmer stå på det og lese kong Benjamins ord etter tur. Resten av familien kan sitte inne i et provisorisk telt og lytte.

Mosiah 2:9–19

Hva kan vi lære om tjeneste fra kong Benjamins læresetninger og eksempel? Hva føler vi oss inspirert til å gjøre?

Mosiah 2:15–25

Ville det være nyttig for familien å ha en diskusjon om ydmykhet? Hvorfor skrøt ikke kong Benjamin av alt han hadde gjort? Hva kan vi lære av hans læresetninger om vårt forhold til Gud?

Mosiah 2:36–41

Hva underviste kong Benjamin om følgene av å kjenne sannheten, men ikke etterleve den? Hva lærte han oss om hvordan man oppnår sann lykke?

Mosiah 3:19

Hva må vi gjøre for å bli hellige? Hvilken av egenskapene i dette verset kan vi fokusere på å utvikle som en familie?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Sett deg oppnåelige mål. Bare noen få minutters skriftstudium hver dag kan velsigne livet ditt. Forplikt deg til å studere hver dag, og finn en måte å minne deg selv på din forpliktelse.

Bilde
Kong Benjamin forkynner til sitt folk

King Benjamin’s Adress [Kong Benjamins tale], av Jeremy Winborg