Kom, følg med meg
30. desember – 5. januar. Innledningen til Mormons bok: “Et annet testamente om Jesus Kristus”


“30. desember – 5. januar. Innledningen til Mormons bok: ‘Et annet testamente om Jesus Kristus’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“30. desember – 5. januar. Innledningen til Mormons bok,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
gullplatene

30. desember – 5. januar

Innledningen til Mormons bok

“Et annet testamente om Jesus Kristus”

Ditt studium av Mormons bok kan bli beriket dersom du begynner med å lese sidene som står før 1 Nephi. Hva finner du som styrker ditt vitnesbyrd?

Skriv ned dine inntrykk

Før du i det hele tatt kommer til 1 Nephi kapittel 1, er det klart at Mormons bok ikke er en vanlig bok. I innledningen beskrives en bakgrunn ulik noen annen bok – med blant annet besøk av engler, en eldgammel opptegnelse som har vært nedgravd i en bakke i flere århundrer, og en ukjent bonde som oversetter opptegnelsen ved Guds kraft. Mormons bok er ikke bare en historie om sivilisasjoner i oldtidens Amerika. Den inneholder “fylden av det evige evangelium” (innledning til Mormons bok), og Gud veiledet selv hvordan den skulle komme frem – hvordan den ble skrevet, hvordan den ble bevart og hvordan den ble gjort tilgjengelig i vår tid. Når du leser Mormons bok i år, ber angående den og anvender dens læresetninger, vil du invitere bokens kraft inn i ditt liv, og du vil kanskje føle for å si, som De tre vitner gjorde i sitt vitnesbyrd, “I [mine] øyne er det forunderlig.”

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Mormons boks tittelside

Mormons bok kan styrke min tro på Jesus Kristus

Tittelsiden i Mormons bok inneholder mer enn bare en tittel. Den nevner blant annet at denne hellige opptegnelsen har flere hensikter. Se etter disse hensiktene, og skriv ned skriftsteder du føler oppfyller disse hensiktene når du studerer Mormons bok dette året. For eksempel, hvilke skriftsteder bidrar til å overbevise deg om “at Jesus er Kristus, den evige Gud”?

Innledning til Mormons bok

Mormons bok “gir en oversikt over frelsesplanen.”

Frelsesplanen er vår himmelske Faders plan for å hjelpe sine barn til å bli opphøyet, som han er, og oppleve den gleden han føler (se 2 Nephi 2:25–26). Jesu Kristi forsoning gjør denne planen mulig, og hver læresetning, ordinans, pakt og bud som Gud har gitt, har til hensikt å bidra til å fullføre planen.

Hvis du ønsker å forstå frelsesplanen, er det ingen bedre bok å lese enn Mormons bok. Den henviser til Guds plan – ved forskjellige navn – mer enn 20 ganger.  Legg merke til når Guds plan blir nevnt eller henvist til og hva Mormons bok sier om den, i løpet av ditt studium i år.

Her er en aktivitet som kan hjelpe deg i gang. Les følgende skriftsteder, og skriv opp de forskjellige benevnelsene Guds plan blir gitt: 2 Nephi 9:13; 11:5; og Alma 12:32–34; 24:14; 41:2; 42:15–16. Hva lærer hvert enkelt av disse benevnelsene deg om Faderens plan?

De tre vitners vitnesbyrd”; “De åtte vitners vitnesbyrd

Jeg kan være et vitne om Mormons bok.

Den hellige ånd kan vitne for deg at Mormons bok er sann, selv om du ikke har sett gullplatene slik som De tre vitner og De åtte vitner gjorde. Hvordan styrker deres vitnesbyrd ditt vitnesbyrd? Hvordan kan du “gi [ditt navn] til verden for å bevitne for verden” det du vet om Mormons bok? (“De åtte vitners vitnesbyrd”).

Profeten Joseph Smiths vitnesbyrd

Mormons boks fremkomst var et mirakel.

Hvis noen spurte deg hvor Mormons bok kom fra, hva ville du si? Hvordan ville du beskrevet Herrens hånd i frembringelsen av Mormons bok? Hvordan beskrev Joseph Smith fremkomsten av Mormons bok?

Profeten Joseph Smiths vitnesbyrd

Hvordan ble Mormons bok oversatt?

Mormons bok ble oversatt “ved Guds gave og kraft.” Vi kjenner ikke til mange detaljer rundt den mirakuløse oversettelsesprosessen, men vi vet at Joseph Smith var en seer som fikk hjelp av et instrument Gud hadde forberedt: To gjennomsiktige stener som ble kalt urim og tummim, og en annen sten som ble kalt en seersten. I disse stenene så Joseph den engelske oversettelsen av tegnene på platene, og han leste oversettelsen høyt mens en skriver skrev den ned. Hver av Josephs skrivere vitnet om at Guds kraft ble tilkjennegitt i oversettelsen av dette hellige verket.

Se “Oversettelsen av Mormons bok” (Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

Mormons boks tittelside

Kanskje familien din vil begynne å lage en liste over skriftsteder i Mormons bok som har styrket deres tro på “at Jesus er Kristus” og så legge til listen gjennom året. Dette kan kanskje også være et godt tidspunkt for å lage en Mormons bok-leseplan for familien: Hvor og når vil dere samles for å lese? Hvordan skal hvert familiemedlem delta? For ytterligere hjelp, se “Forslag for å forbedre din families skriftstudium” i begynnelsen av denne ressursen.

Innledning til Mormons bok

Sluttstenen er en kileformet sten øverst i en bue som låser de andre stenene sammen. For å hjelpe familien din til å forstå hvordan Mormons bok er “sluttstenen i vår religion”, kan du bygge eller tegne en bue med en sluttsten øverst. Hva skjer dersom sluttstenen blir fjernet? Hva ville skjedd om vi ikke hadde Mormons bok? Hvordan kan vi gjøre Mormons bok til sluttstenen i vår tro på Jesus Kristus?

Bilde
en stenbue med en sluttsten som holder den på plass

Mormons bok er sluttstenen i vår religion.

De tre vitners vitnesbyrd”; “De åtte vitners vitnesbyrd

Medlemmene i familien din kan skrive ned sine vitnesbyrd om Mormons bok, signere med sitt navn, og tenke på hvordan de kan dele sine vitnesbyrd med andre.

Profeten Joseph Smiths vitnesbyrd

Hvilke beviser finner vi i Joseph Smiths beretning på at Gud var involvert i å bringe frem Mormons bok?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Et profetisk løfte. President Russell M. Nelson sa: “Jeg lover at når dere grunner på det dere studerer [i Mormons bok], vil himmelens sluser åpnes, og dere vil motta svar på deres egne spørsmål og veiledning for deres eget liv” (“Mormons bok: Hvordan ville livet ditt ha vært uten den?Ensign eller Liahona, nov. 2017, 63).

Bilde
Joseph mottar gullplatene fra Moroni

Moroni Delivers the Golden Plates [Moroni overleverer gullplatene], av Gary L. Kapp