Kom, følg med meg
20.–26. januar. 1 Nephi 11–15: “Væpnet med rettskaffenhet og med Guds kraft”


“20.–26. januar. 1 Nephi 11–15: ‘Væpnet med rettskaffenhet og med Guds kraft,’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“20.–26. januar. 1 Nephi 11–15”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
mennesker spiser frukten fra livets tre

Sweeter Than All Sweetness [Søtere enn all søthet], av Miguel Angel González Romero

20.–26. januar

1 Nephi 11–15

“Væpnet med rettskaffenhet og med Guds kraft”

Kan du se deg selv i 1 Nephi 11–15? Hvilke skriftsteder vil være av størst verdi for deg og din familie?

Skriv ned dine inntrykk

Når Gud gir sin profet en monumental oppgave, gir han ofte den profeten et monumentalt syn som hjelper ham å forstå Guds hensikter for sine barn. Moses så i et syn “denne jord og dens innbyggere, og også … himlene” (Moses 1:36). Apostelen Johannes så verdens historie og Frelserens annet komme (se Johannes’ åpenbaring). Joseph Smith så Faderen og Sønnen (se Joseph Smith — Historie: 1:17–18). Lehi så et syn som fremstilte reisen vi må foreta for å komme til Frelseren og hans kjærlighet.

Som nedtegnet i 1 Nephi 11–14, så Nephi Frelserens tjenestegjerning, Lehis slekts fremtid i det lovede land, og skjebnen til Guds verk i de siste dager. Dette synet forberedte Nephi til arbeidet som lå foran ham, og det kan også forberede deg – for Gud har et arbeid til deg i sitt rike. Dere er blant “de hellige i Lammets kirke” som Nephi så, “som var adspredt over hele jordens overflate, og de var væpnet med rettskaffenhet og med Guds kraft i stor herlighet” 1 Nephi 14:14).

Bilde
personlig studium ikon

Forslag til personlig skriftstudium

1 Nephi 11

Gud sendte Jesus Kristus som et uttrykk for sin kjærlighet.

For å hjelpe Nephi til å forstå meningen med treet som hans far hadde sett, viste en engel ham “Sønn[en] av den evige Fader” (1 Nephi 11:21). Dette gjorde at Nephi forsto at treet symboliserer Guds kjærlighet. Men synet var ikke slutt enda. Når du leser og grunner over 1 Nephi 11, hva finner du som hjelper deg å forstå hvorfor Jesus Kristus er det ultimate uttrykk for Guds kjærlighet?

For å lære mer om symbolene i Lehis drøm, se 1 Nephi 11:35–36; 12:16–18 og 15:21–30.

Se også Johannes 3:16.

1 Nephi 12–13

Herren forberedte veien for gjenopprettelsen.

Nephi levde ikke lenge nok til å se mye av det han så i synet. Hvorfor tror du det var verdifullt for Nephi å vite disse tingene? Hvorfor er det viktig for deg å vite disse tingene? Kanskje du kan stille dette spørsmålet hver gang du leser om noe Nephi så i synet sitt.

Dette er noen av begivenhetene Nephi så: Sitt folks fremtid (se kapittel 12), koloniseringen av Amerika og den amerikanske revolusjon (se kapittel 13:12–19), det store frafallet (se kapittel 13:20–29) og gjengivelsen av evangeliet (se kapittel 13:32–42).

1 Nephi 13:1–9; 14:9–11

Hva er “den store og avskyelige kirke” som Nephi så?

Eldste Dallin H. Oaks forklarte at den “store og avskyelige kirke” som Nephi beskriver, symboliserer “enhver filosofi eller organisasjon som er motstander av gudstro. Og det ‘fangenskap’ som denne ‘kirken’ ønsker å bringe de hellige ned i, vil ikke være av fysisk karakter, men et fangenskap i form av falske forestillinger” (“Stå som Guds vitner,” Liahona, mar. 2015, 20).

1 Nephi 13:12

Hvem var mannen Nephi så som Ånden “virket på” slik at han “dro ut over de mange vann”?

Nephi så at Den hellige ånd ville inspirere Christopher Columbus til å foreta sin berømte reise til Amerika. Den 14. mars 1493, skrev Columbus om denne reisen: “Disse store og strålende resultater er ikke min fortjeneste  … for det som menneskets intellekt ikke kan fatte uten hjelp, har Guds ånd gitt til jordiske mennesker, for Gud hører bønnene til sine tjenere som elsker hans forskrifter, så de endog kan utføre det tilsynelatende umulige” (The Annals of America [Encyclopedia Britannica, Inc., 1976], 1:5).

1 Nephi 13:20–42

Siste-dagers skrifter gjenoppretter “klare og verdifulle ting.”

Nephi så i et syn at Bibelen –som han beskrev som “en opptegnelse fra jødene” ville bli fratatt “mange klare og verdifulle ting” (1 Nephi 13:23, 28). Men han så også at Gud ville gjenopprette disse tingene gjennom “andre bøker” – Mormons bok og andre siste-dagers skrifter (se 1 Nephi 13:39–40). Hva er noen av de verdifulle sannhetene som Mormons bok hjelper oss å forstå bedre? Hvordan er ditt liv annerledes på grunn av at disse enkle og verdifulle tingene har blitt gjenopprettet?

Bilde
eksemplarer av Mormons bok på forskjellige språk

Mormons bok gjenoppretter sannheter i evangeliet som gikk tapt under frafallet.

Se også “Tydelige og viktige sannheter,” Liahona, mar. 2008, 68–73; Russell M. Nelson, “Mormons bok: Hvordan ville livet ditt ha vært uten den?Ensign eller Liahona, nov. 2017, 60–63.

1 Nephi 15:1–11

Herren vil svare meg hvis jeg ber i tro med et mykt hjerte.

Har du noensinne følt at du ikke fikk personlig åpenbaring – at Gud ikke snakket til deg? Hvilket råd ga Nephi brødrene sine når de følte det på denne måten? Hvordan kan du anvende Nephis råd i ditt liv, og hvordan kan du bruke hans råd til å hjelpe andre?

Se også Jakob 4:8; Alma 5:46; 26:21–22.

Bilde
familiestudium ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

1 Nephi 11–14

Når familien leser disse kapitlene, stopp av og til opp og still spørsmål som disse: Hva så Nephi i synet som kan ha gjort ham glad? Hva kan ha gjort ham trist? Hvorfor?

1 Nephi 13:20–42

For å hjelpe familiemedlemmene til å forstå verdien av de “klare og verdifulle” sannhetene i Mormons bok, sammenlign en beskjed som er skrevet med klar håndskrift og en som er rablet ned. Hvorfor ønsker vår himmelske Fader at hans sannheter skal undervises klart? Familiemedlemmer kan gjerne bære vitnesbyrd om noen “klare og verdifulle” sannheter de har lært fra Mormons bok.

1 Nephi 14:12–15

Hvorfor er vi “væpnet med rettskaffenhet og med Guds kraft” når vi lever i henhold til våre pakter med Gud?

1 Nephi 15:8–11

Hvilke erfaringer kan familien dele om når de har “spurt Herren”? Hva kan vi lære av Nephis eksempel?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Forbedring av ditt personlige studium

Bruk studiehjelpemidler. Fotnotene, veiledning til Skriftene og andre studiehjelpemidler gir innsikt i Skriftene. Hva hjelper for eksempel fotnotene deg til å forstå angående 1 Nephi 14:20–21?

Bilde
Nephi ser Maria og Jesusbarnet i et syn

Nephi’s Vision of Mary [Nephi ser Maria i et syn], av James Johnson