Kom, følg med meg
6.–12. januar. 1 Nephi 1–7: “Jeg vil gå og gjøre”


“6.–12. januar. 1 Nephi 1–7: ‘Jeg vil gå og gjøre,’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Mormons bok 2020 (2020)

“6.–12. januar 1 Nephi 1–7,” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2020

Bilde
Lehis familie på vandring i ørkenen

Lehi Traveling Near the Red Sea [Lehi reiser i nærheten av Rødehavet], av Gary Smith

6.–12. januar

1 Nephi 1–7

“Jeg vil gå og gjøre”

Nephi skrev ned “det som er av Gud” (1 Nephi 6:3). Når du studerer Nephis opptegnelse, legg merke til det du finner som er av Gud, spesielt inntrykk fra Ånden.

Skriv ned dine inntrykk

Mormons bok begynner med en beretning om en virkelig familie som opplevde virkelige prøvelser. Det skjedde i år 600 f. Kr., men det er ting ved denne beretningen som kan høres kjent ut for familier i dag. Denne familien levde i en verden med økende ondskap, men Herren lovet dem at hvis de ville følge ham, ville han lede dem til sikkerhet. Underveis opplevde de gode stunder og vanskelige stunder, de opplevde store velsignelser og mirakler, men de hadde også en god del krangling og stridigheter. Sjelden finner man i Skriftene en så utførlig beretning om en familie som prøver å etterleve evangeliet: En far som strever med å inspirere til tro i familien, sønner som lurer på om de skal tro ham eller ei, en mor som frykter for sine barns sikkerhet, og brødre som strever med sjalusi og splid – og noen ganger tilgir hverandre. Men det er reell kraft i å følge de eksemplene på tro som denne familien viste – til tross for sine ufullkommenheter.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

1 Nephi 1–6

Skriftene er av stor verdi.

De første seks kapitlene i Mormons bok inneholder mange henvisninger til hellige bøker, hellige opptegnelser og Herrens ord. Når du leser 1 Nephi 1–6, hva lærer du om grunnen til at Guds ord er “av stor verdi”? (1 Nephi 5:21). Hva lærer disse skriftstedene deg om Skriftene? Hva lærer du som inspirerer deg til å granske Skriftene med større hengivenhet?

Se også “Scriptures Legacy” [Arven fra Skriftene] (video, churchofjesuschrist.org).

1 Nephi 1:7–15

Mormons bok vitner om Jesus Kristus

I tråd med hensikten som står på tittelsiden – å overbevise alle om at Jesus er Kristus – åpner Mormons bok med Lehis storartede syn om Frelseren. Hva lærer du om Jesus Kristus fra det Lehi så? Hva er noe av det “store og vidunderlige” Frelseren har gjort i ditt liv? (1 Nephi 1:14).

1 Nephi 2

Når jeg søker og stoler på Herren, kan han bløtgjøre mitt hjerte.

Selv om Laman, Lemuel og Nephi vokste opp i samme familie og hadde de samme opplevelsene, er det stor kontrast i måten de reagerte på den gudommelige veiledning deres far mottok i dette kapittelet. Når du leser 1 Nephi 2, se om du kan finne ut hvorfor Nephis hjerte ble bløtgjort, mens hans brødres hjerter ikke ble det. Du kan kanskje også tenke på dine egne reaksjoner på veiledning fra Herren, enten de kommer gjennom Den hellige ånd eller hans profet. Når har du følt Herren bløtgjøre ditt hjerte slik at du mer villig kunne motta hans råd og veiledning?

1 Nephi 3–4

Gud vil berede en vei slik at jeg kan gjøre hans vilje.

Da Herren befalte Lehi og familien å få tak i messingplatene fra Laban, ga han ikke konkret veiledning i hvordan de skulle utføre befalingen. Det samme er ofte tilfelle med andre befalinger eller personlige åpenbaringer vi mottar fra Herren, og det kan få oss til å føle at det han forlanger er “vanskelig” (1 Nephi 3:5). Hva er det med Nephis svar på Herrens befaling som inspirerer deg, slik vi kan lese i 1 Nephi 3:7, 15–16? Er det noe du føler deg tilskyndet til å “gå og gjøre”?

Mens du studerer 1 Nephi 1–7, se etter hvordan Gud beredte veien for Lehi og familien hans. Hvordan har han gjort dette for deg?

Se også Salomos ordspråk 3:5–6; 1 Nephi 17:3; “Lydighet,” Veiledning til Skriftene, topics.churchofjesuschrist.org; Mormons bok videosamling på churchofjesuschrist.org eller Gospel Library-appen.

1 Nephi 4:1–3; 5:1–8; 7:6–21

Å huske Guds gjerninger kan gi meg tro til å adlyde hans bud.

Når Laman og Lemuel var tilbøyelige til å knurre, var vanligvis Nephi og Lehi i nærheten og kunne oppmuntre og formane dem. Når du er tilbøyelig til å knurre, kan det å lese Nephi og Lehis ord gi verdifull veiledning og perspektiv. Hvordan prøvde Nephi og Lehi å hjelpe sin familie til å utvikle tro på Gud? (se 1 Nephi 4:1–3; 5:1–8; 7:6–21). Hva lærer du fra deres eksempel som kan hjelpe deg neste gang du er fristet til å knurre eller gjøre opprør?

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften

Når du leser i Skriftene sammen med familien din, kan Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper som bør fremheves og drøftes for å dekke familiens behov. Her er noen forslag.

1 Nephi 1–7

Når dere leser 1 Nephi 1–7, kan du oppmuntre familiemedlemmene til å legge merke til samhandlingen mellom medlemmer av Lehi og Sariahs familie. Hva kan vi lære av disse familieforholdene som kan hjelpe oss i vår familie?

Bilde
Nephi og familien studerer platene

Nephi og familien hans verdsatte profetens ord.

1 Nephi 2:20

Prinsippet i 1 Nephi 2:20 blir ofte gjentatt gjennom Mormons bok. Hvordan kan familiemedlemmene anvende det i sitt liv mens dere studerer Mormons bok sammen dette året? Kanskje dere kan lage en plakat sammen, med Herrens løfte i dette verset, og ha den synlig i hjemmet deres. Den kunne tjene som en påminnelse om å regelmessig drøfte hvordan dere har sett Herren velsigne deres familie når dere har holdt hans bud. Vurder å ta med disse erfaringene på plakaten.

1 Nephi 2:11–13; 3:5–7

Kanskje familien vil ha nytte av å legge merke til forskjellen mellom Laman og Lemuels reaksjon på Herrens befalinger, og Nephis reaksjon. Hva kan vi lære fra 1 Nephi 2:11–13; 3:5–7 om det å knurre? Hvilke velsignelser får vi når vi utøver tro?

1 Nephi 3:19–20; 5:10–226

Disse skriftstedene kan kanskje inspirere familien din til å føre en opptegnelse over viktige begivenheter og erfaringer i deres liv. Kanskje du kan begynne å skrive en familiedagbok, lik opptegnelsene Nephi og Lehi førte angående sin families erfaringer. Hva kunne du tatt med i din familieopptegnelse?

1 Nephi 7:19–21

Hva er det med Nephis eksempel i disse versene som gjør inntrykk på oss? Hvordan blir vår familie velsignet når vi “oppriktig [tilgir]” hverandre?

For flere undervisningsforslag for barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Vi kan forbedre vår undervisning

Studer Skriftene konsekvent. En nøkkel til meningsfylt undervisning i hjemmet er å skape regelmessige anledninger der familien kan lære. President Thomas S. Monson sa: “Intensivkurs er langt fra like effektive som daglig lesning og anvendelse av Skriftene i vårt liv” (“Gjør ditt aller beste,” Ensign eller Liahona, mai 2009, 68).

Bilde
Nephi står ved siden av en drukken Laban

I Did Obey the Voice of the Spirit [Jeg adlød Åndens røst], av Walter Rane