Kom och följ mig 2024
17–23 juni: ”Jesus Kristus kommer för att återlösa sitt folk.” Alma 8–12


”17–23: ’Jesus Kristus kommer för att återlösa sitt folk.’ Alma 8–12”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2024)

”17–23 juni. Alma 8–12”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2024)

Bild
Alma predikar

Undervisar om den sanna läran, av Michael T. Malm

17–23 juni: Jesus Kristus kommer för att återlösa sitt folk

Alma 8–12

Guds verk kommer inte att misslyckas. Men våra ansträngningar att hjälpa till med hans verk kan ibland verka misslyckas – i alla fall kanske vi inte omedelbart ser resultat som vi hoppas på. Vi kan känna oss lite som Alma när han predikade evangeliet i Ammonihah – förkastade, spottade på, och utdrivna. Men när en ängel befallde honom att gå tillbaka och försöka igen, återvände Alma modigt ”med hast” (Alma 8:18), och Gud beredde vägen för honom. Han såg inte bara till att Alma fick mat att äta och någonstans att bo, utan han förberedde även Amulek som blev en medarbetare, en ivrig försvarare av evangeliet och en trofast vän. Om vi ställs inför motgångar och besvikelser när vi tjänar i Herrens rike kan vi komma ihåg hur Gud stödde och ledde Alma, och vi kan lita på att Gud stöder och leder oss också, även under svåra omständigheter.

Förslag på hur man lär sig hemma och i kyrkan

Alma 8

Bild
ikon för seminariet
Mina ansträngningar att dela med mig av Jesu Kristi evangelium kräver tålamod.

Har du någonsin försökt dela med dig av Jesu Kristi evangelium till någon, men din inbjudan förkastades? Alma upplevde det också. Vad lär du dig av honom i Alma 8:13–16 om att dela med dig av evangeliet trots utmaningar och motstånd? Fortsätt läsa i verserna 17–32 och sök efter uttryck som inspirerar dig att fortsätta sprida evangeliet, även när du inte verkar lyckas.

Profeter och apostlar är särskilda vittnen om Kristus, så de har många inspirerade råd att dela med sig av om att vittna om honom. Titta på vad äldste Dieter F. Uchtdorf sa i ”Men tänk om det är svårt?” (ett avsnitt i ”Missionsarbete: Säg det du har på hjärtat”, Liahona, maj 2019, s. 17–18) eller vad äldste Gary E. Stevenson delgav i ”Älska, dela med sig, inbjuda” (Liahona, maj 2022, s. 84–87). Vad hittar du där som kan hjälpa någon som börjar känna sig missmodig när det gäller att sprida evangeliet?

Hur skulle du sammanfatta allt du har studerat här i ett eller två uppmuntrande uttalanden om att sprida evangeliet? Du kan göra en affisch eller meme som kan inspirera dig (och andra) att fortsätta försöka.

Se även ”Herre, led mig med din Ande”, Psalmer, nr 182; ”Alma blir befalld av en ängel att återvända till Ammonihah” (video), Evangeliebiblioteket; Gospel Topics, ”Inviting All to Receive the Gospel of Jesus Christ” [Inbjuda alla att ta emot Jesu Kristi evangelium], Gospel Library.

Alma 9:14–23

Guds välsignelser medför ett stort ansvar.

När man läser om hur nephiterna i Ammonihah behandlade Herrens tjänare, är det lätt att glömma att de en gång var ett folk som levde efter evangeliet och som var ”storligen gynnat av Herren” (Alma 9:20). När du läser om de stora välsignelser som Gud gav Nephis folk (se särskilt Alma 9:14–23), fundera då över de stora välsignelser han har gett dig. Vilka ansvar följer med de här välsignelserna? Vad gör du för att uppfylla dessa ansvar?

Se även Läran och förbunden 50:24; 82:3; 93:39.

Alma 11–12

Guds plan är en återlösningsplan.

I Alma 11–12 kallade Alma och Amulek Guds plan för återlösningsplanen. När du läser de här kapitlen, fundera då på varför ordet återlösning används för att beskriva Guds plan. Du kan också skriva en kort sammanfattning om vad Alma och Amulek lärde om följande aspekter av planen:

  • fallet

  • Återlösaren

  • omvändelse

  • döden

  • uppståndelsen

  • domen.

Lägg märke till vilken inverkan Amuleks ord hade på folket (se Alma 11:46). Hur påverkas du av att du känner till Guds plan?

Se även Dallin H. Oaks, ”Den stora planen”, Liahona, maj 2020, s. 93–96; ”Amulek vittnar om Jesus Kristus” (video), Evangeliebiblioteket.

Alma 12:8–18

Om jag inte förhärdar mitt hjärta kan jag få mer av Guds ord.

En del kanske undrar varför Gud inte kungör allt för oss. I Alma 12:9–14 förklarade Alma en möjlig anledning. De här frågorna kan hjälpa dig begrunda hans lärdomar:

  • Vad innebär det att förhärda ditt hjärta? Vad blir följden av att ha ett hårt hjärta? (Se även Alma 8:9–11; 9:5, 30–31; och 10:6, 25.)

  • Vad kan du göra för att vända ditt hjärta till Gud? (Se Jeremia 24:7; Alma 16:16; Helaman 3:35.)

  • Vad kan du göra för att se till att Guds ord ”finns inom” dig (Alma 12:13)? När du har Guds ord inom dig, vilken inverkan får det på dina ”ord”, ”gärningar” och ”tankar” (Alma 12:14)?

Vad lär du dig av Amuleks upplevelse om välsignelserna av att ha ett mjukt hjärta (se Alma 10:1–11)?

Se även ”Alma varnar Zeezrom” (video), Evangeliebiblioteket.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

Alma 8–10

Jag kan dela med mig av Jesu Kristi evangelium.

  • Veckans aktivitetssida kan hjälpa dig sammanfatta händelserna i Alma 8–10 för dina barn. Du kan hjälpa dem hitta principer som gjorde Alma och Amulek till goda missionärer. De gav till exempel inte upp (se Alma 8:8–13), de vittnade om Kristus (se Alma 9:26–27) och de arbetade tillsammans (se Alma 10:12).

  • En sång om missionsarbete, som till exempel ”Jag skulle vilja vara missionär” (Barnens sångbok, s. 90) kan ge dina barn förslag på hur de kan dela med sig av evangeliet till sina vänner. Be dem skriva ner förslag de hittar och personer de kan berätta om evangeliet för. Du kan till och med låta dem rollspela vad de skulle säga eller göra.

Uppmuntra deltagarna att medverka. När du förbereder dig för att undervisa, i stället för att planera saker att säga, fråga dig själv: ”Vad ska barnen göra för att lära sig?” Barn lär sig bättre och kommer ihåg längre när de aktivt deltar.

Alma 11–12

Guds plan är en återlösningsplan.

  • Dina barn kanske kan rita en bild som representerar principerna i återlösningsplanen, som Adams och Evas fall, Jesu Kristi försoning, omvändelse, döden, uppståndelsen och domen. Sedan kan du hjälpa dem para ihop sina bilder med verser i Alma 11–12 som undervisar om de här principerna.

Alma 8:18–22

Jag kan vara en bra vän.

  • Du kan be ett barn låtsas vara Amulek och ett annat barn låtsas vara Alma medan du berättar det som hände i Alma 8:18–22. På vilket sätt var Amulek en bra vän till Alma? Dina barn kan sedan berätta hur någon har varit en vän till dem och hur den upplevelsen fick dem att känna sig.

  • Du kanske kan göra ett vänskapspussel: hitta eller rita en bild som föreställer vänskap och klipp upp det i pusselbitar. På baksidan av varje bit skriver du något vi kan göra för att vara en god vän, bland annat sådant som Alma och Amulek gjorde. Dina barn kan turas om att välja en pusselbit och lägga till den till pusslet medan du läser vad som står på baksidan. Vem behöver vår vänskap?

Bild
två flickor som skrattar

Vi kan vara bra vänner till andra.

Alma 11:43–44

Jag kommer att uppstå tack vare Jesus Kristus.

  • Undervisa om uppståndelsen med hjälp av en åskådningsundervisning som den här: din hand kan representera din ande och en handske kan representera din kropp. Ta ut handen ur handsken för att visa att våra andar och våra kroppar kommer att skiljas åt när vi dör. Sätt på dig handsken igen för att visa att våra andar och våra kroppar återförenas vid uppståndelsen. Låt dina barn turas om att sätta på och ta av sig handsken medan du läser Alma 11:43 för dem. Visa en bild av den uppståndne Frälsaren (se Evangeliebilder, nr 59) och vittna om att Jesus Kristus gjorde det möjligt för alla att uppstå.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
Alma äter tillsammans med Amulek

Illustration av Alma som äter tillsammans med Amulek, av Dan Burr.