Kom och följ mig 2024
27 maj–2 juni: ”De kallades Guds folk.” Mosiah 25–28


”27 maj–2 juni: ’De kallades Guds folk.’ Mosiah 25–28”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2024)

”27 maj–2 juni. Mosiah 25–28”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2024)

Bild
en ängel visar sig för Alma och Mosiahs söner

Alma den yngres omvändelse, av Gary L. Kapp

27 maj–2 juni: ”De kallades Guds folk”

Mosiah 25–28

Efter att ha levt nästan tre generationer i olika länder var nephiterna åter ett enda folk. Limhis folk, Almas folk och Mosiahs folk – till och med Zarahemlas folk, som inte var ättlingar till Nephi – ”räknades … som nephiter” (Mosiah 25:13). Många av dem ville också bli medlemmar i Herrens kyrka som Almas folk hade blivit. Så alla som ”ville ta på sig Kristi namn” döptes, ”och de kallades Guds folk” (Mosiah 25:23–24). Efter åratal av konflikter och fångenskap verkade det som att nephiterna äntligen skulle få åtnjuta en tid av fred.

Men inom kort började de som inte trodde förfölja de heliga. Det som gjorde detta särskilt hjärtskärande var det att många av dessa icke troende var de troendes egna barn – det ”uppväxande släktet” (Mosiah 26:1), bland andra Mosiahs söner och en av Almas söner. Berättelsen återger ett mirakulöst besök av en ängel. Men det sanna underverket i den här berättelsen handlar inte bara om att änglar visar sig för upproriska söner. Omvändelse är ett underverk som, på ett eller annat sätt, behöver ske i var och en av oss.

Förslag på hur man lär sig hemma och i kyrkan

Mosiah 26:1–6

Jag kan hjälpa andra att komma till Jesus Kristus.

Omvändelse är personlig – den kan inte överföras som ett arv till våra barn. När du läser Mosiah 26:1–6, begrunda då möjliga orsaker till att ”det uppväxande släktet” avföll och lägg märke till följderna av deras otro. Du kan också tänka på människor du önskar att du kunde föra till Kristus. Under dina studier av Mosiah 25–28 kan Anden viska sådant du kan göra för att hjälpa dem utveckla tro på Jesus Kristus.

Mosiah 26:6–39

Guds trofasta tjänare söker göra hans vilja.

Ibland kanske vi tror att en ledare i kyrkan som Alma alltid vet precis vad som ska göras. I Mosiah 26 läser vi om ett problem i kyrkan som Alma aldrig hade ställts inför. Vad gjorde Alma i den här situationen (se Mosiah 26:13–14, 33–34, 38–39)? Vad visar Almas upplevelse om hur du kan hantera svåra problem i familjen eller i ditt tjänande i kyrkan?

Vad lärde Herren Alma i Mosiah 26:15–32? Lägg märke till att några av Herrens svar inte kom som ett direkt svar på Almas fråga. Vad säger det om bön och om att ta emot personlig uppenbarelse?

Principer är eviga. Fundera på hur berättelserna och lärdomarna i skrifterna kan tillämpas på ditt eget liv. Du kan till exempel fråga dig: ”Vilka upplevelser har jag haft som liknar Almas?” eller ”Vilka sanningar som Alma undervisar om kan hjälpa mig?”

Mosiah 26:15–31

Gud förlåter mig villigt när jag omvänder mig och förlåter andra.

Omvändelse och förlåtelse är återkommande teman i Mosiah 26–27. Titta efter ord och uttryck som undervisar om omvändelse och förlåtelse i Mosiah 26:22–24, 29–31; 27:23–37.

En del kanske undrar om Gud verkligen förlåter dem. Hur föreställer du dig att Alma den äldre skulle råda en medlem i kyrkan i Zarahemla som bekymrade sig för det? Vad lärde sig Alma av Herren i Mosiah 26:15–31 som skulle kunna hjälpa den här medlemmen i kyrkan? (Se även Moroni 6:8; Läran och förbunden 19:16–18; 58:42–43).

Mosiah 27:8–37; 28:1–4

Bild
ikon för seminariet
Genom Jesus Kristus kan jag förändras till det bättre.

Det var uppenbart att Alma den yngre behövde en andlig pånyttfödelse. Han och Mosiahs söner ”var de uslaste bland syndare” (Mosiah 28:4). Men strax efter sin omvändelse vittnade Alma om att omvändelse är nödvändig – för alla: ”Förundras inte”, sa han, ”över att hela människosläktet … måste födas på nytt” (Mosiah 27:25, betoning tillagd).

När du läser om Almas upplevelse i Mosiah 27:8–37, försök att sätta dig själv i hans ställe. Kan du tänka på saker med dig själv som behöver förändras? Vem ber för dig ”med stor tro”, som Almas far? Vilka upplevelser har hjälpt till att ”övertyga dig om Guds kraft och myndighet” (Mosiah 27:14)? Vad har Herren gjort för ”stora ting” för dig och din familj som du bör komma ihåg (Mosiah 27:16)? Vad lär du dig av Alma den yngres ord och handlingar om vad det innebär att födas på nytt? Vilka exempel har du sett på det?

Ta dig tid att skriva ner några av de sätt som Frälsaren hjälper dig förändras – eller födas på nytt – även om dina upplevelser inte är lika dramatiska eller så plötsliga som Almas. Finns det en psalm du kan sjunga eller lyssna på som uttrycker dina känslor, som ”Oändlig är kärleken” (Psalmer, nr 125)? Vem kan ha nytta av att höra om dina upplevelser?

Äldste David A. Bednar jämförde pånyttfödelse med processen då en gurka blir en inlagd gurka (se ”Vi måste födas på nytt”, Liahona, maj 2007, s. 19–22). Vad lär den här jämförelsen dig om omvändelse?

Se även Gospel Topics, ”Become like Jesus Christ” [Bli som Jesus Kristus], Gospel Library; ”Alma vittnar om att han blivit född av Gud” (video), Evangeliebiblioteket.

Mosiah 27:8–24

Gud hör mina böner och besvarar dem enligt sin vilja och i sin tid.

Kanske har du varit i Alma den äldres situation med en familjemedlem som gör destruktiva val. Vad finns det i Mosiah 27:8–24 som ger dig hopp? Hur kan de här verserna påverka dina böner för andra?

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

Mosiah 26:30–31

Herren vill att jag ska förlåta.

  • För att hjälpa dina barn upptäcka vad Herren lärde Alma om förlåtelse kan du be dem läsa Mosiah 26:29–31 och räkna hur många gånger ordet ”förlåta” förekommer. Vad lär de här verserna oss om att förlåta andra? (Se även ”Lär oss, o Fader”, Barnens sångbok, s. 52.)

  • För att betona Frälsarens exempel på förlåtelse kan du visa en bild av honom på korset och tillsammans läsa Lukas 23:33–34. Vad bad Jesus vår himmelske Fader att göra för dem som satte honom på korset? Efter den här diskussionen kan dina barn rollspela att de förlåter varandra.

  • Ibland är det svårt att förlåta oss själva när vi gör misstag. Hur kan Guds ord till Alma vara till hjälp? Dina barn kan låtsas att de talar med någon som inte tror att Gud någonsin kommer att förlåta honom eller henne. Be dina barn hitta något i Mosiah 26:22–23, 29–30 som kan hjälpa den personen.

Mosiah 27:8–37

Jesus Kristus hjälper mig att bli mer som han.

  • Alma den yngres och Mosiahs söners omvändelse kan visa dina barn att med Frälsarens kraft kan vem som helst förändras. Du eller dina barn kan använda målningarna i det här lektionsförslaget, veckans aktivitetssida och några nyckelskriftställen från Mosiah 27:8–37 för att återge berättelsen (se även ”Kapitel 18: Alma den yngre omvänder sig”, i Berättelser ur Mormons bok, s. 49–52). Betona särskilt vers 24 för att undervisa om att Alma omvände sig och att Jesus Kristus hjälpte honom att förändras. Låt dina barn dramatisera berättelsen om de vill.

Bild
Alma den yngre blir buren till sin fars hus

Hans far fröjdade sig, av Walter Rane

Mosiah 27:8–24

Jag kan be och fasta för att Gud ska välsigna människorna jag älskar.

  • Läs Mosiah 27:8–24 tillsammans och be dina barn titta efter vad Alma och hans folk gjorde för att hjälpa Alma den yngre. Har du någonsin fastat och bett för någon? Berätta om din upplevelse för dina barn och låt dem berätta om sin upplevelse.

  • Känner du eller dina barn någon som behöver Guds hjälp? Ni kanske kan följa Almas exempel och be tillsammans för den personen och, om dina barn kan, fasta för honom eller henne också.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
en ängel visar sig för Alma den yngre

Illustration av när en ängel visar sig för Alma den yngre, av Kevin Keele