Kom och följ mig 2024
24–30 juni: ”Gå in i Herrens vila.” Alma 13–16


”24–30 juni: ’Gå in i Herrens vila.’ Alma 13–16”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2023)

”24–30 juni. Alma 13–16”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2023)

Bild
Alma och Amulek går ut ur fängelset

Illustration av när Alma och Amulek befriades från fängelset, av Andrew Bosley

24–30 juni: ”Gå in i Herrens vila”

Alma 13–16

På många sätt hade livet i Ammonihah varit bra för både Amulek och Zeezrom. Amulek var ”en man med icke ringa anseende” och med ”många släktingar och vänner” (Alma 10:4). Zeezrom var en skicklig lagklok som hade ”mycket att göra” (Alma 10:31). Sedan kom Alma med en uppmaning att omvända sig och ”gå in i Herrens vila” (Alma 13:16). För Amulek, Zeezrom och andra krävdes det uppoffringar för att tacka ja till den här uppmaningen, och det ledde även till nästan outhärdliga motgångar.

Men naturligtvis tar berättelsen inte slut där. I Alma 13–16 lär vi oss vad som till slut händer människor som tror på ”Kristi makt att frälsa” (Alma 15:6). Ibland finns det befrielse, ibland helande – och ibland blir saker och ting inte lättare i livet. Men Herren tar alltid sitt folk ”upp till sig i härlighet” (Alma 14:11). Herren ger oss alltid ”kraft enligt [vår] tro på Kristus” (Alma 14:28). Och den tron ger oss alltid ”hopp om att [vi] ska få evigt liv” (Alma 13:29). När du läser de här kapitlen kan du finna tröst i de här löftena, och du kan komma att bättre förstå vad Alma menade när han talade om att gå in i ”Herrens vila” (Alma 13:16).

Förslag på hur man lär sig hemma och i kyrkan

Alma 13:1–19

Bild
ikon för seminariet
Prästadömets förrättningar leder mig till Jesus Kristus för att få återlösning.

Almas ord i Alma 13 uppenbarar mäktiga sanningar om Guds prästadömskraft och dess syfte – att förbereda oss för att gå in i ”Herrens vila” eller evigt liv (Alma 13:16). Du kanske kan skriva ner åtminstone en sanning för varje vers i Alma 13:1–19. Här är några idéer som kan hjälpa dig att komma i gång:

Vers 1.Prästadömet kallas också ”Guds Sons orden” (se även Läran och förbunden 107:1–4).

Vers 2.Gud ordinerar präster för att hjälpa människorna att se till hans Son för att få återlösning.

Vad hittar du mer? Hur känner du för prästadömet när du begrundar de här sanningarna?

Har du någonsin tänkt på prästadömets förrättningar som en gåva från Gud för att hjälpa dig ”se fram emot hans Son för att få återlösning” (v. 2; se även v. 16)? Du kanske kan göra en lista över förrättningar du har fått, som dop, konfirmation, sakramentet, avskiljning till ett ämbete, en välsignelse till tröst eller helande, en patriarkalisk välsignelse och templets förrättningar. Begrunda dina upplevelser av förrättningar som dessa. Tänk på symboliken i dem och Anden du kände. Hur leder var och en av de här förrättningarna dig till Jesus Kristus för att få återlösning?

En del människor tror felaktigt att förrättningar – och prästadömets myndighet att utföra dem – inte är nödvändiga. Hur skulle du besvara den här tanken? Här är två generalkonferenstal som kan vara upplysande. Välj ett och skriv ner svaren som kommer till dig: Russell M. Nelson, ”Andliga skatter”, Liahona, nov. 2019, s. 76–79; Dale G. Renlund, ”Prästadömet och Frälsarens försonings kraft”, Liahona, nov. 2017, s. 64–67.

Se även Läran och förbunden 84:19–22; Gospel Topics, ”Covenant” [Förbund], Gospel Library.

Bild
unga män vid sakramentsbordet

Prästadömets förrättningar hjälper oss att se till Jesus Kristus för att få återlösning.

Alma 13

Herren inbjuder mig att gå in i hans vila.

Uppmaningen att ”gå in i Herrens vila” (Alma 13:16) upprepas ofta i Alma 13. Du kanske kan leta efter varje vers där ordet ”vila” förekommer och begrunda vad varje vers lär dig om vad ”Herrens vila” kan betyda. Hur skiljer den sig från fysisk vila? Hur hittar vi den?

Se även Russell M. Nelson, ”Övervinn världen och finn ro”, Liahona, nov. 2022, s. 95–98; ”Kommen till Herren”, psalmer, nr 80.

Alma 14

Vi måste lita på Herren i svåra tider.

Du kanske undrar, liksom många andra, varför hemska saker händer människor som försöker leva rättfärdigt. Du kanske inte hittar alla svar på den här svåra frågan i Alma 14, men det finns mycket att lära av Almas och Amuleks reaktion på tragedier. Vad lär deras ord och handlingar dig om varför Herren ibland tillåter att rättfärdiga människor lider? Vilka råd kan Alma och Amulek ge oss när vi upplever svåra prövningar?

Se även Romarbrevet 8:35–39; 1 Petrusbrevet 4:12–14; Läran och förbunden 122:5–9; Dale G. Renlund, ”Upprörande orättvisor”, Liahona, maj 2021, s. 41–45.

Var ständigt beredd. Undervisningstillfällen går snabbt förbi, så ta vara på dem när de dyker upp. En tragedi i världen kan till exempel vara ett tillfälle att berätta om principer ur Alma 14 om varför Herren ibland tillåter att de oskyldiga får lida.

Alma 15:16, 18

Lärjungeskap kräver uppoffringar.

Det kan vara intressant att göra en lista över det som Amulek avstod från för att ta emot evangeliet (se Alma 10:4–5; 15:16) och jämföra den med en lista över det han fick (se Alma 15:18; 16:13–15; 34:8). Vad är du villig att uppoffra för att kunna bli en mer trofast lärjunge till Jesus Kristus?

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

Eftersom den här söndagen är den femte söndagen i månaden uppmuntras primärlärare att använda lärandeaktiviteterna i ”Appendix B – förbered barnen för ett helt liv på Guds förbundsstig”.

Alma 13:1–2, 16

Prästadömets kraft hjälper mig att komma närmare Kristus.

  • Ett sätt att hjälpa dina barn förstå hur prästadömets kraft leder oss till Kristus är att visa dem bilder på hur prästadömets kraft används (se Evangeliebilder, nr 103–110). Dina barn kan hjälpa dig komma på hur Jesus använde sin kraft (se till exempel Matteus 26:26–28; Markus 5:22–24, 35–43; Evangeliebilder, nr 38–41). Sedan kan ni läsa Alma 13:2 tillsammans och prata om hur prästadömets kraft hjälper oss ”se fram emot [Guds] Son” och bli mer som han.

    Bild
    dop
    Bild
    Jesus ordinerar apostlarna
  • Varför har Gud gett oss prästadömsförrättningar? Hjälp dina barn hitta ett svar i Alma 13:16. Om de behöver hjälp med att veta vad en förrättning är, finns det listor i Allmän handbok, 18.1 och 18.2. Du och dina barn kanske kan prata om era upplevelser av att ta emot de här förrättningarna. Hur hjälper de här förrättningarna oss att ”se framåt mot [Jesus Kristus] för [våra] synders förlåtelse”? En sång som ”Ibland kan jag se regnbågen” (Barnens sångbok, s. 53) kan hjälpa dina barn komma på andra anledningar till att vara tacksamma för prästadömets förrättningar.

Alma 13:10–12

Jesus Kristus kan göra mig ren.

  • När ni har läst de här verserna tillsammans kan du fundera över hur du kan hjälpa dina barn förstå vad de lär. Ni kanske kan tvätta något tillsammans. Hur känns det när vi är smutsiga? Hur känns det när vi blir rena igen? Hur liknar de här känslorna dem vi känner när vi syndar och sedan omvänder oss och blir rena genom Frälsarens försoning?

Alma 14:18–29

Min himmelske Fader stärker mig när jag har tro på Jesus Kristus.

  • Veckans aktivitetssida kan hjälpa dig – eller dina barn – att återge berättelsen i Alma 14:18–29 (se även ”Kapitel 22: Almas mission i Ammonihah”, Berättelser ur Mormons bok, s. 58–63). Betona att Alma och Amulek fick styrka tack vare sin ”tro som [var] i Kristus” (Alma 14:26). Du kan också prata om ett tillfälle när Gud gav dig styrka ”enligt [din] tro”. Hur kan vi vara trofasta som Alma och Amulek?

Alma 15:3–12

Jesus Kristus kan förändra hjärtan.

  • Den hjärtats förändring som Zeezrom genomgick genom Jesus Kristus är inspirerande. Du kan tillsammans med barnen gå igenom vad de lärde sig om Zeezrom förra veckan. Ni kan sedan läsa Alma 15:3–12 tillsammans för att upptäcka på vilket sätt han förändrades. Vad lär vi oss av Zeezroms upplevelse om Herrens makt? (Se ”Zeezrom blir botad och döpt” [video], Evangeliebiblioteket).

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
Alma och Amulek i fängelset

Alma och Amulek i fängelset, av Gary L. Kapp