Det Gamle Testamente 2022
14. august. Hvordan kan jeg finde glæde i at følge Frelseren? Salmernes Bog 1-2, 8, 19-33, 40, 46


14. august. Hvordan kan jeg finde glæde i at følge Frelseren? Salmernes Bog 1-2, 8, 19-33, 40, 46«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2022, 2021

»14. august. Hvordan kan jeg finde glæde i at følge Frelseren?« Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2022

Billede
børn leger uden for

14. august

Hvordan kan jeg finde glæde i at følge Frelseren?

Salmernes Bog 1-2, 8, 19-33, 40, 46

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet, 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet Unge Kvinders tema eller Det Aronske Præstedømmes kvorumstema. Led derefter en samtale om arbejdet med frelse og ophøjelse ved hjælp af et eller flere af spørgsmålene nedenfor eller jeres egne spørgsmål (se Kirkens Håndbog, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlæg, hvordan I kan handle på det, I drøfter.

  • Efterlev evangeliet. Hvordan finder vi glæde i at følge Jesus Kristus?

  • Tag jer af dem, der har brug for det. Hvem i vores menighed eller samfund har brug for vores hjælp? Hvordan kan vi hjælpe dem?

  • Inviter alle til at tage imod evangeliet. Hvordan kan vi hjælpe hinanden med at forberede os til missionstjeneste?

  • Før familier sammen for evigt. Hvordan kan vi bidrage til menighedens indsats for at udføre slægtsforskning og tempeltjeneste?

Ved afslutningen af lektionen gøres følgende, som det er passende:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der blev undervist om.

  • Mind klassen eller kvorummets medlemmer om de planer og opfordringer, der blev aftalt under mødet.

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en af de unge, 25-35 minutter

Forbered jer åndeligt

Hvad bringer jer glæde? Folk kan sige, at de finder glæde ved at tilbringe tid sammen med venner og familie, en yndlingshobby eller endda bare en dag uden prøvelser. Men som præsident Russell M. Nelson har sagt: »Den glæde, vi føler, har lidet at gøre med vores livsvilkår og alt at gøre med vores fokus i livet. Når vi har fokus på Guds frelsesplan … og Jesus Kristus og hans evangelium, kan vi føle glæde, uanset hvad der sker – eller ikke sker – i vores liv. Glæde kommer fra og på grund af ham« (»Glæde og åndelig overlevelse«, Liahona, nov. 2016, s. 82). Mange af Salmerne gentager det samme budskab: »Du lærer mig livets vej, du mætter mig med glæde for dit ansigt« (Sl 16:11).

Tænk på nogle af de udfordringer, som medlemmerne i jeres klasse eller kvorummet kan stå over for. Hvordan vil I hjælpe dem med at forstå, at sand glæde kommer af at udøve tro på Frelseren – selv i hårde tider? Overvej dette spørgsmål, når I forbereder jer til undervisningen. Se efter relaterede skriftsteder, I kan dele med jeres klasse eller kvorum i Salmernes Bog eller i præsident Nelsons tale »Glæde og åndelig overlevelse«.

Billede
unge mænds klasse

Sand glæde kommer af at udøve tro på Frelseren, selv i hårde tider.

Lær sammen

Overvej at tilskynde medlemmerne i din klasse eller kvorum til at gennemgå et par af følgende: Salmernes Bog 1, 8, 19, 23, 27. Hvad kan vi lære af disse salmer om, hvad der bringer os glæde? Derefter kan I bruge en eller flere af følgende aktiviteter til at hjælpe dem, I underviser, med bedre at forstå, at sand glæde kommer af at følge Jesus Kristus.

  • Vi ønsker alle at finde glæde, men vi er nødt til at forstå, hvad der bringer sand glæde, og hvad der faktisk fører til sorg. Bed de unge fortælle om noget, der bringer dem glæde, og hvorfor disse ting gør det. Skriv på tavlen, at »menneskene er til for at kunne nyde glæde« (2 Ne 2:25). Derefter skal I opfordre de unge, enkeltpersoner eller små grupper, til at gennemgå et eller flere af skrifterne i »Støttende ressourcer« og opremse, hvad de mener, der fører til glæde. På hvilke måder forsøger folk at finde glæde, der faktisk fører til sorg? Hvordan har Frelseren bragt os glæde?

  • Vi kender alle mennesker, der står over for udfordringer, selv om de gør deres bedste for at efterleve evangeliet. Hvordan kan I hjælpe dem, I underviser, med at forstå, at vi kan finde glæde, selv når vores liv er udfordrende? I kan bede dem gennemgå præsident Russell M. Nelsons tale »Glæde og åndelig overlevelse« eller præsident Steven J. Lunds tale »Find glæde i Kristus« (Liahona, november 2020, s. 35-37). Hvilke eksempler kender vi på mennesker, der fandt glæde i Kristus på trods af deres udfordringer? Hvad kan vi lære af disse oplevelser? Hvilke oplevelser kan vi dele?

  • Vi er alle modtagelige for angst og depression, når vi håndterer livets udfordringer. For nogle mennesker er dette en livslang kamp. Jeres klasse eller kvorum kan have glæde af en drøftelse om disse udfordringer og om, hvordan Frelseren kan hjælpe dem, der kæmper med angst og depression. For at indlede denne drøftelse kan I bede de unge gennemgå ældste Jeffrey R. Hollands tale »Som et kar, der kastes bort«, især de sidste fire afsnit (Liahona, nov. 2013, s. 40-42), eller søster Reyna I. Aburtos tale »Gennem skyer og solskin, Herre, bliv hos mig!« (Liahona, nov. 2019, s. 57-59). Bed klassen eller kvorummets medlemmer om at lede efter sandheder, der er meningsfulde for dem, og fortælle, hvad de har fundet. Bed de unge om at tale med en betroet forælder eller leder eller besøge mentalhealth.ChurchofJesusChrist.org, hvis de føler, at de har brug for hjælp.

Handl i tro

Tilskynd klassen eller kvorummets medlemmer til at tænke over og nedskrive, hvad de vil gøre for at handle på de indtryk, de fik i dag. Hvis de har lyst, kan de fortælle om deres ideer. Bed dem om at tænke over, hvordan det at handle på de indtryk, de får, vil styrke deres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støttende ressourcer

Undervisning på Frelserens måde

Frelseren kendte dem, han underviste, personligt, og han vidste, hvem de kunne blive. Da de kæmpede, fortsatte han med at elske dem. Hvordan kan I vise, at I elsker og støtter dem, I underviser?