Det Gamle Testamente 2022
28. august. Hvordan kan Frelseren hjælpe mig i mine prøvelser? Salmernes Bog 102-103, 110, 116-119, 127-128, 135-139, 146-150


28. august. Hvordan kan Frelseren hjælpe mig i mine prøvelser? Salmernes Bog 102-103, 110, 116-119, 127-128, 135-139, 146-150«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2022, 2021

28. august. Hvordan kan Frelseren hjælpe mig i mine prøvelser?« Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2022

Billede
ung kvinde smiler

28. august

Hvordan kan Frelseren hjælpe mig i mine prøvelser?

Salmernes Bog 102-103, 110, 116-119, 127-128, 135-139, 146-150

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet, 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet Unge Kvinders tema eller Det Aronske Præstedømmes kvorumstema. Led derefter en samtale om arbejdet med frelse og ophøjelse ved hjælp af et eller flere af spørgsmålene nedenfor eller jeres egne spørgsmål (se Kirkens Håndbog, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlæg, hvordan I kan handle på det, I drøfter.

  • Efterlev evangeliet. Hvilke nylige oplevelser har bragt os tættere på vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

  • Tag jer af dem, der har brug for det. Er der nogen, som for nylig er flyttet til vores menighed eller sluttet sig til Kirken? Hvordan kan vi hjælpe dem med at føle sig velkomne?

  • Inviter alle til at tage imod evangeliet. Hvilke kommende aktiviteter kan vi invitere vores venner til at deltage i?

  • Før familier sammen for evigt. Hvad kan vi gøre for at registrere vores personlige historie?

Ved afslutningen af lektionen gøres følgende, som det er passende:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der blev undervist om.

  • Mind klassen eller kvorummets medlemmer om de planer og opfordringer, der blev aftalt under mødet.

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en af de unge, 25-35 minutter

Forbered jer åndeligt

De udfordringer, vi står over for, kan få os til at føle os udmattede, frustrerede og alene. Forfatterne af Salmernes Bog forstod disse følelser og udtrykker dem virkningsfuldt: »Mit hjerte er som græs, der svides og visner …når jeg ligger vågen, er jeg som en enlig fugl på et tag« (Sl 102:5, 8). Men med lige så stor kraft bar de vidnesbyrd om, at det bringer lindring at vende sig mod Herren: »Min sjæl, pris Herren, glem ikke hans velgerninger! Han tilgiver al din skyld, helbreder alle dine sygdomme. Han udfrier dit liv fra graven, han kroner dig med godhed og barmhjertighed« (Sl 103:2-4).

Tænk over de velsignelser, der vil komme til jeres klasse eller kvorum, når de bedre forstår, hvordan Frelseren kan hjælpe dem i deres prøvelser. Hvordan har Frelseren hjulpet jer? Når I forbereder jer til undervisningen, kan I gennemgå præsident Henry B. Eyrings tale »Testet, bevist og poleret« (Liahona, nov. 2020, s. 96-99).

Billede
ungdomsstævne

Frelseren vil hjælpe og trøste os i vores prøvelser.

Lær sammen

I kan indlede med at bede klassen eller kvorummet om at gennemgå Salmernes Bog 102, 103 og 116 og undersøge, hvordan Frelseren hjælper os med at overvinde prøvelser. De kan arbejde individuelt eller i grupper og skrive et par sætninger om, hvad de fandt frem til, og derefter fortælle, hvad de har skrevet ned. Vælg en eller flere af følgende aktiviteter for at hjælpe dem med at forstå dette emne mere indgående.

  • Salmer og hellige sange indbyder Ånden og underviser os i læren på en virkningsfuld måde. Overvej at gennemgå en salme om, hvordan Frelseren hjælper os i vores prøvelser som »Så sikker en grundvold« (Salmer og sange, nr. 38). Hvad lærer salmen os om den hjælp, som Frelseren kan give os? De unge kan derefter gennemgå skriftstederne i »Støttende ressourcer«. De kan have gavn af at nedskrive en vending fra salmen eller et af de skriftsteder, der minder dem om at søge til Frelseren i deres modgang.

  • Præsident Henry B. Eyrings tale »Testet, bevist og poleret« kan hjælpe dem, I underviser, til bedre at forstå spørgsmål som følgende: Hvilke formål er der med vores jordiske prøvelser? Hvordan vil Frelseren hjælpe os i vores udfordringer? Hvad kan vi gøre for at trække på Frelserens hjælp og kraft? Overvej at skrive disse spørgsmål på tavlen. Klassens eller kvorummets medlemmer kan søge svar i præsident Eyrings budskab. Hvad kan vi f.eks. lære af historierne om præsident Eyrings mor i begyndelsen og slutningen af talen? I kan bede hver person om at overveje, hvordan de kan anvende det, de har lært, på deres egne prøvelser. Måske vil nogle af de unge fortælle om deres tanker.

  • Søster Lisa L. Harkness fortæller om Frelseren, der mildnede stormen for at lære os, at han kan mildne stormene i vores liv (se Mark 4:35-41, »Ti stille, hold inde!«, Liahona, nov. 2020, s. 80-82). I kan bede et medlem af klassen eller kvorummet om at komme forberedt på at fortælle om det, hun eller han lærte om Frelseren af beretningen i skriften. Denne person kan også vise et billede (se Evangelisk kunst, nr. 40). De unge kan derefter gennemgå, hvad søster Harkness lærer os om, hvordan Frelseren er »i vores båd«, når vi står over for udfordringer. I kan måske bede enkelte personer fortælle, hvordan Frelseren har hjulpet dem i deres prøvelser, herunder hvordan han har hjulpet dem gennem andre mennesker. Bed de unge dele deres erfaringer med en, de kender, der har brug for Frelserens fred.

Handl i tro

Tilskynd klassen eller kvorummets medlemmer til at tænke over og nedskrive, hvad de vil gøre for at handle på de indtryk, de fik i dag. Hvis de har lyst, kan de fortælle om deres ideer. Bed dem om at tænke over, hvordan det at handle på de indtryk, de får, vil styrke deres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støttende ressourcer

Undervisning på Frelserens måde

»At stille spørgsmål, der opmuntrer eleverne til at bære vidnesbyrd om de principper, der undervises i, kan være en meget virkningsfuld måde at invitere Ånden på … Deres vidnesbyrd – og andres vidnesbyrd i klassen – vil vokse, når Ånden vidner om sandheden« (Undervisning på Frelserens måde, s. 32).