Det Gamle Testamente 2022
11. september. Hvordan kan jeg blive ren og lykkelig igen, når jeg har syndet? Esajas 1-12


»11. september. Hvordan kan jeg blive ren og lykkelig igen, når jeg har syndet? Esajas 1-12«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2022, 2021

»11. september. Hvordan kan jeg blive ren og lykkelig igen, når jeg har syndet?« Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2022

Billede
ung mand, der smiler

11. september

Hvordan kan jeg blive ren og lykkelig igen, når jeg har syndet?

Esajas 1-12

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet, 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet Unge Kvinders tema eller Det Aronske Præstedømmes kvorumstema. Led derefter en samtale om arbejdet med frelse og ophøjelse ved hjælp af et eller flere af spørgsmålene nedenfor eller jeres egne spørgsmål (se Kirkens Håndbog, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlæg, hvordan I kan handle på det, I drøfter.

  • Efterlev evangeliet. Hvordan kan det at vende sig til Herren hjælpe os med at håndtere udfordringer og prøvelser?

  • Tag jer af dem, der har brug for det. Kender vi til nogen, der har brug for vores bønner og vores venskab?

  • Inviter alle til at tage imod evangeliet. Hvilke planer om at dele evangeliet med andre er blevet drøftet på menighedens ungdomsrådsmøder? Hvordan kan vores klasse eller kvorum blive engageret?

  • Før familier sammen for evigt. Hvordan kan det at udføre slægtsforskning styrke vores forhold til vor himmelske Fader og Jesus?

Ved afslutningen af lektionen gøres følgende, som det er passende:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der blev undervist om.

  • Mind klassen eller kvorummets medlemmer om de planer og opfordringer, der blev aftalt under mødet.

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en af de unge, 25-35 minutter

Forbered jer åndeligt

Når vi føler skyld efter synd, så har vi et valg. Selv om disse følelser er smertelige, kan de være en velsignelse, hvis de får os til at omvende os. Men Satan fortæller os, at disse følelser betyder, at Gud ikke elsker os og forsøger at få os til at føle, at vi er ladt alene, og at der ikke er håb for os. Der kan være personer blandt dem, som I underviser, der er tynget af sådanne følelser. De spekulerer måske på, om de nogensinde kan blive rene og lykkelige igen. Hvordan kan I hjælpe dem til at finde håb i Frelserens forsoning?

Profeten Esajas revsede modigt folk for deres synder. Men han bar også vidnesbyrd om, at på grund af Frelseren gælder det, at »er jeres synder som skarlagen, kan de blive hvide som sne« (Es 1:18). Tænk over dette, mens I læser Esajas 1-12 denne uge. Hvad kan inspirere dem, I underviser, til at vende sig til Jesus Kristus i tro på, at deres byrde af synd kan forsvinde? I kan også læse søster Sharon Eubanks vidnesbyrd om Kristus i hendes tale »Kristus: Lyset, der skinner i mørket« (Liahona, maj 2019, s. 73-76).

Billede
unge kvinders klasse

På grund af Jesus Kristus kan vi slippe for byrden af vores synder.

Lær sammen

Som forberedelse af en drøftelse på baggrund af Esajas 1-12 kan I bede hver af de unge tage noget rødt og noget hvidt med til mødet. I kan vise disse ting frem, mens I læser Esajas 1:16-18. Efterfølgende kan de unge med deres egne ord fortælle, hvad de har lært af disse vers. (Se søster Sharon Eubanks tale om vers 18 i »Kristus: Lyset, der skinner i mørket«.) Her er nogle andre aktiviteter, der kan indgyde tro på Frelserens evne til at rense os åndeligt.

  • Gennemgang af eksempler på omvendelse fra skriften kan hjælpe dem, I underviser, med at opbygge deres tro på, at Jesus Kristus kan gøre dem åndeligt rene. I kan på tavlen skrive navne som Saul (senere Paulus), Alma den Yngre, Ze’ezrom og anti-nefi-lehierne. I kan også skrive to grupper af skriftstedhenvisninger: Apostlenes Gerninger 8:3, Mosija 27:8-10, Alma 11:21-23, Alma 17:12-15 (mennesker i deres syndige tilstand) og Apostlenes Gerninger 9:13-20, Alma 36:17-24, Alma 15:5-12, Alma 23:6-12 (efter at disse mennesker vendte sig mod Frelseren og omvendte sig). De unge kan forbinde hvert navn med de skriftsteder, der beskriver den pågældende person. Hvad gjorde disse personer for at omvende sig? Hvad lærer disse beretninger os om Frelserens vilje til at tilgive? Kan vi se nogle mønstre, vi kan følge?

  • For at hjælpe dem, I underviser, med bedre at forstå tilgivelse for synd, kan I give hver person en analogi eller lignelse at undersøge. Det kan være om den fortabte søn (se Lukas 15:11-24), Frelseren som vores hyrde (afsnit 5-8 i ældste Dale G. Renlunds tale »Vores gode hyrde«, Liahona, maj 2017, s. 29-32) og et ødelagt klaver (begyndelsen af søster Cristina B. Francos tale »Jesu Kristi helbredende kraft«, Liahona, nov. 2020, s. 60-62). De unge kan opsummere hver analogi eller lignelse og drøfte, hvad den lærer os om Frelserens kærlighed og forsonende kraft.

  • At være ked af, at vi har syndet, er nyttigt og fører os mod omvendelse. At føle sig modløs eller uden værdi på grund af vores synder er ikke nyttigt og kan forhindre os i at omvende os. Jeres klasse eller kvorum kan sammen læse afsnittet »Bedrøvelse efter Guds vilje« i præsident Dieter F. Uchtdorfs tale »Du kan gøre det nu«« (Liahona, nov. 2013, s. 55-57). Hvad er forskellen på bedrøvelse over synd, der fører til omvendelse, og bedrøvelse, der fører til fortvivlelse? (se også 2 Kor 7:9-10, Morm 2:12-14). Hvis nogen føler sig overvældet af skyldfølelse og fortvivlelse, hvad kan vi så sige for at hjælpe ham eller hende til at vende sig mod Frelseren? Bed de unge om at bære deres vidnesbyrd om Frelseren og hans barmhjertighed.

Handl i tro

Tilskynd klassen eller kvorummets medlemmer til at tænke over og nedskrive, hvad de vil gøre for at handle på de indtryk, de fik i dag. Hvis de har lyst, kan de fortælle om deres ideer. Bed dem om at tænke over, hvordan det at handle på de indtryk, de får, vil styrke deres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støttende ressourcer

Undervisning på Frelserens måde

»Frelserens personlige vidnesbyrd gjorde, at hans ord havde vægt … Når I bærer vidnesbyrd om sand lære, så vil Ånden bekræfte sandheden af læren i hjertet på dem, som I underviser (Undervisning på Frelserens måde, s. 21).