Det Gamle Testamente 2022
24. juli. Hvilke velsignelser kommer der af at modtage tempelordinancer? Ezra 1, 3-7, Nehemias 2, 4-6, 8


»24. juli. Hvilke velsignelser kommer der af at modtage tempelordinancer? Ezra 1, 3-7, Nehemias 2, 4-6, 8«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2022, 2021

»24. juli. Hvilke velsignelser kommer der af at modtage tempelordinancer?« Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2022

Billede
tempel

24. juli

Hvilke velsignelser kommer fra at modtage tempelordinancer?

Ezra 1, 3-7, Nehemias 2, 4-6, 8

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet, 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet Unge Kvinders tema eller Det Aronske Præstedømmes kvorumstema. Led derefter en samtale om arbejdet med frelse og ophøjelse ved hjælp af et eller flere af spørgsmålene nedenfor eller jeres egne spørgsmål (se Kirkens Håndbog, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlæg, hvordan I kan handle på det, I drøfter.

  • Efterlev evangeliet. Hvordan har vi set Herrens hånd i vores liv?

  • Tag jer af dem, der har brug for det. Hvordan kan vi støtte hinanden i de ting, vi gennemgår?

  • Inviter alle til at tage imod evangeliet. Hvordan kan vi bedre bruge teknologi som et redskab til at dele evangeliet med andre?

  • Før familier sammen for evigt. Hvad gør vi for at hjælpe vores familie til at komme til Kristus?

Ved afslutningen af lektionen gøres følgende, som det er passende:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der blev undervist om.

  • Mind klassen eller kvorummets medlemmer om de planer og opfordringer, der blev aftalt under mødet.

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en af de unge, 25-35 minutter

Forbered jer åndeligt

Da jøderne vendte tilbage fra eksil i Babylon, fandt de Jerusalem og templet der i ruiner (se 2 Kong 25:1-10, 2 Krøn 36:17-19). Folket længtes efter at genopbygge templet. Så inden for kort tid begyndte de genopbygningsprocessen og frydede sig, da templet stod færdigt (se Ezra 3:8-13, 6:16-22). I dag bygger vi som Guds pagtsfolk også templer og fryder os, når et nyt tempel står færdigbygget. Hvorfor? Fordi tempelordinancer fører til vor himmelske Faders største velsignelser. De bibringer åndelig kraft. De giver os retning. Og de hjælper os med at blive som Gud og modtage alt, hvad han har. (Se L&P 84:19-22, 109:22-26.)

Hvordan vil I hjælpe de unge med at længes efter templet, som israelitterne gjorde? Hvordan vil I hjælpe dem med at få et dybfølt ønske om at indgå pagter med Gud i hans hellige hus? Når I forbereder jer til undervisningen, kan I overveje at gennemgå præsident Thomas S. Monsons tale »Templets velsignelser« (Liahona, maj 2015, s. 91-93).

Billede
unge foran et tempel

Tempelordinancer hjælper os med at blive som Gud og modtage alt, hvad han har.

Lær sammen

For at klassen eller kvorummets medlemmer kan glæde sig til de velsignelser, de kan modtage fra tempelordinancer, kan I opfordre dem til at gennemgå Ezra 3:10-13, 6:16, 21-22. Bed dem om at dele ord eller sætninger, der viser, hvad de gamle jøder følte for genopbygningen af deres tempel. Hvorfor er opførelsen af et tempel noget at fejre? Hvordan hjælper vores templer os og det arbejde, som vi udfører der i dag, til at komme tættere på Frelseren? Her er nogle andre forslag til at hjælpe de unge med at forstå de velsignelser, de kan modtage i templet.

  • Da Joseph Smith indviede templet i Kirtland, bad han den indvielsesbøn, som kan findes i Lære og Pagter 109. Denne bøn beskriver mange af de velsignelser, vi kan modtage gennem templets ordinancer. Klassens eller kvorummets medlemmer kan søge i dele af denne bøn, især vers 12-26, for at finde de velsignelser, som Joseph Smith bad om. De kan skrive disse velsignelser på tavlen. I kan bede de unge drøfte, hvordan hver af disse velsignelser kan styrke dem nu og i fremtiden. Bær jeres vidnesbyrd om de velsignelser, som I har modtaget gennem templets ordinancer.

  • For at klassen eller kvorummets medlemmer kan fortælle om deres følelser for templet, kan I bede dem afslutte denne sætning: »Når jeg tænker på templet, føler jeg …« I kan bede dem om at læse de første fem afsnit af ældste Kent F. Richards tale »Guddommelighedens kraft« (Liahona, maj 2016, s. 118-120). Hvorfor har vi mere brug for templet end noget andet? Hvad har vi lært om den kraft Gud giver os gennem tempelordinancer? De unge kan derefter søge i resten af ældste Richards budskab og lede efter velsignelser, der kommer til os, når vi deltager i tempelordinancer. Eller de kan lede efter disse velsignelser i præsident Thomas S. Monsons tale »Templets velsignelser«.

  • For at få klassen eller kvorummets medlemmer til at tænke over de ofre, som nogle har været villige til at gøre for at modtage tempelvelsignelser, kan I vise videoen »Templer er et fyrtårn« (ChurchofJesusChrist.org). Hvorfor var familien Mou Tham villig til at ofre så meget for at tage til templet? (Se Thomas S. Monson, »Det hellige tempel – Et fyrtårn for verden«, Liahona, maj 2011, s. 90-94). Hvilke ofre må vi yde for at modtage tempelvelsignelser? Måske kan en person, der for nyligt har været i templet, deltage i mødet og fortælle om sin erfaring. I kan bede de unge lede i ældste Ronald A. Rasbands tale »Anbefalet til Herren« (Liahona, nov. 2020, s. 22-25) og fortælle om velsignelserne ved at have en tempelanbefaling. I kan også gennemgå spørgsmålene om tempelanbefalinger sammen (se Russell M. Nelson, »Afsluttende bemærkninger«, Liahona, nov. 2019, s. 120-122).

Handl i tro

Tilskynd klassen eller kvorummets medlemmer til at tænke over og nedskrive, hvad de vil gøre for at handle på de indtryk, de fik i dag. Hvis de har lyst, kan de fortælle om deres ideer. Bed dem om at tænke over, hvordan det at handle på de indtryk, de får, vil styrke deres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støttende ressourcer

Undervisning på Frelserens måde

»Når I underviser, skal I frem for blot at videregive information i stedet hjælpe de unge til selv at opdage evangeliets sandheder i skrifterne og i profeternes ord« (se Undervisning på Frelserens måde, s. 28).