Det Gamle Testamente 2022
13. marts. Hvordan kan jeg reagere på modgang med tro? 1 Mosebog 37-41


»13. marts. Hvordan kan jeg reagere på modgang med tro? 1 Mosebog 37-41«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2022, 2021

»13. marts. Hvordan kan jeg reagere på modgang med tro?« Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2022

Billede
unge mænd smiler

13. marts

Hvordan kan jeg reagere på modgang med tro?

1 Mosebog 37-41

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet, 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet Unge Kvinders tema eller Det Aronske Præstedømmes kvorumstema. Led derefter en samtale om arbejdet med frelse og ophøjelse ved hjælp af et eller flere af spørgsmålene nedenfor eller jeres egne spørgsmål (se Kirkens Håndbog, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlæg, hvordan I kan handle på det, I drøfter.

  • Efterlev evangeliet. Hvordan har vi set Herrens hånd i vores liv?

  • Tag jer af dem, der har brug for det. Hvordan kan vi støtte hinanden i de ting, vi gennemgår?

  • Inviter alle til at tage imod evangeliet. Hvordan kan vi bedre bruge teknologi som et redskab til at dele evangeliet med andre?

  • Før familier sammen for evigt. Hvad gør vi for at hjælpe vores familie til at komme til Kristus?

Ved afslutningen af lektionen gøres følgende, som det er passende:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der blev undervist om.

  • Mind klassen eller kvorummets medlemmer om de planer og opfordringer, der blev aftalt under mødet.

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en af de unge, 25-35 minutter

Forbered jer åndeligt

Som ung mand håndterede Josef af Egypten mange former for modgang. Han stod over for strid i sin familie og blev mishandlet af sine brødre. Han blev fristet til at bryde kyskhedsloven. Men i stedet for at blive respekteret for sin integritet, blev han kastet i fængsel. Medlemmerne i jeres klasse eller kvorum kan stå over for lignende og mange andre prøvelser. Når I læser Josefs erfaringer i 1 Mosebog 37-41, så tænk på dem, I underviser. Overvej, hvilke værdifulde lektier Josefs liv kan rumme for dem (se også Eter 12:27, Henry B. Eyring, »Prøv, prøv, prøv«, Liahona, nov. 2018, s. 90-93). Josefs beretning kan inspirere klassen eller kvorummets medlemmerne til at spørge: »Hvordan kan jeg reagere på min modgang med tro, og hvordan vil Gud hjælpe mig?«

Billede
unge kvinders klasse

Ved at fokusere på vores tro på Jesus Kristus, kan vi finde styrke i vores modgang.

Lær sammen

Overvej at bede klassen eller kvorummets medlemmer om at skrive nogle begivenheder fra Josefs liv i Egypten på tavlen, som de er beskrevet i 1 Mosebog 37 og 39-41. At vise dem nogle billeder såsom dem i Kom, følg mig – Enkeltpersoner og familier kan hjælpe dem til at huske disse begivenheder. Hvordan ligner Josefs prøvelser de udfordringer, som unge står over for i dag? Hvis Josef levede i dag, hvilke råd ville han så give os om at håndtere modgang? Hvad ville han måske sige om, hvordan hans forhold til Herren hjalp ham? Brug aktiviteter som følgende til at hjælpe de unge med at tænke over, hvordan de kan reagere på deres udfordringer med tro på Jesus Kristus.

  • At studere, hvordan Frelseren reagerede på modgang, kan hjælpe os med at møde vores modgang med tro. De unge kan give nogle eksempler på modgang, som Frelseren stod over for, og gennemgå dem sammen (se »Støttende ressourcer« for at få ideer). Hvad gør indtryk på os ved Frelserens måde at håndtere modgang på? Hvordan kan vi følge hans eksempel, når vi selv møder modgang?

  • Nogle gange er det nemmere at reagere på modgang, når vi forsøger at se den fra Herrens perspektiv. For at hjælpe dem, I underviser, med at forstå dette, kan I bede dem finde eksempler, der illustrerer den forskel, som perspektiv kan gøre, ved at gennemgå ældste Rafael E. Pinos tale »Evangeliets evige perspektiv« (Liahona, maj 2015, s. 117-119). Bed dem om at om at fortælle, hvad de fandt frem til. Hvad antyder disse eksempler om, hvordan vi kan se på og reagere på modgang? Hvis Frelseren ville tale til os om vores udfordringer, hvad tror vi så, han ville sige? For at hjælpe med at besvare dette spørgsmål kan de unge gennemgå skriftstederne i »Støttende ressourcer«.

  • Overvej at bede de unge om at dele et eksempel på en person (måske en forfader), der har inspireret dem på grund af den måde, han eller hun håndterede en vanskelig prøvelse på. Eller I kan dele inspirerende eksempler på mennesker, I kender. Generalkonferencetaler indeholder ofte historier om mennesker, der har mødt modgang med tro (se nogle eksempler i »Støttende ressourcer«). Overvej, hvad I kan fortælle fra sådanne taler, der kan give mening for dem, I underviser. Mens I drøfter disse eksempler sammen, kan I foreslå, at klassen eller kvorummets medlemmer fokuserer på, hvordan tro på Jesus Kristus hjalp folk under deres modgang. I kan også dele biskop W. Christopher Waddells liste over ressourcer, som Herren har stillet til rådighed for at hjælpe os med at overvinde vores udfordringer, og som findes i slutningen af hans tale »Vend jer mod Herren« (Liahona, nov. 2017, s. 94-96).

Handl i tro

Tilskynd klassen eller kvorummets medlemmer til at tænke over og nedskrive, hvad de vil gøre for at handle på de indtryk, de fik i dag. Hvis de har lyst, kan de fortælle om deres ideer. Bed dem om at tænke over, hvordan det at handle på de indtryk, de får, vil styrke deres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støttende ressourcer

Undervisning på Frelserens måde

»Lad jeres forståelse af dem, I underviser, vejlede jeres planer, når I forbereder jer« (Undervisning på Frelserens måde, s. 7). Planlæg for eksempel under bøn aktiviteter ved hjælp af skrifterne og andre ressourcer, der kan imødekomme de udfordringer, som klassen eller kvorummets medlemmerne står over for.