Det Gamle Testamente 2022
27. marts. »Hvem er jeg, og hvem ønsker Gud, at jeg bliver?« 2 Mosebog 1-6


»27. marts. »Hvem er jeg, og hvem ønsker Gud, at jeg bliver?« Eter 1-6«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2022, 2021

»27. marts. Hvem er jeg, og hvem ønsker Gud, at jeg bliver?« Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2022

Billede
ung mand, der spiller guitar

27. marts

»Hvem er jeg, og hvem ønsker Gud, at jeg bliver?«

2 Mosebog 1-6

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet, 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet Unge Kvinders tema eller Det Aronske Præstedømmes kvorumstema. Led derefter en samtale om arbejdet med frelse og ophøjelse ved hjælp af et eller flere af spørgsmålene nedenfor eller jeres egne spørgsmål (se Kirkens Håndbog, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlæg, hvordan I kan handle på det, I drøfter.

  • Efterlev evangeliet. Hvordan finder vi glæde i at følge Jesus Kristus?

  • Tag jer af dem, der har brug for det. Hvem i vores menighed eller samfund har brug for vores hjælp? Hvordan kan vi hjælpe?

  • Inviter alle til at tage imod evangeliet. Hvordan kan vi hjælpe hinanden med at forberede os til missionstjeneste?

  • Før familier sammen for evigt. Hvordan kan vi bidrage til menighedens indsats for at udføre slægtsforskning og tempeltjeneste?

Ved afslutningen af lektionen gøres følgende, som det er passende:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der blev undervist om.

  • Mind klassen eller kvorummets medlemmer om de planer og opfordringer, der blev aftalt under mødet.

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en af de unge, 25-35 minutter

Forbered jer åndeligt

En brændende busk, der ikke fortæres, må have været et imponerende syn, og den fangede Moses’ opmærksomhed. Men endnu mere imponerende var det, der skete bagefter. Og Gud talte til Moses, og Moses lærte at se sig selv, som Gud så ham. Med dette perspektiv opnåede Moses noget med Herrens hjælp, som han troede var umuligt: Han konfronterede Farao og reddede Guds folk.

Vi har alle brug for erfaringer, der hjælper os med at erstatte vores tvivl på os selv med Guds forståelse af, hvem vi er, og hvem vi kan blive. Særligt de unge konfronteres med falske budskaber om deres personlige værd. Og som med Moses, har Gud »et værk, som [de] skal udføre« (Det Aronske Præstedømmes kvorumstema). De har deres egne faraoer at konfrontere og deres egne folk at redde. Hvordan vil I hjælpe dem med at huske, at de er elskede døtre og sønner af himmelske forældre »med en guddommelig natur og evig skæbne?« (Unge Kvinders tema). Tænk over dette, mens I læser 2 Mosebog 1-6. Overvej også at læse Lære og Pagter 18:10-15 og præsident Dieter F. Uchtdorfs tale »I betyder noget for ham« (Liahona, nov. 2011, s. 19-22).

Billede
gruppe af unge kvinder udenfor

Vores liv kan forandre sig, når vi forstår vores sande identitet som Guds børn.

Lær sammen

Medlemmerne i jeres klasse eller kvorum har måske læst 2 Mosebog 1-6 i denne uge. For at få dem til at fortælle, hvad de har lært, kan I spørge dem, hvordan Moses havde det med sit kald til at befri Israels børn (se 2 Mos 3:11). Hvilke sandheder lærte Herren Moses for at få ham til at ændre sit perspektiv? (se 2 Mos 3:4-15, 4:10-17, se også Moses 1:3-11). Hvordan kan disse sandheder have hjulpet Moses? Hvordan kan de hjælpe os? Brug en aktivitet som en af følgende for at få klassen eller kvorummets medlemmer til at opdage, hvad Gud har åbenbaret om deres sande identitet, værd og potentiale.

  • Præsident Dieter F. Uchtdorf sagde: »Herren bruger en helt anden vægt end verden til at veje en sjæls værdi på« (»I betyder noget for ham«, s. 22). For at drøfte denne idé kan I på tavlen skrive Hvordan viser verden en person, at han eller hun er værdsat? Bed dem, I underviser, om at foreslå nogle svar. Hvis vi bedømte vores værd på denne måde, hvordan ville det så påvirke vores valg? For at drøfte denne tanke kan I bagefter skrive på tavlen Hvordan viser Gud et menneske, at han eller hun er værdsat? Når de unge giver hinanden svar, kan I tilskynde dem til at læse Johannes 3:16, Lære og Pagter 18:10-15, Lukas 15:3-6, 11-32. De kan også læse den sidste del af præsident Uchtdorfs budskab. Hvis vi bedømte vores værd på denne måde, hvordan ville det så påvirke vores valg?

  • Mærkater påvirker den måde, vi ser os selv på, og hvordan vi behandler os selv og andre. For at få klassen eller kvorummets medlemmer til at overveje, hvilke mærkater de sætter på sig selv, kan I give hver af dem flere blanke navneskilte. Øverst på hver skilt kan der stå »Hej, jeg er …«. Bed dem om at tænke over flere forskellige ord eller sætninger, de kan skrive på deres navneskilt. Hvis vor himmelske Fader udfyldte dem for os, hvad ville han så skrive? Hvad ville han måske skrive, hvis der på skiltet stod »Hej, jeg kan blive …«? Klassens eller kvorummets medlemmer kan overveje disse spørgsmål, mens de læser nogle af følgende skriftsteder: 1 Johannes 3:1-3, Moroni 10:32-33, Lære og Pagter 76:69-70, 84:37-38.

  • Generalkonferencetaler i »Støttende ressourcer« indeholder eksempler på mennesker, hvis liv forandrede sig, fordi de erfarede deres sande identitet som Guds børn. Overvej at give hvert medlem af klassen eller kvorummet et af disse eksempler at tænke over, og som de kan fortælle om til gruppen. I kan også tale om, hvordan det at vide, at vi alle er Guds børn, har påvirket jeres liv. Foreslå, at klassen eller kvorummets medlemmer gør det samme.

Handl i tro

Tilskynd klassen eller kvorummets medlemmer til at tænke over og nedskrive, hvad de vil gøre for at handle på de indtryk, de fik i dag. Hvis de har lyst, kan de fortælle om deres ideer. Bed dem om at tænke over, hvordan det at handle på de indtryk, de får, vil styrke deres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støttende ressourcer

Undervisning på Frelserens måde

»Hvis de unge føler, at I har tiltro til dem, så vil deres tro på deres guddommelige potentiale vokse, og de vil overraske jer med, hvad de kan opnå« (Undervisning på Frelserens måde, s. 27).