Lære og Pagter 2021
27. juni. Hvordan kan jeg forberede mig nu til at skabe et kristuscentreret hjem? Lære og Pagter 67-70


»27. juni. Hvordan kan jeg forberede mig nu til at skabe et kristuscentreret hjem? Lære og Pagter 67-70«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2021, 2020

»27. juni. Hvordan kan jeg forberede mig nu til at skabe et kristuscentreret hjem?« Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2021

Billede
Jesus Kristus

Herren Jesus Kristus, af Del Parson

27. juni

Hvordan kan jeg forberede mig nu til at skabe et kristuscentreret hjem?

Lære og Pagter 67-70

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet; 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet det Aronske Præstedømmekvorums tema eller Unge Kvinders tema. Led derpå en samtale om emner som følgende, og planlæg, hvordan I kan handle på det, I taler om (I kan beslutte på et præsidentskabsmøde, hvilke emner I skal tale om):

  • Vores kvorum eller klasse. Hvem er ny i menigheden, og hvordan kan vi få dem til at føle sig velkommen? Hvordan gør vi vores tid i kvorummet eller klassen meningsfuld?

  • Vores pligter eller ansvar. Hvilke pligter eller opgaver har vi som unge mænd eller unge kvinder? Hvordan kan vi bedre udføre dem?

  • Vores liv. Hvad gør vi for at blive mere som Jesus Kristus og modtage hans kraft i vores liv? Hvad gør vi for at hjælpe vores familie til at komme til ham?

Ved afslutningen af lektionen gøres følgende, som det er passende:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der blev undervist om.

  • Mind kvorummets eller klassens medlemmer om de planer og opfordringer, der blev aftalt under mødet.

Billede
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en ung; 25-35 minutter

Forbered dig åndeligt

Lære og Pagter 68 indeholder råd til forældre, der måske umiddelbart ikke virker relevante for kvorummets eller klassens medlemmer (se v. 25-28). Men fordi de kan have en kraftig indvirkning på deres nuværende og fremtidige familier, kan de råd hjælpe dem nu. Den bedste måde, de kan forberede sig på at få et hjem, der er centreret om Kristus i fremtiden, er ved at »vandre retskaffent for Herren« i dag (v. 28).

Hvilke velsignelser din familie modtaget, fordi I har fulgt Frelserens lærdomme? Hvordan kan kvorummets eller klassens medlemmer hjælpe deres familie med at skabe et kristuscentreret hjem? Som forberedelse til at undervise kan du gennemlæse præsident Henry B. Eyrings tale »Et hjem, hvor Herrens Ånd er« (Liahona, maj 2019, s. 22-25) og »Familien: En proklamation til verden« (ChurchofJesusChrist.org).

Billede
en ung kvinde spiller klaver

VI kan føle større kærlighed i vores familie, når vi centrerer vores hjem om Kristus.

Lær sammen

For at hjælpe kvorummets eller klassens medlemmer med at se, hvordan Lære og Pagter 68:25-28 gælder dem, kan du bede dem om skrive en kort beskrivelse af, hvordan de gerne vil have, at deres fremtidige familier skal være. Du kan bede dem om at dele, hvad de skrev, hvis de vil. De kan så læse Lære og Pagter 68:25-28 og lede efter evangeliske lærdomme og principper, der kan hjælpe dem med at opbygge en retskaffen familie nu og i fremtiden. Aktiviteterne herunder kan hjælpe dem til at forstå, hvordan de kan gøre Kristus til deres families centrum.

  • Det syvende afsnit af »Familien: En proklamation til verden« indeholder sandheder, der kan hjælpe kvorummets eller klassens medlemmer til at centrere deres hjem om Frelseren. Bed dem om at læse dette afsnit og finde de lærdomme og principper, der vil hjælpe en familie med at være lykkelig. Du kan skrive disse på tavlen og bede dem, du underviser, om at tale om, hvorfor de hver især ville hjælpe en familie med at være lykkelig. Kvorummets eller klassens medlemmer kan tale om, hvordan de har set disse lærdomme og principper blive anvendt i deres egen eller i andres familie. Tilskynd dem til at overveje, hvordan de kan anvende mindst et af disse principper på sig selv nu. Du kan forsikre dem om, at de kan gøre Jesus Kristus til centrum i deres liv, uanset hvilken familiesituation de kommer fra.

  • Kvorummets eller klassens medlemmer kan tale om ting, der fastholder Frelseren som centrum i vores hjem, og ting, der forhindrer ham i at være centrum i vores hjem. Du kan bede personer eller små grupper om at gennemse et af afsnittene i præsident Henry B. Eyrings tale »Et hjem, hvor Herrens Ånd er« (Liahona, maj 2019, s. 22-25) for at finde principper, der kan hjælpe os til at gøre vores hjem mere centreret om Kristus. Tilskynd kvorummets eller klassens medlemmer til at dele, hvad de har lært, og vælge en ting de vil gøre den kommende uge for at gøre deres hjem mere centreret om Jesus Kristus og hans lærdomme.

  • Du kan eventuelt bede et eller flere af kvorummets eller klassens medlemmer om at synge eller læse en sang om hjem eller familie såsom »Hjemmet bliver himlen lig« (Salmer og sange, nr. 192) eller »Kærlighed er her« (Børnenes sangbog, s. 102). De andre kan lytte efter, hvad sangen lærer os om at gøre hjemmet til et lykkeligt sted. Bed dem om at fortælle om en oplevelse, hvor de var lykkelige, fordi de blev vist kærlighed, eller de hjalp med at øge kærligheden i deres hjem.

Handl i tro

Tilskynd kvorummets eller klassens medlemmer til at tænke over og nedskrive, hvad de vil gøre for at handle på de indtryk, de fik i dag. Hvordan relaterer dagens lektion til de personlige mål, de har sat sig? Hvis de har lyst, kan de dele deres ideer.

Støttende ressourcer

Undervisning på Frelserens måde

Frelseren udtrykte sin kærlighed til andre gennem tjeneste. Mennesker blev omvendt, og deres liv blev ændret på grund af hans gode gerninger. Hvordan kan du som leder efterligne denne egenskab? Hvordan kan du hjælpe med at give de unge et ønske om at følge Frelserens eksempel på tjeneste i deres egen familie?