Lære og Pagter 2021
11. juli. Hvordan påvirker kundskab om frelsesplanen mit liv? Lære og Pagter 76


»11. juli. Hvordan påvirker kundskab om frelsesplanen mit liv? Lære og Pagter 76«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2021, 2020

»11. juli. Hvordan påvirker kundskab om frelsesplanen mit liv?« Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2021

Billede
en ung kvinde studerer skrifterne

11. juli

Hvordan påvirker kundskab om frelsesplanen mit liv?

Lære og Pagter 76

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet; 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet det Aronske Præstedømmekvorums tema eller Unge Kvinders tema. Led derpå en samtale om emner som følgende, og planlæg, hvordan I kan handle på det, I taler om (I kan beslutte på et præsidentskabsmøde, hvilke emner I skal tale om):

  • Vores kvorum eller klasse. Hvem har brug for vores hjælp og bønner? Hvad kan vi gøre for at hjælpe dem? Hvem bør vi invitere til en kommende aktivitet?

  • Vores pligter eller ansvar. Hvilke opgaver har vi udført? Hvilke opgaver skal vi påtage os? Hvordan har vi inviteret andre til at komme til Kristus, og hvordan kan vi invitere andre nu?

  • Vores liv. Hvilke oplevelser har for nyligt styrket vores vidnesbyrd? Hvad sker der i vores liv, og hvordan kan vi støtte hinanden?

Ved afslutningen af lektionen gøres følgende, som det er passende:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der blev undervist om.

  • Mind kvorummets eller klassens medlemmer om de planer og opfordringer, der blev aftalt under mødet.

Billede
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en ung; 25-35 minutter

Forbered dig åndeligt

Vor himmelske Fader har tilvejebragt en plan, der gør det muligt for os at modtage evige velsignelser og at blive som ham. Han ønsker, at alle hans børn skal til kende til den plan, så han har åbenbaret den til profeter gennem alle tider. Da kvorummets eller klassens medlemmer studerede Lære og Pagter 76 denne uge, lærte de, at Gud åbenbarede sin plan for Joseph Smith og Sidney Rigdon, heriblandt Frelserens centrale rolle i planen og den herlighed, vi kan modtage i det kommende liv. Hvis vi er trofaste, kan vi blive fuldkommengjort gennem Jesu Kristi forsoning, modtage en fylde af glæde og leve for evigt med Gud.

Hvordan har kundskab om vor himmelske Faders plan påvirket dit syn på tilværelsen? Hvordan kan du hjælpe dit kvorum eller din klasse til at forstå, hvilken velsignelse det er at kende til frelsesplanen? Læs som forberedelse til at undervise »Frelsesplanen« i Tro mod sandheden (2005, s. 54-56) eller ældste Dieter F. Uchtdorfs tale »Jeres store eventyr« (Liahona, nov. 2019, s. 86-90).

Billede
unge mænd i en klasse

At lære om frelsesplanen giver vores tilværelse retning og formål.

Lær sammen

En måde at indlede en drøftelse i dit kvorum eller din klasse på om frelsesplanen er at bede nogle om at skrive følgende overskrifter sammen med vers fra Lære og Pagter 76 på tavlen: Førjordisk tilværelse (v. 22-27), Jordelivet (v. 40-43) og Livet efter døden (v. 50-53, 59-62). Giv kvorummets eller klassens medlemmer et par minutter til at gennemse disse vers for at finde ud af, hvilken rolle Frelseren spiller for opfyldelsen af vor himmelske Faders plan. Lad dem skrive, hvad de har fundet ud af, under hver overskrift. Aktiviteterne herunder kan hjælpe dem til bedre at forstå, hvordan vor himmelske Faders plan velsigner dem.

  • At gennemgå nogle af navnene for vor himmelske Faders plan kan hjælpe kvorummets eller klassens medlemmer til bedre at forstå denne plan. De kan gennemgå skriftstederne under det første punkt i »Støttende ressourcer« og lave en liste over nogle af navnene for Guds plan. Hvad lærer disse navne os om planen? Hvordan bringer denne plan os fx lykke, nu og for evigt? Hvad lærer disse skriftsteder os om Frelserens rolle i planen? Du kan vise videoen »Hjertet skal synke i livet på menneskene« (ChurchofJesusChrist.org) og bede dem, du underviser, om at tale om tidspunkter, hvor de har været taknemmelige for vor himmelske Faders plan.

  • Overvej at bede dem, du underviser, om at tale om, hvordan de kan svare en ven, der stiller et af de følgende spørgsmål om frelsesplanen: Hvor kommer vi fra? Hvorfor er vi her? Hvor går vi hen efter dette liv? Tilskynd dem til at bruge informationen under »Frelsesplanen« i Tro mod sandheden (s. 54-56) og ressourcerne under »Støttende ressourcer« som forberedelse til at kunne svare på ét af spørgsmålene. Hvordan styrker det os at kende svarene på disse spørgsmål?

  • Kvorummets eller klassens medlemmer lærer evangeliske sandheder på en dybere måde, når de får muligheder for at undervise. Bed på forhånd flere af kvorummets eller klassens medlemmer om at komme forberedt på at give en kort opsummering af, hvad de ved om et aspekt ved frelsesplanen. De kan bruge opsummeringerne under »Frelsesplanen«, i kapitel 3 i Forkynd mit evangelium, 2007, s. 55-59). Hvilken forskel gør det at kende til frelsesplanen?

Handl i tro

Tilskynd kvorummets eller klassens medlemmer til at tænke over og nedskrive, hvad de vil gøre for at handle på de indtryk, de fik i dag. Hvordan relaterer dagens lektion til de personlige mål, de har sat sig? Hvis de har lyst, kan de dele deres ideer.

Støttende ressourcer

Undervisning på Frelserens måde

Frelseren stillede spørgsmål, der førte til dybsindige tanker hos dem, han underviste. Han var oprigtigt interesseret i deres svar. Hvordan kan du benytte dig af spørgsmål, der hjælper de unge til at tænke dybsindigt over Guds plan? (Se Undervisning på Frelserens måde, 2016, s. 33-34).