Lære og Pagter 2021
25. juli. Hvorfor bør jeg adlyde Guds befalinger? Lære og Pagter 81-83


»25. juli. Hvorfor bør jeg adlyde Guds befalinger? Lære og Pagter 81-83«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2021, 2020

»25. juli. Hvorfor bør jeg adlyde Guds befalinger?« Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2021

Billede
unge kvinder synger

25. juli

Hvorfor bør jeg adlyde Guds befalinger?

Lære og Pagter 81-83

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet; 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet det Aronske Præstedømmekvorums tema eller Unge Kvinders tema. Led derpå en samtale om emner som følgende, og planlæg, hvordan I kan handle på det, I taler om (I kan beslutte på et præsidentskabsmøde, hvilke emner I skal tale om):

  • Vores kvorum eller klasse. Hvad kan vi gøre for at opbygge sammenhold i vores kvorum eller klasse? Hvilke mål vil vi gerne arbejde på sammen?

  • Vores pligter eller ansvar. Hvad gør vi for at dele evangeliet? Hvilke oplevelser har vi haft med tempeltjeneste og slægtshistorie?

  • Vores liv. Hvordan har vi set Herrens hånd i vores liv? Hvad har inspireret os i vores studium af skriften denne uge?

Ved afslutningen af lektionen gøres følgende, som det er passende:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der blev undervist om.

  • Mind kvorummets eller klassens medlemmer om de planer og opfordringer, der blev aftalt under mødet.

Billede
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en ung; 25-35 minutter

Forbered dig åndeligt

Vi kan somme tider føle, at Guds befalinger indskrænker vores frihed og begrænser vores handlefrihed. Sandheden er, at befalingerne øger vores handlefrihed. I Lære og Pagter 82:8-10 lærer vi, at befalingerne hjælper os til at forstå Guds vilje, og når vi adlyder dem, vil vores handlinger »vende sig til frelse for [os]«. Faktum er, at når vi adlyder Gud, er han »bundet« af sit løfte om velsigne os (v. 9-10). Hvordan har Herren velsignet jer, når I adlydt hans befalinger? Som forberedelse til at undervise kan du læse ældste Dale G. Renlunds tale »Rig på velsignelse« (Liahona, maj 2019, s. 70-73).

Billede
ung kvinde studerer

Guds trofaste tjeneres eksempel fra fortiden kan inspirere os til at leve trofast i dag.

Lær sammen

Dit kvorums eller din klasses medlemmer har måske svært ved adlyde nogle af befalingerne. Det kan måske inspirere dem, at du hjælper dem til at forstå, hvorfor lydighed er vigtigt. Skriv titlen på denne oversigt på tavlen, og bed kvorummets eller klassens medlemmer om at svare. Du kan bede dem om at lede efter yderligere indsigt i Lære og Pagter 82:8-10, som de måske har studeret denne uge. Vælg derefter en eller flere af aktiviteterne nedenfor for at hjælpe dem til at øge deres forståelse af, hvorfor det altid er vigtigt at adlyde Gud, selv når det er svært.

  • Det kan være nemmere at adlyde befalingerne, hvis vi forstår årsagen bag dem. For at finde ud af hvorfor Gud giver os befalinger, kan kvorummets eller klassens medlemmer gennemse skriftstedshenvisningerne i »Støttende ressourcer« (eller andre du kan komme i tanke om). Hvordan kan disse skriftsteder hjælpe os, når vi synes det er svært at adlyde en befaling? Som en del af denne drøftelse kan I sammen læse afsnittet »For det fjerde, glem ikke evangeliets ›hvorfor‹« fra præsident Dieter F. Uchtdorfs tale »Forglem mig ej« (Liahona, nov. 2011, s. 122).

  • Når de forstår Frelserens fuldkomne eksempel på lydighed, vil de måske blive inspireret til at adlyde Gud mere fuldstændigt. Hvornår adlød Jesus Kristus sin fader, selv i svære situationer? (se Matt 4:1-11; Luk 22:39-44). Der er eksempler på lydige mænd og kvinder i Hebr 11. Dit kvorum eller din klasse kan måske vælge ét af disse eksempler – eller andre de kender til, heriblandt i deres familie – og fortælle, hvad der inspirerer dem ved disse mennesker. Hvorfor valgte de at adlyde Herren? Hvordan hjælper Frelseren os, når vi vælger at være lydige?

  • For at hjælpe kvorummets eller klassens medlemmer til at se befalinger som velsignelser og ikke som byrder kan du dele ældste D. Todd Christoffersons lærdomme under »Støttende ressourcer«. Du kan vise eller tegne en stige og bede dem, du underviser, om at tildele hvert trin en befaling, der kan være svær for unge at forstå eller adlyde. Hvordan kan ældste Christoffersons ord hjælpe en, der kæmper med at holde befalingerne?

  • Adskillige videoer, der underviser om lydighed, kan findes på ChurchofJesusChrist.org og i appen Evangelisk bibliotek (se »Støttende ressourcer«). Du kan give hvert medlem af kvorummet eller klassen til opgave at se én af disse videoer før lektionen og dernæst komme forberedt på at dele, hvad de har lært om lydighed. Måske kan kvorummet eller klassen planlægge at lave deres egen video om at adlyde Guds befalinger. De kan så organisere en aktivitet omkring at lave en video og dele den på de sociale medier.

Handl i tro

Tilskynd kvorummets eller klassens medlemmer til at tænke over og nedskrive, hvad de vil gøre for at handle på de indtryk, de fik i dag. Hvordan relaterer dagens lektion til de personlige mål, de har sat sig? Hvis de har lyst, kan de dele deres ideer.

Støttende ressourcer

  • 1 Nefi 17:3; Mosija 2:41; Lære og Pagter 130:20-21 (Vi bliver velsignet ved lydighed mod befalingerne)

  • 5 Mosebog 10:12-13; Johannes 14:15; 1 Johannes 5:1-3 (Vi adlyder befalingerne, fordi vi elsker Gud)

  • Lære og Pagter 93:20 (Lydighed gør os i stand til at modtage af Guds fylde)

  • »Lydighed«, i kapitel 3 i Forkynd mit evangelium, 2007, s. 72

  • Ældste D. Todd Christofferson har sagt: »Nogle ser kun ofre og begrænsninger ved lydighed over for befalingerne i den nye og evigtvarende pagt, men de, der prøver oplevelsen – som frit og ubegrænset giver sig til et pagtsliv – finder større frihed og tilfredsstillelse. Når vi virkelig forstår, så søger vi flere befalinger, ikke færre. Hver ny lov eller befaling, som vi lærer om og efterlever, er som endnu et trin på en stige, der gør os i stand til at klatre højere og højere. Et liv i evangeliet er virkelig det gode liv« (»Styrken i pagter«, Liahona, maj 2009, s. 23).

  • »Bliv bag linjen«, »Et sikkert anker«, videoer, ChurchofJesusChrist.org

Undervisning på Frelserens måde

Frelseren opfordrede sine disciple til at bære vidnesbyrd, og når de gjorde det, rørte Ånden deres hjerte. Når du underviser. så tilskynd kvorummets eller klassens medlemmer til at dele deres vidnesbyrd om vigtigheden af at holde befalingerne.