Lære og Pagter 2021
23. maj. Hvordan modtager jeg Helligåndsgaven? Lære og Pagter 51-57


»23. maj. Hvordan modtager jeg Helligåndsgaven? Lære og Pagter 51-57«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2021, 2020

»23. maj. Hvordan modtager jeg Helligåndsgaven?« Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2021

Billede
ung kvinde bliver indsat

23. maj

Hvordan modtager jeg Helligåndsgaven?

Lære og Pagter 51-57

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet; 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet det Aronske Præstedømmekvorums tema eller Unge Kvinders tema. Led derpå en samtale om emner som følgende, og planlæg, hvordan I kan handle på det, I taler om (I kan beslutte på et præsidentskabsmøde, hvilke emner I skal tale om):

  • Vores kvorum eller klasse. Hvad kan vi gøre for at opbygge sammenhold i vores kvorum eller klasse? Hvilke mål vil vi gerne arbejde på sammen?

  • Vores pligter eller ansvar. Hvad gør vi for at dele evangeliet? Hvilke oplevelser har vi haft med tempeltjeneste og slægtshistorie?

  • Vores liv. Hvordan har vi set Herrens hånd i vores liv? Hvad har inspireret os i vores studium af skriften denne uge?

Ved afslutningen af lektionen gøres følgende, som det er passende:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der blev undervist om.

  • Mind kvorummets eller klassens medlemmer om de planer og opfordringer, der blev aftalt under mødet.

Billede
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en ung; 25-35 minutter

Forbered dig åndeligt

Når vi er blevet døbt, lægger præstedømmebærere deres hænder på vores hoved for at overdrage os Helligåndsgaven. Kvorummets eller klassens medlemmer er måske blevet mindet om dette, da de læste Lære og Pagter 51-57 denne uge. At modtage Helligånden kræver dog mere end som så. For at modtage Helligånden som vores konstante ledsager må vi ønske hans nærhed, byde ham ind i vores liv og trofast holde befalingerne. Hvilke velsignelser vil der komme ind i dine elevers liv, når de søger hans indflydelse?

Som forberedelse til at undervise kan du gennemgå »Helligåndsgaven« i Tro mod sandheden (2005, s. 66-67) eller præsident Henry B. Eyrings tale »Så hans Ånd må være med jer« (Liahona, maj 2018, s. 86-89).

Billede
unge kvinder og unge mænd i en klasse

For at modtage Helligåndens vejledning bør vi søge hans indflydelse dagligt.

Lær sammen

For at hjælpe kvorummets eller klassens medlemmer til bedre at forstå Helligåndsgaven kan du indlede med at tale om, hvordan Helligåndsgaven overdrages. De kan læse Lære og Pagter 52:10, 53:3 og 55:1-3 og tale om det, de lærer. Understreg, at præstedømmebærere ikke giver Helligånden, men opfordrer medlemmet til at modtage Helligånden. Hvad er forskellen? Aktiviteterne herunder kan hjælpe dem, du underviser, til bedre at forstå, hvordan man modtager denne enestående gave.

  • Det, Lehi og hans familie gjorde for at blive vejledt af Liahona, minder om det, vi må gøre for at modtage Helligåndens vejledende påvirkning. Du kan vise et billede af Lehi og Liahonaen (se hæftet Evangelisk Kunst, nr. 68), og bede kvorummets eller klassens medlemmer om at fortælle, hvad de ved om Liahonaen. Du kan derefter bede den ene halvdel af klassen om at læse 1 Nefi 16:14-29 og den anden halvdel om at læse 1 Nefi 18:8-22 og bede dem om at lede efter måder, Liahona minder om Helligånden på. Hvad lærer vi af det eksempel, Lehis familie viste, der kan hjælpe os til bedre at modtage Helligånden?

  • Hvert afsnit i Til styrke for de unge indeholder råd om at efterleve Herrens standarder og befalinger. Efterlevelse af disse bud indbyder Helligåndens kraft i vores tilværelse. Overvej at bede kvorummets eller klassens medlemmer om hver især at vælge et afsnit i Til styrke for de unge, læse det og markere det, de bør gøre eller ikke gøre for at modtage Helligånden. De kan dernæst fortælle resten af kvorummet eller klassen, hvad de har lært. Tilskynd dem til at sætte sig et mål, som vil hjælpe dem til at modtage Helligånden mere. Hvorfor vil vi have Helligånden med os? (Se Joh 14:26-27; 15:26; 16:13; 2 Ne 32:3).

  • I sin tale »Så hans Ånd må være med jer« (Liahona, maj 2018, s. 86-89) sagde præsident Henry B. Eyring: »Det er mit håb i dag at kunne indgyde jer et større ønske om og formåen til at modtage Helligånden« (s. 86). Bed kvorummets eller klassens medlemmer om at læse de ni afsnit i hans tale, der begynder med »Profeten Joseph Smiths erfaringer« (s. 88). Bed dem om at se efter, hvad Joseph Smith gjorde for at modtage Helligåndens indflydelse. De kan skrive det, de finder, på tavlen. Du kan, som det er passende, invitere dem til at fortælle om deres oplevelser med at modtage vejledning fra Helligånden. Hvad gjorde de i disse oplevelser, der førte til, at de blev vejledt af Helligånden? Du kan også selv fortælle om en oplevelse.

Handl i tro

Tilskynd kvorummets eller klassens medlemmer til at tænke over og nedskrive det, de vil gøre for at handle på de indtryk, de fik i dag. Hvordan er dagens lektion relateret til de personlige mål, de har sat sig? Hvis de har lyst, kan de dele deres ideer.

Støttende ressourcer

Undervisning på Frelserens måde

I sin forberedelse til sin jordiske tjenestegerning blev Frelseren »af Ånden ført ud i ørkenen« for at faste og bede og »være sammen med Gud« (JSO, Matt 4:1). Virkningsfuld evangelisk undervisning er ikke blot at forberede en lektion, men at forberede os selv (se Undervisning på Frelserens måde, 2016, s. 12).