Lære og Pagter 2021
9. maj. Hvordan kan Helligånden velsigne mig hver dag? Lære og Pagter 46-48


»9. maj. Hvordan kan Helligånden velsigne mig hver dag? Lære og Pagter 46-48«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2021, 2020

»9. maj. Hvordan kan Helligånden velsigne mig hver dag?« Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2021

Billede
ung kvinde beder

9. maj

Hvordan kan Helligånden velsigne mig hver dag?

Lære og Pagter 46-48

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet; 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet det Aronske Præstedømmekvorums tema eller Unge Kvinders tema. Led derpå en samtale om emner som følgende, og planlæg, hvordan I kan handle på det, I taler om (I kan beslutte på et præsidentskabsmøde, hvilke emner I skal tale om):

  • Vores kvorum eller klasse. Hvem har brug for vores hjælp og bønner? Hvad kan vi gøre for at hjælpe dem? Hvem bør vi invitere til en kommende aktivitet?

  • Vores pligter eller ansvar. Hvilke opgaver har vi udført? Hvilke opgaver skal vi påtage os? Hvordan har vi inviteret andre til at komme til Kristus, og hvordan kan vi invitere andre nu?

  • Vores liv. Hvilke oplevelser har for nyligt styrket vores vidnesbyrd? Hvad sker der i vores liv, og hvordan kan vi støtte hinanden?

Ved afslutningen af lektionen gøres følgende, som det er passende:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der blev undervist om.

  • Mind kvorummets eller klassens medlemmer om de planer og opfordringer, der blev aftalt under mødet.

Billede
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en ung; 25-35 minutter

Forbered dig åndeligt

Mange af de tidlige medlemmer af den genoprettede kirke havde læst om Helligåndens åndelige tilkendegivelser i skrifterne (se ApG 2:1-4; 13:52; 1 Kor 12:4-11; 3 Ne 19). I kvorummets eller klassens medlemmer studium af Lære og Pagter 46-48 denne uge, har de måske lært, at Herren var ivrig efter at undervise disse hellige om de velsignelser, Helligånden kunne bringe dem. Hvilke oplevelser har lært dig, hvordan Helligånden velsigner dig? Hvordan kan Helligånden hjælpe dem, du underviser, på alle livets områder?

Som forberedelse til at inspirere dit kvorum eller din klasse til at søge Helligåndens indflydelse kan du gennemse »Helligåndens roller« i Tro mod sandheden (2004, s. 65-66) og ældste Gary E. Stevensons tale »Hvordan hjælper Helligånden jer?« (Liahona, maj 2017, s. 117-120).

Billede
en ung kvinde læser i skrifterne i klassen

Helligånden kan hjælpe os til at forstå og undervise i evangeliets sandheder.

Lær sammen

Skrifterne indeholder mange eksempler på åndelige gaver. Hvordan kan du hjælpe kvorummets eller klassens medlemmer til at opbygge tro på, at disse gaver kan manifesteres i vores tilværelse i dag? Du kan indlede med at bede dem om at skrive en åndelig gave på tavlen fra Lære og Pagter 46:7-33 og tale om, hvordan de har set den i deres liv eller for nogle, de kender.

Foruden Åndens gaver velsigner Helligånden os også på mange andre måder. Du kan bruge en eller flere af aktiviteterne nedenfor til at hjælpe kvorummets eller klassens medlemmer til bedre at forstå dette.

  • Nogle gange tror vi, at vi kun har brug for Helligånden til vigtige beslutninger og begivenheder i vores liv. Hvordan kan du hjælpe dem, du underviser, til at indse, hvor meget mere Helligånden kan gøre for dem? Du kan opdele kvorummet eller klassen i små grupper og bede hver gruppe om at læse et eller flere af skriftstederne i »Støttende ressourcer«. En person fra hver gruppe kan fremlægge, hvad de har lært. Bed så hvert medlem af kvorummet eller klassen om at lave en liste over måder, hvorpå Helligånden velsigner dem hver dag. Når de deler deres liste, kan de tale om, hvad de kan de gøre for at have Helligånden hos sig i løbet af dagen.

  • En anden måde til at forstå, hvordan Helligånden kan Helligånden hjælpe dem, er at skrive følgende spørgsmål på tavlen: Hvad ved vi om Helligånden? Hvordan kan Helligånden hjælpe os? Kvorummets eller klassens medlemmer kan så lede efter svar i ældste Gary E. Stevensons tale »Hvordan hjælper Helligånden jer?« (Liahona, nov. 2017, s. 117-120). De kan også finde svar ved at læse »Helligåndens roller« i Tro mod sandheden (s. 65-66). Fortæl, hvis det er passende, om nogle oplevelser, du har haft med Helligånden, og tilskynd de unge til at fortælle om oplevelser, de har haft.

  • Kvorummets eller klassens medlemmer kan læse »Personlig åbenbaring« eller »Lær at fornemme Åndens tilskyndelse« i kapitel 4 i Forkynd mit evangelium (2007, s. 89-90, 96-97). De kan dernæst forestille sig, at de var missionærer, der underviste nogle, som aldrig havde hørt om, hvordan Helligånden kan velsigne vores liv. Hvad ville de sige til dem?

Handl i tro

Tilskynd kvorummets eller klassens medlemmer til at tænke over og nedskrive det, de vil gøre for at handle på de indtryk, de fik i dag. Hvordan relaterer dagens lektion til de personlige mål, de har sat sig? Hvis de har lyst, kan de dele deres ideer.

Støttende ressourcer

Undervisning på Frelserens måde

Frelseren brugte enkle historier, lignelser og eksempler fra det virkelige liv for at undervise på en måde, der gav mening for disciplene. Hvilke personlige oplevelser kan du dele med de unge, som vil hjælpe dem til at forstå Helligåndens rolle og skabe et ønske om at søge sådanne oplevelser? (Se Undervisning på Frelserens måde, 2016, s. 22).