Lære og Pagter 2021
25. april. Hvordan kan jeg være mere kristuslignende, når jeg tjener andre? Lære og Pagter 41-44


»25. april. Hvordan kan jeg være mere kristuslignende, når jeg tjener andre? Lære og Pagter 41-44«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2021, 2020

»25. april. Hvordan kan jeg være mere kristuslignende, når jeg tjener andre?« Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2021

Billede
Jesus Kristus vasker apostlenes fødder

Jesus vasker apostlenes fødder, af Del Parson

25. april

Hvordan kan jeg være mere kristuslignende, når jeg tjener andre?

Lære og Pagter 41-44

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet; 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet det Aronske Præstedømmekvorums tema eller Unge Kvinders tema. Led derpå en samtale om emner som følgende, og planlæg, hvordan I kan handle på det, I taler om (I kan beslutte på et præsidentskabsmøde, hvilke emner I skal tale om):

  • Vores kvorum eller klasse. Hvem er ny i menigheden, og hvordan kan vi få dem til at føle sig velkommen? Hvordan gør vi vores tid i kvorummet eller klassen meningsfuld?

  • Vores pligter eller ansvar. Hvilke pligter eller opgaver har vi som unge mænd eller unge kvinder? Hvordan kan vi bedre udføre dem?

  • Vores liv. Hvad gør vi for at blive mere som Jesus Kristus og modtage hans kraft i vores liv? Hvad gør vi for at hjælpe vores familie med at komme til ham?

Ved afslutningen af lektionen gøres følgende, som det er passende:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der blev undervist om.

  • Mind kvorummets eller klassens medlemmer om de planer og opfordringer, der blev aftalt under mødet.

Billede
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en ung; 25-35 minutter

Forbered dig åndeligt

Da Herren befalede de hellige at samles i Kirtland i Ohio, forlod mange mennesker trofast deres hjem og rejste dertil. Men denne flytning handlede ikke blot om at bo et nyt sted – den handlede også om at leve på en ny måde. Kvorummets eller klassens medlemmer har måske studeret Lære og Pagter 41-44 denne uge og har lært om de helliges flytning til Kirtland og om den lov, som Herren åbenbarede for dem der. Blandt andet forventede Herren, at de hellige blev forenet, idet de elskede og tjente hinanden (se L&P 42:30-31, 38-39, 45; 44:6). Hvilke oplevelser kan du dele, som ville hjælpe dit kvorum eller din klasse med at føle vigtigheden af kristuslignende tjeneste?

Som forberedelse til at undervise om kristuslignende tjeneste kan du gennemgå »Tjeneste« i Til styrke for de unge (2011, s. 32-33) og præsident Russell M. Nelsons tale »Det andet store bud« (Liahona, nov. 2019, s. 96-100).

Billede
ung mand og ældre dame ler sammen

Vi kan tjene andre, ligesom Frelseren gjorde.

Lær sammen

For at indlede en drøftelse om kristuslignende tjeneste kan du skrive »Leve sammen med andre i kærlighed« på tavlen (L&P 42:45). Bed dit kvorum eller din klasse om at læse Lære og Pagter 42:30-31, 38-39, 45 og 44:6 og lav en liste over, hvordan Herren ønsker, at de hellige skal tjene hinanden. Hvilke muligheder har vi, både indenfor og udenfor vores hjem, for at tjene dem, der har brug for fysisk, følelsesmæssig eller åndelig hjælp? Vælg blandt forslagene herunder for at inspirere dit kvorum eller din klasse til at yde andre kristuslignende tjeneste.

  • For at hjælpe kvorummets eller klassens medlemmer til at lære af Frelserens eksempel på tjeneste kan du tildele hver person et skriftsted, hvor han tjener nogle (se »Støttende ressourcer«). Hver person genfortæller så skriftstedet og forklarer, hvad Frelseren gjorde for at tjene andre. Hvad lærer disse eksempler os om, hvad det betyder at tjene som Frelseren gjorde? Hvad er forskellen på Frelserens måde at tjene på og andre måder at tjene på? Kvorummets eller klassens medlemmer kan dele erfaringer, hvor de har prøvet at tjene som Frelseren, eller hvor andre har tjent dem på denne måde.

  • Det kan være nyttigt for dit kvorum eller din klasse at gennemgå, hvad Frelseren og hans profeter har sagt om tjeneste. Her er et par skriftsteder, I kan læse sammen: Matthæus 25:31-46; Lukas 10:25-37; Johannes 13:34-35; Jakobs Brev 1:27; Mosija 2:17; 18:8-10. Tilskynd dem til at skrive, hvad de har lært om at tjene andre, og dele tanker og erfaringer, der er relateret til, hvad de har lært. De kan dernæst planlægge, hvordan de vil yde kristuslignende tjeneste. (De kan få ideer ved at se en eller flere af videoerne i »Støttende ressourcer«).

  • For at hjælpe kvorummets eller klassens medlemmer i deres indsats for at tjene andre kan du overveje, at I sammen gennemgår præsident Bonnie H. Cordons tale »Bliv hyrde« (Liahona, nov. 2018, s. 74-76). Du kan begynde med at vise nogle billeder af Frelseren, der tjener (præsident Cordon viste nogle under sin tale). Hvad lærer disse billeder os om, hvordan vi kan tjene på kristuslignende måder? Overvej så at bede kvorummets eller klassens medlemmer om parvist at læse et af afsnittene i talen og dele, hvad de lærte om, hvordan vi tjener som Frelseren. De kan også fortælle, hvad de har lært om kristuslignende tjeneste, når de har tjent andre.

Handl i tro

Tilskynd kvorummets eller klassens medlemmer til at tænke over og nedskrive det, de vil gøre for at handle på de indtryk, de fik i dag. Hvordan relaterer dagens lektion til de personlige mål, de har sat? Hvis de har lyst, kan de fortælle om deres ideer.

Støttende ressourcer

Undervisning på Frelserens måde

Jesus Kristus brugte i sin jordiske tjenestegerning tid på at tjene og hjælpe dem omkring sig. Kristi sande disciple gør det samme (se Joh 13:35). Søg muligheder for at invitere kvorummets eller klassens medlemmer til at dele, hvordan de har tjent andre, og hvad der inspirerede dem til at tjene. (Se Undervisning på Frelserens måde, 2016, s. 4-5).