Lære og Pagter 2021
11. april. Hvordan kan jeg indbyde alle til at komme til Kristus? Lære og Pagter 30-36


»11. april. Hvordan kan jeg indbyde alle til at komme til Kristus? Lære og Pagter 30-36«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2021, 2020

»11. april. Hvordan kan jeg indbyde alle til at komme til Kristus?« Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2021

Billede
unge mænd ser på telefon

11. april

Hvordan kan jeg indbyde alle til at komme til Kristus?

Lære og Pagter 30-36

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet; 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet det Aronske Præstedømmekvorums tema eller Unge Kvinders tema. Ud over at tale om specifikke anliggender i kvorummet eller klassen kan I tale om indtryk og temaer fra generalkonferencen. Følgende spørgsmål kan være en hjælp:

  • Hvilke temaer eller taler lagde I mærke til?

  • Hvad føler vi os tilskyndet til at gøre på grund af det, vi har lært eller følt?

  • Hvad skal vi som kvorum eller klasse gøre for at handle på de råd, vi fik ved generalkonferencen?

Ved afslutningen af lektionen gøres følgende, som det er passende:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der blev undervist om.

  • Mind kvorummets eller klassens medlemmer om de planer og opfordringer, der blev aftalt under mødet.

Billede
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en ung; 25-35 minutter

Forbered dig åndeligt

Blot måneder efter at Kirken blev organiseret d. 6. april 1830 i Fayette i staten New York, begyndte Herren at kalde missionærer til at indsamle de »udvalgte fra jordens fire hjørner« (L&P 33:6). Hvad der startede som en håndfuld nyomvendtes indsats i et begrænset geografisk område, er vokset til en hær af missionærer, der forkynder evangeliet over hele verden. Men missionering er ikke forbeholdt dem, der tjener på en fuldtidsmission. Herren ønsker, at vi alle opfordrer dem omkring os til at komme til ham.

Hvilke oplevelser har du haft med at indbyde andre til at lære om Frelserens evangelium? Hvad kan du gøre for at inspirere kvorummets eller klassens medlemmer til at gøre deres pligt for at bringe sjæle til Jesus Kristus? Når du forbereder dig på at undervise, kan du overveje at gennemgå »Hvad er mit formål som missionær?« i Forkynd mit evangelium (2007, s. 1-16) og ældste Dieter F. Uchtdorfs tale »Missionering: Del, hvad I har på hjerte«, (Liahona, maj 2019, s. 15-18).

Billede
unge kvinder, der ler

Ved at invitere vores venner med til kirkemøder og aktiviteter hjælper vi dem til at lære om Kristus.

Lær sammen

Lære og Pagter 30-36 nævner adskillige navne på personer, der blev kaldet til at tage på mission i Kirkens tidlige dage. Et par dage før jeres møde kan du give hvert medlem af kvorummet eller klassen et af disse navne (se afsnitsresumeerne til afsnit 30-36), og bed dem om at finde ud af, hvilke råd Herren gav for at hjælpe den person med at dele evangeliet. Hvordan kan vi selv anvende de råd? Forslagene nedenfor kan inspirere dem, du underviser, til at invitere personer omkring dem til at komme til Kristus.

  • Forstår dem, du underviser, hvad det vil sige at komme til Kristus? Du kan bede dem om at dele deres tanker. Hvis det er nyttigt, kan du dele denne forklaring: »For at komme til Frelseren, [må mennesker] have tro på ham til omvendelse – foretage de nødvendige ændringer for at bringe deres liv i harmoni med hans lærdomme« (Forkynd mit evangelium, s. 2). Kvorummets eller klassens medlemmer kan også læse skriftsteder, der indeholder vendinger såsom »kom til mig« eller »kom til Kristus« for at hjælpe dem med at besvare dette spørgsmål – fx Matthæus 11:28-30, Omni 1:26, Moroni 10:32 og Lære og Pagter 20:59. Hvorfor ønsker vi, at mennesker kommer til Kristus? Hvilke enkle ting kan vi gøre for at hjælpe dem? Kvorummets eller klassens medlemmer kan lægge planer om at invitere nogle, de kender, til at komme Kristus nærmere.

  • At lære om, hvordan andre har delt evangeliet, er en god måde at inspirere dem, du underviser, på. Du kan vise en eller flere af videoerne under »Støttende ressourcer« eller bede kvorummets eller klassens medlemmer om at læse de råd og eksempler, der findes i søster Cristina B. Francos tale, »Find glæde ved at dele evangeliet« (Liahona, nov. 2019, s. 83-86). Hvad lærer vi af disse eksempler? Tal om, hvad dit kvorum eller klasse kan gøre for at invitere andre til at komme til Kristus.

  • Når det kommer til at dele evangeliet, sagde ældste Dieter F. Uchtdorf, at nogle af os måske »føler … os usikre på, hvordan det gøres. Eller også bliver vi frygtsomme for at skulle ud af vores tryghedszone« (»Missionering: del, hvad I har på hjerte«, Liahona, maj 2019, s. 16). Hvis kvorummets eller klassens medlemmer har det sådan, foreslår ældste Uchtdorf fem enkle ting, som kan hjælpe dem. Du kan bede hvert medlem af kvorummet eller klassen om at læse et af hans forslag og dele, hvad de har lært.

Handl i tro

Tilskynd kvorummets eller klassens medlemmer til at tænke over og nedskrive det, de vil gøre for at handle på de indtryk, de fik i dag. Hvordan relaterer dagens lektion til de personlige mål, de har sat sig? Hvis de har lyst, kan de dele deres ideer.

Støttende ressourcer

  • 1 Timotheus 4:12 (Vær et eksempel for de troende)

  • Alma 17:2-4 (Mosijas sønner forberedte sig til at prædike evangeliet)

  • Lære og Pagter 42:6-7 (Forkynd evangeliet ved Åndens kraft)

  • Russell M. Nelson og Wendy Nelson, »Zions ungdom« (verdensomspændende foredrag for unge. 3. juni 2018), tillæg til Liahona, HopeofIsrael.ChurchofJesusChrist.org

  • »Invitér alle til at komme til Kristus: Fortæl om evangeliet«, »Indbyd andre til at komme og se«, »Indbyd andre til at komme og hjælpe«, »Invitere andre til at ›Komme og blive‹«, (videoer), ChurchofJesusChrist.org

Undervisning på Frelserens måde

Frelseren indbød andre til at vidne om sandheder, så Ånden kunne røre deres hjerte. »Hvem siger I, at jeg er?« spurgte han. Idet Peter svarede, blev hans vidnesbyrd stærkere: »Du er Kristus, den levende Guds Søn« (Matt 16:15-16). Hvordan kan kvorummets eller klassens medlemmers vidnesbyrd blive styrket ved at forkynde evangeliet?