Lære og Pagter 2021
28. marts. Hvorfor har jeg brug for Jesu Kristi forsoning? Lære og Pagter 29


»28. marts. Hvorfor har jeg brug for Jesu Kristi forsoning? Lære og Pagter 29«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2021, 2020

»28. marts. Hvorfor har jeg brug for Jesu Kristi forsoning?« Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2021

Billede
Kristus, der beder

Kristus i Getsemane, af Heinrich Hofmann

28. marts

Hvorfor har jeg brug for Jesu Kristi forsoning?

Lære og Pagter 29

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet; 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet det Aronske Præstedømmekvorums tema eller Unge Kvinders tema. Led derpå en samtale om emner som følgende, og planlæg, hvordan I kan handle på det, I taler om (I kan beslutte på et præsidentskabsmøde, hvilke emner I skal tale om):

  • Vores kvorum eller klasse. Hvad kan vi gøre for at opbygge sammenhold i vores kvorum eller klasse? Hvilke mål vil vi gerne arbejde på sammen?

  • Vores pligter eller ansvar. Hvad gør vi for at dele evangeliet? Hvilke oplevelser har vi haft med tempeltjeneste og slægtshistorie?

  • Vores liv. Hvordan har vi set Herrens hånd i vores liv? Hvad har inspireret os i vores studium af skriften denne uge?

Ved afslutningen af lektionen gøres følgende, som det er passende:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der blev undervist om.

  • Mind kvorummets eller klassens medlemmer om de planer og opfordringer, der blev aftalt under mødet.

Billede
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en ung; 25-35 minutter

Forbered dig åndeligt

Præsident Ezra Taft Benson har sagt: »Ligesom et menneske ikke rigtigt har lyst til mad, før han er sulten, således har han heller ikke lyst til Kristi frelse, før han ved, hvorfor han har brug for Kristus. Ingen ved rigtigt, hvorfor han har brug for Kristus, før han forstår og accepterer læren om faldet og dets virkninger for menneskeheden« (»Mormons Bog og Lære og Pagter«, Stjernen, juli 1987, s. 79). Da du studerede Lære og Pagter 29 denne uge, lagde du måske mærke til Frelserens beskrivelse af faldet, og hvordan vi bliver forløst fra det. Hvordan fik du et vidnesbyrd om Jesus Kristus og hans rolle som din Frelser og Forløser? Tænk over, hvordan det kan forandre kvorummets eller klassens medlemmer, at de styrker deres vidnesbyrd. Når du forbereder dig, kan du overveje at studere »Handlefrihed og Adams og Evas fald«, »Forsoningen« og »Ved Kristus kan vi blive renset for synd« i kapitel 3 i Forkynd mit evangelium, 2007, (s. 49-52, 60-61).

Billede
ung kvinde i klasse

Fordi Frelseren har forløst os fra faldet, kan vi finde glæde.

Lær sammen

Som introduktion til dagens drøftelse kan du bede dem, du underviser, om at skrive, hvad de ved om Adams og Evas fald på tavlen. Hvad lærer de fx om faldet i Lære og Pagter 29:36-50? Hvilke beviser på faldet kan vi se omkring os? Aktiviteterne nedenfor vil hjælpe dit kvorum eller din klasse med at opdage, hvordan Jesu Kristi forsoning kan hjælpe os med at overvinde faldets konsekvenser.

  • For bedre at kunne forstå Adams og Evas fald kan kvorummets eller klassens medlemmer læse »Faldet« i Tro mod sandheden (s. 32-35) eller »Handlefrihed og Adams og Evas fald« i kapitel 3 i Forkynd mit evangelium (s. 49-50). Inviter dem til at forestille sig, at en ven spørger dem: »Hvorfor har jeg brug for Jesus Kristus?« Bed dem om at undervise hinanden om, hvordan de ville svare på dette spørgsmål ud fra, hvad de har lært af deres læsning.

  • Kan du hjælpe kvorummets eller klassens medlemmer med at lære, hvorfor de har brug for Jesu Kristi forsoning ud fra skrifterne? Du kan fx skrive nogle af skriftstedshenvisningerne fra »Støttende ressourcer« på tavlen og derefter skrive de sammenfattende forklaringer til de henvisninger på sedler. Giv hvert medlem af kvorummet eller klassen en af sedlerne. Bed dem om at læse skriftstedshenvisningerne på tavlen og finde den, der passer sammen med deres sammenfattende forklaring. (Nogle af forklaringerne henviser til mere end et skriftsted). Bed hvert medlem af kvorummet eller klassen om at læse det skriftsted højt, som passer med deres forklaring, og fortælle, hvad de har lært om, hvorfor vi har brug for Frelserens forsoning.

  • Bed kvorummets eller klassens medlemmer om for sig selv at besvare spørgsmål som de følgende: Hvordan bliver jeg velsignet gennem Jesu Kristi forsoning? Hvad vil Frelseren have mig til at ændre, så jeg bedre kan opleve velsignelserne ved hans forsoning? Bed dem dernæst om at drøfte det første spørgsmål med hinanden. De kan gennemgå »Forsoningen« og »Ved Kristus kan vi blive renset for synd« i kapitel 3 i Forkynd mit evangelium, 2007, (s. 51-52, 60-61). Bed dem fortælle, hvad de har lært.

Handl i tro

Tilskynd kvorummets eller klassens medlemmer til at tænke over og nedskrive det, de vil gøre for at handle på de indtryk, de fik i dag. Hvordan relaterer dagens lektion til de personlige mål, de har sat sig? Hvis de har lyst, kan de dele deres ideer.

Støttende ressourcer

Undervisning på Frelserens måde

Frelseren bad for sine disciple og tjente dem til stadighed. Han fandt muligheder for at være sammen med dem og udtrykke sin kærlighed. Hvilke muligheder har du for at gøre det samme med dem, du underviser? (Se Undervisning på Frelserens måde, 2016, s. 6).