Lære og Pagter 2021
24. januar. Hvordan kan jeg forberede mig til at deltage i Guds »forunderlig[e] værk«? Lære og Pagter 3-5


»24. januar. Hvordan kan jeg forberede mig til at deltage i Guds ›forunderlig[e] værk‹? Lære og Pagter 3-5«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2021, 2020

»24. januar. Hvordan kan jeg forberede mig til at deltage i Guds ›forunderlig[e] værk‹?« Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2021

Billede
unge foran et tempel

24. januar

Hvordan kan jeg forberede mig til at deltage i Guds »forunderlig[e] værk«?

Lære og Pagter 3-5

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet; 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet det Aronske Præstedømmekvorums tema eller Unge Kvinders tema. Led derpå en samtale om emner som følgende, og planlæg, hvordan I kan handle på det, I taler om (I kan beslutte på et præsidentskabsmøde, hvilke emner I skal tale om):

  • Vores kvorum eller klasse. Hvad kan vi gøre for at opbygge sammenhold i vores kvorum eller klasse? Hvilke mål vil vi gerne arbejde på sammen?

  • Vores pligter eller ansvar. Hvad gør vi for at dele evangeliet? Hvilke oplevelser har vi haft med tempeltjeneste og slægtshistorie?

  • Vores liv. Hvordan har vi set Herrens hånd i vores liv? Hvad har inspireret os i vores studium af skriften denne uge?

Ved afslutningen af lektionen gøres følgende, som det er passende:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der blev undervist om.

  • Mind kvorummets eller klassens medlemmer om de planer og opfordringer, der blev aftalt under mødet.

Billede
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en ung; 25-35 minutter

Forbered dig åndeligt

Da de tidlige hellige begyndte at lytte til budskabet om det gengivne evangelium ville mange gerne vide, hvad de kunne gøre for at bidrage i arbejdet. Profeten Joseph Smiths far, Joseph Smith sen., var en af dem, der bad om at få at vide, hvad Herrens vilje angående ham var. Herrens svar, der findes i Lære og Pagter 4 har siden inspireret flere generationer til at tjene af hele deres »hjerte, kraft, sind og styrke« (v. 2). Kvalifikationerne for at tjene er de samme, uanset om man tjener som missionær eller i nogen anden kaldelse eller ansvar i Kirken: Et ønske om at tjene Gud tillige med tro, håb, næstekærlighed og kærlighed (se L&P 4:2-6). Hvordan kan du hjælpe kvorummets eller klassens medlemmer med at styrke deres ønske om at tjene Herren og forberede sig på fremtidige muligheder for at tjene?

Som forberedelse til at lede kvorummets eller klassens medlemmer i dette studium kan du læse og overveje et eller flere af de budskaber, der findes i »Støttende ressourcer«.

Billede
unge mænd besøger ældre mand

At drage omsorg for de trængende er en del af arbejdet med frelse.

Lær sammen

Kvorummets eller klassens medlemmer er måske blevet inspireret til at tjene Herren mere flittigt ved at læse Lære og Pagter 3-5 denne uge. For at opmuntre dem til at dele deres tanker kan du bede dem om at forestille sig, at de søger et job. Hvilke kvalifikationer ville de skrive på deres ansøgning eller tale om til en jobsamtale? De kan gennemgå Lære og Pagter 4 og se, hvad Herren kræver af dem, der ønsker at deltage i hans værk. Vælg én eller flere af aktiviteterne nedenfor for at hjælpe dem, du underviser, til at overveje, hvad de kan gøre for mere fuldstændigt at deltage i Guds »forunderlig[e] værk« (Lære og Pagter 4:1).

  • Du kan hjælpe dem, du underviser, til at vide, hvordan de kan deltage i fremskyndelsen af arbejdet med frelse, ved at skrive følgende definition på arbejdet med frelse på tavlen: Gud indbyder alle til at komme til Kristus og hjælpe til i hans værk ved at efterleve Jesu Kristi evangelium, sørge for de trængende, invitere alle til at modtage evangeliet og til at forene deres familie i evigheden. Lad kvorummets eller klassens medlemmer tale om, hvordan egenskaberne i Lære og Pagter 4 vil hjælpe dem med at udføre hver enkelt del af arbejdet med frelse. Del de unge op i grupper, og lad hver gruppe diskutere, hvordan de kan udvikle disse egenskaber. Hvad kan vi gøre for at gøre arbejdet med frelse til en vigtigere del af vores liv?

  • Inviter kvorummets eller klassens medlemmer til at gennemse et af budskaberne i »Støttende ressourcer« og lede efter et citat, de kan dele om, hvordan man kan tjene Herren trofast i kirkekaldelser, opgaver eller andre pligter. Bed dem om at fortælle om de citater, de valgte, og hvorfor de synes, at det er betydningsfuldt. Hvordan vil de anvende det, som de har lært, nu og fremover?

  • Nogle af kvorummets eller klassens medlemmer er måske ved at forberede sig til at tjene som missionær. Du kan bede dem om at fortælle, hvordan de forbereder sig til at tjene. For at støtte dem i deres bestræbelser kan du nævne det spørgsmål, som ældste David A. Bednar siger, at han ofte bliver stillet: »Hvad kan jeg gøre for at forberede mig mest effektivt på at tage på fuldtidsmission?« (»Bliv missionær«, Liahona, nov. 2005, s. 45). Hvordan vil dit kvorums eller din klasses medlemmer besvare dette spørgsmål? Hvilken indsigt gav ældste Bednar? Du kan bede en eller flere hjemvendte missionærer om at fortælle, hvad de gjorde for at forberede sig til en mission, og hvad de ville ønske, at de havde gjort.

Handl i tro

Tilskynd kvorummets eller klassens medlemmer til at tænke over og nedskrive det, de vil gøre for at handle på de indtryk, de fik i dag. Hvordan relaterer dagens lektion til de personlige mål, de har sat sig? Hvis de har lyst, kan de dele deres ideer.

Støttende ressourcer

Undervisning på Frelserens måde

Frelseren opfordrede sine disciple til at bære vidnesbyrd, og når de gjorde det, rørte Ånden deres hjerte. Når du fx underviser om lydighed, så tilskynd kvorummets eller klassens medlemmer til at dele deres vidnesbyrd om vigtigheden af at holde buddene. (Se Undervisning på Frelserens måde, 2016, s. 11, 32).